... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - 11:59 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

یورش نیروهای روسیه به کشتی تجاری در دریای سیاه

با توجه به هشدارهای مسکو و کیف در مورد کشتی‌ها، بازرسی روسیه از کشتی سوکرو اوکان با پرچم پالائو از نظر فنی در یک منطقه جنگی انجام شد.

سیاست شرق _ در حالی که آنکارا به دنبال ترغیب مسکو به یک قرارداد جدید صادرات غلات از دریای سیاه است، یورش نیروهای روسیه به یک کشتی تجاری در نزدیکی سواحل ترکیه، پیامدهای جدیدی از جنگ اوکراین را بر منطقه، ظاهر کرد.

به نقل از رویترز، تفنگداران دریایی  روسیه، روز یکشنبه از طریق هلیکوپتر به کشتی مستقر در ۶٠ کیلومتری ساحل شمال غربی ترکیه و در آب های بین المللی( در نزدیکی استانبول) یورش بردند، تا از هرگونه قاچاق تسلیحات به اوکراین مطمئن شوند.

ترکیه، هیچ اظهارنظر علنی در مورد این حادثه ارائه نکرده است، اما نشان می دهد که هنوز روی پوتین برای دیدار و بازگشت به معامله غلات حساب باز کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، برای حفظ روابط خوب با ولادیمیر پوتین، وی را در این ماه به ترکیه دعوت کرده است تا درباره از سرگیری توافق دیگری با میانجیگری سازمان ملل برای صادرات غلات از اوکراین، گفتگو کنند.

از زمانی که روسیه در ماه گذشته از توافق خارج شد ، هم این کشور و هم اوکراین، هشدارهایی صادر کرده و حملاتی را به کشتی‌های خارج از سواحل خود انجام داده‌اند و این نگرانی‌هایی در مورد حمل و نقل تجاری در سراسر دریای سیاه ایجاد کرده است.

در حالی که اوکراین و برخی دیگر از کشورهای غربی مسیرهای جایگزینی را برای صادرات اوکراین در نظر گرفته اند، آنکارا بر مسیر دریای سیاه اصرار دارد. این کشور از غرب می‌خواهد که برخی از خواسته‌های روسیه را بپذیرد و روسیه برخی دیگر را کنار بگذارد تا صادرات غلات اوکراین را تحت نظارت سازمان ملل و ترکیه از سر بگیرد.

ربکا گرینسپن، دبیرکل کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه گفت که با همه طرف‌ها در تماس است تا به میز مذاکره بازگردیم، هرچند که با توجه به بمباران اخیر زیرساخت‌های غلات تا حدی “مشکل” است.

دریای سیاه و تنگه های داردانل و بسفر ( ترکیه)، مسیر اصلی اوکراین و روسیه – دو تولید کننده بزرگ کشاورزی در جهان – برای رسیدن به بازارهای جهانی هستند.

زمانی که توافق یکساله غلات شکست خورد و قیمت جهانی کالاها و نگرانی های سازمان ملل را در مورد گرسنگی در جهان افزایش داد، روسیه و اوکراین گفته اند که با کشتی هایی که به بنادر طرف مقابل نزدیک می شوند به عنوان کشتی های نظامی بالقوه برخورد خواهند کرد.

آیدین سزر، دیپلمات سابق ترکیه و تحلیلگر سیاست خارجی مستقر در آنکارا، گفت که با توجه به هشدارهای مسکو و کیف در مورد کشتی‌ها، بازرسی روسیه از کشتی سوکرو اوکان با پرچم پالائو از نظر فنی در یک منطقه جنگی انجام شد.

وی گفت: با توجه به ارسال پهپادهای مسلح و سایر تسلیحات ترکیه به اوکراین و همچنین ادعای بی طرفی در جنگ، برای ترکیه بسیار چالش برانگیز است که مواضع خود را در این مورد، داشته باشد.

ترکیه خود را برای تسهیل هر گونه مذاکرات صلح بین اوکراین و روسیه قرار داده است. این کشور با تهاجم روسیه و همچنین تحریم های غرب علیه مسکو مخالفت کرده و همکاری اقتصادی با روسیه را پس از جنگ افزایش داده است.

یک مقام وزارت دفاع ترکیه که خواست نامش فاش نشود، گفت که آنکارا در حال بررسی حمله دریای سیاه است اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد. طبق داده های Refinitiv Eikon، کشتی از آن زمان به سمت آب های رومانی حرکت کرده است.

روسیه گفته است زمانی که غرب به تعهدات خود مبنی بر تضمین صادرات روان غلات و کودهای شیمیایی خود از جمله پرداخت‌ها و لجستیک عمل کند، به توافق غلات بازخواهد گشت.

سزر گفت که دو خواسته اصلی آن شامل یک بانک روسی در سیستم پرداخت جهانی سوئیفت و اجازه به آن برای واردات کالاهای مرتبط با کشاورزی است.

او گفت: «بنابراین اردوغان باید مذاکره کند و تلاش کند کشورهای غربی و نه پوتین را برای برقراری مجدد توافق غلات متقاعد کند.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »