... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
علم و تکنولوژي ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - 11:03 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

فناوری جدید برای انتقال برق بی سیم!

به کمک این فناوری، می توان انرژی را به فواصل دور منتقل کرد؛ به این صورت که انرژی از منبع به یک انتقال دهنده موجود در هوا مانند هواپیما ارسال شده و سپس به کمک ارتباط چند هواپیما به یکدیگر، انرژی به مقصدی روی زمین منتقل می‌شود.

سیاست شرق _ محققان قصد دارند، با فناوری لیزری، انرژی را به صورت بیسیم و به فواصل دور منتقل کنند.

سازمان پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی آمریکا در جدیدترین برنامه خود قصد دارد، از طریق لیزر به پهپادها یا ایستگاه‌های زمینی، انرژی را به صورت بی سیم جا به جا کند.

این موضوع علاوه بر مصارف نظامی، برای هواپیماهای الکتریکی نیز یک پیشرفت بسیار بزرگ تلقی می‌شود و در صورت دستیابی به این فناوری، بدون نگرانی می‌توان از هواپیماهای الکتریکی استفاده کرد.

علاوه بر این، به کمک این فناوری می توان انرژی را به فواصل دور منتقل کرد؛ به این صورت که انرژی از منبع به یک انتقال دهنده موجود در هوا مانند هواپیما ارسال شده و سپس به کمک ارتباط چند هواپیما به یکدیگر، انرژی به مقصدی روی زمین منتقل می‌شود.

در حال حاضر بزرگ ترین مشکل در این روش تلفات ناشی از تغییر نور لیزر به برق و برگشت آن به منبع اصلی است که باعث از بین رفتن جریان می‌شود.

این سازمان در گام نخست قرار است، طرح مفهومی رله‌ها را توسعه دهد و در گام بعدی این فناوری را با بدنه هواپیماهای فعلی ادغام کند. در نهایت نیز انتظار می‌رود ۱۰ کیلووات توان به فاصله ۲۰۰ کیلومتری منتقل شود.

کشورهایی مانند ایالات متحده سرمایه گذاری قابل توجهی در پذیرش فناوری بازار انتقال برق بی سیم انجام می دهند تا از مزایای کامل شبکه های سیستم قدرت استفاده کنند و هزینه نصب کابل های هوایی را کاهش دهند.

بازار انتقال برق بی سیم برای انتقال نیرو در فواصل کوتاه و طولانی با سرعت سریع استفاده می شود. در مقایسه با روش‌های مرسوم انتقال انرژی، دستگاه‌های انتقال انرژی بی‌سیم، مزایای کمتری برای از دست دادن انرژی و راحتی را ارائه می‌کنند. محصولات بازار انتقال نیرو بی سیم مانند تلفن های هوشمند بی سیم و شارژرهای خودرو توسط مصرف کنندگان در سراسر جهان ترجیح داده می شوند. از آنجایی که جدیدترین فناوری انتقال نیرو جایگزین ابزارهای سیمی قدیمی شده است، بازار انتقال بی سیم شاهد رونق است.

 تسلا اولین کسی بود که امکانات عملی برق بی سیم را در سال ۱۸۹۹ نشان داد.

با این حال، تیمی از محققان دانشگاه MIT به رهبری مارین سولیاسیک در سال ۲۰۰۵، روشی برای انتقال انرژی بی سیم برای مصارف خانگی اختراع کردند که در فواصل بسیار دورتر عملی است. 

پایان پیام/

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »