... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۲ شهریور ۱۴۰۲ - 5:18 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

مهاجر ۱٠، نمونه ایرانی پهپاد رزمی آمریکا

مهاجر ۱۰ به هیچ یک از این پهپادها شباهت ندارد، اما از نظر شکل و اندازه شبیه به ام‌کیو-۹ ریپر آمریکایی است.

سیاست شرق _ این هفته، ایران از پهپاد جدیدی رونمایی کرد که شباهت زیادی به پهپاد آمریکایی ام‌کیو-۹ ریپر (MQ-9 Reaper) و به آخرین کشوری تبدیل شد که محصولی مشابه با پهپاد جنگی قدرتمند آمریکایی را تولید کرده است.

به نقل از بیزینس اینسایدر، روز سه‌شنبه، رسانه‌های ایران ویدئویی از پهپاد جدید ایرانی «مهاجر۱۰» را منتشر کردند و همچنین عکس‌هایی از برخاستن، پرواز و فرود این پهپاد را به اشتراک گذاشتند.

بنا به گزارش خبرگزاری ایرنا، تهران اعلام کرده که مهاجر ۱۰ می‌تواند ۲۴ ساعت متوالی کار کند و برد عملیاتی آن بیش از ۱۲۰۰ مایل است و اسرائیل را در دسترس حمله این پهپاد قرار می‌دهد.

به نوشته ایرنا، مهاجر۱۰ می‌تواند تسلیحات مختلفی از جمله حداکثر بیش از ۶۵۰ پوند مواد منفجره حمل کند. این پهپاد همچنین قادر است با سرعت ۱۳۰ مایل در ساعت پرواز کرده و مجهز به قابلیت‌های جاسوسی و جنگ الکترونیک است.

این پهپاد ایرانی طی مراسمی به مناسبت روز صنعت دفاعی ایران رونمایی شد. رسانه‌ها گفتند که ابراهیم رئیسی نیز در این مراسم حضور داشت و از تحویل موشک‌های بالستیک به ارتش ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد. نام یکی از این موشک‌ها به نام سردار قاسم سلیمانی، فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نام‌گذاری شده است.

در حالی مقامات آمریکایی مرتباً تهران را متهم می‌کنند که چندین نوع پهپاد مختلف را برای استفاده در اوکراین به روسیه تحویل داده [و تهران و مسکو آن را رد کرده‌اند]، برنامه تولید پهپاد ایران در سال گذشته مورد توجه شدید جهانی قرار گرفته است.

مهاجر ۱۰ به هیچ یک از این پهپادها شباهت ندارد، اما از نظر شکل و اندازه شبیه به ام‌کیو-۹ ریپر آمریکایی است. اگرچه ایران پیش از این موفق شده بود برخی پهپادهای آمریکایی را به تصرف خود درآورد، اما هیچ نشانه‌ای وجود نداشت که تاکنون ایران توانسته باشد یکی از ریپرهای ساخت شرکت «جنرال اتمیکس» را در دست گرفته است. با این حال، طراحی مهاجر ۱۰ بسیار آشنا به نظر می‌رسد.

پهپاد قدرتمند ریپر که به خوبی مسلح شده و آزمایش جنگی خود را پس داده است، در سراسر جهان تجربه عملیاتی دارد. این پهپاد قادر به پرواز در ارتفاع ۵۰ هزار پایی است و به دلیل توانایی آن در انجام مأموریت‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی طولانی‌مدت (ISR) مورد تحسین قرار گرفته و می‌تواند به ۸ موشک AGM-114 Hellfire مجهز شود.

هواپیماهای بدون سرنشین ریپر در طول عملیات ایالات متحده در خاورمیانه مرتباً استفاده می‌شود؛ جایی که به دلیل مانورهای خطرناک جت‌های جنگنده روسی در کنار این پهپادها، در ماه‌های اخیر در مرکز توجه قرار گرفته‌اند. این اتفاقات مقامات آمریکایی را که مدام از خلبانان مسکو به دلیل انجام مانورهای خطرناک و غیرحرفه‌ای انتقاد می‌کنند، نگران کرده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »