... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - 1:21 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

نشست جده درباره جنگ اوکراین، با حدود ۴٠ کشور در غیاب روسیه

در مدت دو روز در 10 موضوع فرعی از جمله امنیت غذایی، امنیت انرژی، آزادی زندانیان و آوارگان اجباری اعم از کودکان، امنیت محیط زیست و امکان استقرار دادگاه جنایات جنگی گفتگو می شود.

سیاست شرق _ نشست مشورتی مشاوران امنیت ملی و نمایندگان تعدادی از کشورها درباره بحران اوکراین، با حضور نمایندگان حدود ۴٠ کشور، در جده عربستان سعودی آغاز شد.

به نقل از خبرگزاری عربستان سعودی، ریاض مشتاقانه منتظر تقویت گفت وگو و همکاری در سطح بین المللی در رابطه با حل بحران اوکراین است، به گونه ای که جهان از پیامدهای انسانی، امنیتی و اقتصادی بیشتر در امان بماند.

این در حالی است که خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع در وزارت خارجه روسیه گزارش داد که عربستان سعودی به روسیه اطلاع داده است که نتایج این نشست را به این کشور اطلاع خواهد داد و چین نیز اعلام کرد که یک مقام ارشد را به عربستان سعودی اعزام خواهد کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، این دیدار را “بسیار مهم” توصیف کرد، زیرا سرنوشت میلیون‌ها نفر در آفریقا، آسیا و سایر مناطق جهان مستقیماً به سرعت دستیابی به فرمول صلح بستگی دارد.

عدم حضور روسیه

مشخص نیست که آیا این مذاکرات با هدف صدور بیانیه ای مشترک انجام شده است یا خیر، و آندری یرماک، فرستاده اوکراین در جده گفت که مذاکرات “سخت خواهد بود”.

روسیه در مذاکرات شرکت نخواهد کرد، با این حال کرملین گفت که آنها را دنبال خواهد کرد، و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که “حامیان غربی” باید از رئیس جمهور اوکراین بخواهند که فرمولی در مورد دیدگاه کیف برای وضعیت روس ها و سایر اقلیت های ملی در این کشور ارائه کند.

لاوروف در گفت و گو با مجله اینترنشنال لایف افزود: آنچه تهدیدات نئونازی ها متوجه اوکراین است، در ابتکارات صلح فزاینده نادیده گرفته می شود و خاطرنشان کرد که روسیه از هر تلاشی برای دستیابی به صلح عادلانه و پایدار در اوکراین حمایت می کند.

چین اعلام کرد که یک مقام ارشد را برای شرکت در نشست جده با هدف یافتن راه حلی صلح آمیز برای جنگ در اوکراین به عربستان سعودی می فرستد.

به نوشته روزنامه آمریکایی پولیتیکو، هدف این است که علاوه بر کشورهای اتحادیه اروپا، کشورهایی از “جنوب” یا آنچه به عنوان بلوک بریکس شناخته می شود مانند هند، برزیل و آفریقای جنوبی گرد هم آیند.

به گزارش این روزنامه به نقل از منابع آگاه، این نشست در مدت دو روز در ۱٠ موضوع فرعی از جمله امنیت غذایی، امنیت انرژی، آزادی زندانیان و آوارگان اجباری اعم از کودکان، امنیت محیط زیست و امکان استقرار دادگاه جنایات جنگی گفتگو می شود.

استقبال اوکراین از حضور چینچ ژس

به نقل از سی‌ان‌ان، وزیر خارجه اوکراین مشارکت چین در نشست جده درخصوص بحران کشورش را گشایش بزرگ و پیروزی تاریخی عنوان کرد.

«دیمیترو کولبا»، وزیر خارجه اوکراین گفت: «ما می‌خواهیم که چین در نشست صلح مشارکت کند. خبر اعزام لی هو، نماینده ویژه دولت چین در امور اوراسیا به جده پیشرفتی عالی است.»

وی تاکید کرد که عربستان علاوه بر گفت‌و‌گوهای تلفنی میان «محمد بن سلمان»، ولیعهد این کشور با «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین، نقش مهمی در تصمیم چین ایفا می‌کند.

کولبا گفت که عربستان چین را جذب کرد و این یک پیروزی تاریخی است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »