... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - 10:00 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

الجزیره: سفیر فرانسه، نیجر را ترک نکرد/ آب و برق سفارت قطع شد

جمعه گذشته، شورای نظامی در نیجر به سیلوین ایت، سفیر فرانسه به دلیل امتناع وی از پاسخ به دعوت وزارت امور خارجه نیجریه برای "انجام مصاحبه"، 48 ساعت مهلت داد تا کشور را ترک کند.

سیاست شرق _ روز یکشنبه، مهلتی که رهبران کودتا در نیجر، به سیلوین آیت، سفیر فرانسه برای خروج از کشور داده بودند، در حالی به پایان رسید که در مجاورت پایگاه نظامی فرانسه در نیامی، تظاهراتی در حمایت از شورای نظامی و رد اقامت سفیر فرانسه در صورت گرفت.

به نقل از الجزیره، جمعیت پرچم های نیجر و روسیه را برافراشتند و با سردادن شعارهایی مواضع فرانسه را محکوم کردند و آن را به تضعیف امنیت کشور متهم کردند.

بعضی دیگر بنرهایی را حمل کردند که خواستار خروج نیروهای فرانسوی بودند، زیرا ۱۵۰۰ سرباز فرانسوی هنوز در نیجر مستقر هستند.

با این حال، سفیر فرانسه در نیامی با وجود درخواست سران کودتا برای خروج از کشور همچنان در نیجر به سر می برد.

ساعاتی قبل از پایان مهلت تعیین شده توسط شورای نظامی در نیجر برای خروج از آن، سرهنگ بشیر آمادو، عضو شورا، گفت که مردم نیجر این سفیر را مجبور به ترک این کشور خواهند کرد و خواستار ادامه “بسیج و مبارزه” تا خروج آخرین سرباز فرانسوی شد.

جمعه گذشته، شورای نظامی در نیجر به سیلوین ایت، سفیر فرانسه به دلیل امتناع وی از پاسخ به دعوت وزارت امور خارجه نیجریه برای “انجام مصاحبه”، ۴۸ ساعت مهلت داد تا کشور را ترک کند.

وزارت خارجه فرانسه نیز به نوبه خود تأیید کرد که از تصمیم شورای نظامی مطلع شده است، اما به صراحت اعلام کرد که کودتاچیان «ظرفیت ارائه این درخواست را ندارند و تأیید سفیر تنها از سوی مقامات قانونی منتخب نیجریه است. ” 

در ادامه بیانیه آمده است : ما دائماً در حال ارزیابی شرایط امنیتی و عملیاتی سفارت خود هستیم.

زمانی که ارتش نیجر در اواخر ژوئیه رئیس جمهور مخلوع محمد بازوم را سرنگون کرد، شورای نظامی از پاریس خواست در سیاست داخلی این کشور مداخله نکند و دولت بازوم را به تبعیت سیاسی از اراده فرانسه متهم کرد.

کودتاگران همچنین پاریس را متهم می کنند که از برجسته ترین محرک گرایش به مداخله نظامی توسط جامعه اقتصادی غرب آفریقا ( ECOWAS ) برای بازگرداندن بازوم به قدرت است و آن را برای اعمال تحریم ها علیه نیامی تحت فشار قرار می دهد.

روز شنبه حدود ۲۰۰۰۰ نفر در ورزشگاه Senyi Konchi تجمع کردند تا از نظامیان نظامی کشور حمایت کنند و خواهان خروج سربازان فرانسوی شوند.

گروه ECOWAS

به نوبه خود، کمیسر امور سیاسی، صلح و امنیت در جامعه غرب آفریقا، عبدالفتاح موسی، گفت که ECOWAS معتقد است که شورای نظامی حق اخراج سفیر فرانسه در نیجر را ندارد.

موسی اضافه کرد که ECOWAS برای توسل به گزینه نظامی در نیجر عجله ندارد، اما هنوز هیچ اقدام مشخصی از سوی شورای نظامی ندیده است و تا ابد منتظر نخواهد ماند و از شورای نظامی در نیجر خواست که رئیس جمهور محمد بازوم به عنوان یک ژست حسن نیت آزاد کند.

این در حالی است که، ایالات متحده، هنوز، سرنگونی رئیس جمهور نیجر را، توسط نظامیان این کشور، کودتا عنوان نکرده است.

ایالات متحده و فرانسه، دو پایگاه مهم نظامی در این کشور مهم آفریقایی دارند.

آب و برق سفارت فرانسه قطع شد

به نقل لز خبرگزاری آناتولی، شورای نظامی جدید حاکم بر نیجر پس از ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته به سفیر فرانسه برای ترک این کشور، امروز دوشنبه آب و برق سفارت فرانسه در شهر نیامی، پایتخت نیجر را قطع و تأمین هرگونه غذا و کالا برای سفارت فرانسه را ممنوع کرد.

حاکمان نظامی جدید در نیجر همچنین آب و برق کنسول‌گری فرانسه در شهر زیندر را قطع کردند.

بنابر گزارش‌ها «اله عیسی حسومی بورئیما»، رئیس کمیته ملی حمایت از «شورای ملی حفاظت از میهن» از همه طرف‌ها و شرکا خواسته تأمین هرگونه محصولات غذایی، آب و برق به پایگاه‌های فرانسوی در نیجر را به حالت تعلیق درآورند.

بورئیما همچنین تهدید کرده که هر طرفی که به فرآیند تأمین کالا و خدمات به فرانسوی‌ها در نیجر کمک کند «دشمنان ملت مستقل» تلقی خواهند شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »