... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - 1:59 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

بلومبرگ: تورم در ترکیه، به بالاتر از ۵۵ درصد رسید

سیاست شرق _ براساس گزارش دفتر آمار ترکیه، افزایش قیمت سالانه از حدود ۴۸ درصد در ماه ژوئیه به ۵۸.۹ درصد نسبت به ماه گذشته رسیده است که از متوسط برآورد ۵۵.۹ درصدی پیش بینی شده توسط اقتصاددانان در نظرسنجی بلومبرگ بیشتر است.

به نقل از بلومبرگ، علاوه بر این، افزایش ماهانه ۹.۱ درصد بوده و شاخص اصلی که موارد نوسانی را حذف می کند، شاهد افزایش سالانه ۶۴.۹ درصدی بوده است. همزمان، ارزش پول ترکیه در سال جاری حدود ۳۰ درصد نسبت به دلار کاهش یافته است و پس از انتشار آمار تورم، بیشتر تضعیف شده است.

از زمان انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان ، او رهبری اقتصادی خود را تغییر داده و تیم جدید  اقتصادی وظیفه رسیدگی به نگرانی های اقتصادی را بر عهده دارد و تاکنون سه بار نرخ بهره را افزایش داده و آن ها را به ۲۵ درصد رسانده است.با این حال، علی رغم این اقدامات و سایر تغییرات نظارتی، اقتصاد همچنان با فشارهای تورمی دست و پنجه نرم می کند و باعث افزایش مالیات ها میشود.

قابل ذکر است که اکثر کارشناسان وال استریت، پیشنهاد می کنند که سخت گیری های مالی بیشتری مورد نیاز است. متوسط پیش بینی آن ها برای تورم پایان سال به ۶۵ درصد رسیده است.

تحلیلگران گلدمن ساکس می گویند آثار افزایش نرخ های تعیین کننده اخیر “تنها با تاخیر احساس خواهد شد” و انتظار دارند تورم در آینده نزدیک به مسیر صعودی خود ادامه داشته باشد.

از سویی دیگر، مهمت شیمشک، وزیر دارایی ترکیه، پس از انتشار آمار رسمی تورم گفت که اقتصاد ترکیه در روند گذار قرار دارد و اطمینان داد که روند کاهش تورم سال آینده آغاز خواهد شد. او با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (X) نوشت: ««با تأثیرگذاری مثبت موضع سیاست پولی، کاهش نرخ تورم سالانه از اواسط سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد.» او نرخ هدفگذاری شده تورم را تک رقمی عنوان کرد.


انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »