... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - 7:32 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

توافق تهران و واشنگتن؛ قطر نقش خود را فاش کرد

الخلیفی: قطر به عنوان یک تسهیل کننده و میانجی بین المللی قابل اعتماد، برای دستیابی به این توافق نقش حیاتی و تعیین کننده ای ایفا کرد، تاکید کرد که امکان حل و فصل اختلافات منطقه از طریق گفتگو وجود دارد.
محمد بن عبدالعزیز الخلیفی وزیر امور خارجه قطر
محمد بن عبدالعزیز الخلیفی، وزیر امور خارجه قطر

سیاست شرق _ قطر مدعی شد که پیش از توافق ایران و آمریکا در مورد مبادله زندانیان، بازدیدهای گسترده مقامات این کشورها از واشنگتن و تهران صورت گرفته است، در حالی که خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه گفته است که دارایی‌های مسدود شده ایران از کره جنوبی، به یک بانک در سوئیس سپرده خواهد شد.

محمد بن عبدالعزیز الخلیفی، وزیر امور خارجه قطر در گفت و گو با شبکه الجزیره با بیان اینکه قطر به عنوان یک تسهیل کننده و میانجی بین المللی قابل اعتماد، برای دستیابی به این توافق نقش حیاتی و تعیین کننده ای ایفا کرد، تاکید کرد که امکان حل و فصل اختلافات منطقه از طریق گفتگو وجود دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که این اقدام کشور قطر، به توافق بر سر پرونده هسته ای منجر شود.

به نوبه خود، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی ایالات متحده، به الجزیره گفت که کشور قطر یک دوست برجسته است و از نقش قطر در انعقاد این توافق قدردانی کرد.

وی توضیح داد: “دولت قطر همیشه در بسیاری از مسائل دوست بزرگی بوده است. ما از حمایتی که از قطر در این مذاکرات به ویژه دریافت کردیم سپاسگزاریم. یک بار دیگر نمی خواهم از طرف قطر صحبت کنم. این نه در مورد آنچه که ما از قطر انتظار داریم، زیرا قطر دوست خوبی است.” و او در این روند به ما کمک کرد… زمانی فرا می رسد که فکر می کنم بتوانیم بازتر و با جزئیات بیشتر صحبت کنیم… اما در حال حاضر تمرکز ما بر این است که این آمریکایی ها را از زندان بیرون بیاوریم و به خانه بازگردانیم.»

کربی با بیان اینکه آنچه در مورد آن صحبت می شود، قرار دادن بخشی از وجوه مسدود شده ایران در حساب ها است تا صرفاً برای مصارف بشردوستانه استفاده شود، آنچه به دست آمده را گامی مثبت توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد که این گام با بازگشت بازداشت شدگان از ایران تکمیل شود.

در همین زمینه، کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که به طور کامل از مقصد وجوه آزاد شده ایران مطلع خواهد شد.

این در حالی است که خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که دارایی های مسدود شده ایران از کره جنوبی در بانکی در سوئیس سپرده شده است.

جزئیات توافقنامه

روز پنجشنبه ایران و آمریکا اعلام کردند که به توافق رسیده اند تا میلیاردها دلار مسدود شده از ایران را در ازای مبادله زندانیان بین دو کشور آزاد کنند، مشروط بر اینکه این پول به حساب هایی در قطر واریز شود.

پیش از این، وزارت امور خارجه ایران – در بیانیه‌ای – اعلام کرده بود که میلیاردها دلار از پول‌های ابران که به‌طور غیرقانونی توسط واشنگتن مسدود شده بود، همانطور که توضیح داده شد، شروع به آزاد شدن کرده است. این وزارتخانه در بیانیه خود تایید کرده است که هزینه این وجوه بر اساس چشم انداز مراجع ذی صلاح مطابق با نیاز کشور خواهد بود.

وزارت امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه تهران تضمین های کافی برای اجرای تعهدات واشنگتن در این توافق را دریافت کرده است، خاطرنشان کرد: زندانیانی که آمریکا خواستار آزادی آنها به عنوان بخشی از توافق شده است، همچنان در ایران هستند.

در همین رابطه، گفته می شود که بخشی از وجوه مسدود شده ایران در یکی از بانک های اروپایی آزاد شده است. این آژانس اشاره کرد که توافق با واشنگتن شامل آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار در کره جنوبی و عراق است.

گفته می شود وجوه ایران به عنوان بخشی از معامله با واشنگتن از بانک تجارت عراق آزاد می شود و وجوه مسدود شده قبل از انتقال به قطر، از کره جنوبی به سوئیس منتقل می شود.

یک منبع آگاه ایرانی نیز به الجزیره گفت که گام بعدی واریز وجوه مسدود شده به حساب‌های ویژه در کشور قطر است و آن را فرآیندی پیچیده توصیف کرد. این منبع تاکید کرد که آزادی نهایی زندانیان آمریکایی منوط به واریز وجوه ایرانیان به حساب‌های ویژه در کشور قطر است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »