... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - 11:02 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

رویترز، از توافق اولیه ایران و آمریکا درباره زندانیان دو کشور خبر داد

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا: ما تأییدیه دریافت کردیم که ایران پنج آمریکایی را از زندان آزاد کرده و آنها را در حبس خانگی قرار داده است.

سیاست شرق _ رویترز، روز پنجشنبه، به نقل از منابع آگاه مدعی شد که، ایران ممکن است پنج شهروند آمریکایی بازداشت شده را به عنوان بخشی از توافق با آمریکا در مقابل ۶ میلیارد دلار سرمایه مسدود شده ایران در کره جنوبی و همچنین برخی از ایرانیان زندانی در آمریکا، آزاد کند.

به گفته وکیل یکی از زندانیان آمریکایی ، ایران به عنوان اولین گام در مجموعه ای پیچیده از اقدامات در این رابطه، به چهار شهروند آمریکایی بازداشت شده اجازه داد تا از زندان اوین تهران به حبس خانگی بروند و به نفر پنجمی که قبلاً در حبس خانگی بود بپیوندید.

وی گفت: آمریکایی هایی که اجازه خروج از زندان را پیدا کردند، شامل سیامک نمازی(۵۱ ساله)، و عماد شرقی(۵۸ ساله)، و همچنین مراد طاهباز( ۶۷ ساله)، که تابعیت بریتانیایی نیز دارد، هستند.

هویت چهارمین شهروند آمریکایی که اجازه خروج از زندان را داده بود، و همچنین هویت پنجمی که قبلاً در حبس خانگی بود، اعلام نشده است.

بنا به همین گزارش، اجازه دادن به این پنج نفر برای خروج از ایران، که ممکن است هفته‌ها طول بکشد.

در همین رابطه، آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای گفت که، ما تأییدیه دریافت کردیم که ایران پنج آمریکایی را از زندان آزاد کرده و آنها را در حبس خانگی قرار داده است.

وی افزود: « کاخ سفید چیز بیشتری برای گفتن نخواهد داشت زیرا «مذاکرات برای آزادی نهایی آنها ادامه دارد و ظریف است».

این منبع به رویترز گفته است که این پنج نفر پس از رفع مسدودی ۶ میلیارد دلار از سرمایه‌های ایران در کره جنوبی اجازه خروج از ایران را خواهند داشت و افزود که بر اساس توافقی که بین تهران و واشنگتن حاصل شده است، چندین ایرانی در زندان‌های آمریکا آزاد خواهند شد.

با این حال، وی مدعی شد که، اگر این وجوه از بانک های کره جنوبی به یک موسسه مالی دیگر منتقل شوند، فقط می تواند برای اهداف بشردوستانه مانند خرید غذا یا دارو استفاده شود.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، تاکنون واکنشی به این خبر نداده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »