... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - 4:07 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

دیدار محمد بن سلمان و امیرعبداللهیان در جده

در این دیدار علاوه بر رایزنی درخصوص تحولات منطقه‌ای، بین‌المللی و تلاش‌های انجام شده در این زمینه‌ها، روابط دوجانبه عربستان و جمهوری اسلامی ایران، فرصت‌های آتی همکاری‌های دو کشور و راه‌های توسعه آن بررسی شد.

سیاست شرق _ محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز جمعه، با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در جده و در بالاترین سطح از زمان آشتی دو کشور ، دیدار کرد.

این دیدار برنامه ریزی نشده، یک روز پس از ورود امیرعبداللهیان به پادشاهی سعودی انجام شد.

خبرگزاری رسمی دولت عربستان «واس» امروز جمعه، ۲۷ مرداد، گزارشی از جزئیات دیدار «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در جده را منتشر کرد.

براساس این گزارش، در این دیدار علاوه بر رایزنی درخصوص تحولات منطقه‌ای، بین‌المللی و تلاش‌های انجام شده در این زمینه‌ها، روابط دوجانبه عربستان و جمهوری اسلامی ایران، فرصت‌های آتی همکاری‌های دو کشور و راه‌های توسعه آن بررسی شد.

در این دیدار «فیصل بن فرحان» وزیر امورخارجه سعودی نیز حضور داشت. از طرف ایرانی هم، « علی رضا عنایتی» مشاور وزیر امور خارجه، «محسن مرتضایی» مدیرکل اداره مراسم و تشریفات وزارت امور خارجه و «حسن زرنگار» کاردار سفارت تهران در ریاض، در این نشست حضور داشتند.

امیرعبداللهیان روز گذشته (پنج‌شنبه، ۱۷آگوست) در رأس هیأتی و در پاسخ به دعوت همتای سعودی خود به عربستان سفر کرد. او روز گذشته گفت‌وگوهای سازنده‌ای با بن فرحان در جده داشته و امروز در دومین روز سفر خود برای گفت‌وگو با ولی‌عهد سعودی وارد ریاض شد.

وزیر خارجه عربستان عربستان روز گذشته در نشست خبری با امیرعبداللهیان بر عزم این کشور برای گسترش و تقویت روابط دوجانبه با ایران تأکید کرده و گفته بود که منتظر سفر آقای رئیسی به ریاض هستیم.

او در ادامه تاکید کرده بود: همه وزارتخانه‌های دولتی عربستان موظفند که زمینه موفق این سفر را فراهم کنند.

وزیر امور خارجه هم در این نشست خبری در ریاض گفت که روابط ایران و عربستان سعودی در مسیر درست خود قرار دارد و رو به پیشرفت است؛

او از پذیرش دعوت پادشاه عربستان از سوی رئیسی خبر داد و افزود: این سفر در زمان مناسب انجام خواهد شد.

محمد بن سلمان که به طور گسترده با نام MbS شناخته می‌شود، عملا زمام امور پادشاهی عربستان را به عهده دارد و در سال‌های اخیر در بحبوحه پرسش‌ها در مورد روابط نزدیک تاریخی عربستان با ایالات متحده، برای تغییر جهت سیاست خارجی عربستان تلاش کرده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »