... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - 5:39 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

دیدار روسای جمهور ایران و قرقیزستان در نیویورک

رئیسی: متاسفانه با وجود خواست دولت‌های ایران و قرقیزستان، روابط اقتصادی و تجاری دو کشور هنوز متناسب با ظرفیت‌های موجود در دو کشور گسترش نیافته است.

سیاست شرق _«سید ابراهیم رئیسی» و «صادیر جاپاروف» روسای جمهور ایران و قرقیزستان، در حاشیه شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در نیویورک، با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

رئیسی، بعد از ظهر امروز دوشنبه به وقت محلی، در ادامه برنامه‌های سفر به نیویورک، در دیدار «صادیر جاپاروف» رئیس جمهور قرقیزستان که در هتل محل اقامت وی انجام شد، سیاست ایران را توسعه روابط با کشور دوست و برادر قرقیزستان دانست و تاکید کرد: متاسفانه با وجود خواست دولت‌های ایران و قرقیزستان، روابط اقتصادی و تجاری دو کشور هنوز متناسب با ظرفیت‌های موجود در دو کشور گسترش نیافته است.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت اقدام سریع برای رفع موانع توسعه مناسبات دو کشور، تاخیر در تشکیل کمیسیون مشترک ایران و قرقیزستان را از جمله این موانع دانست و فعال شدن سریع این کمیسیون را خواستار شد.

رئیسی همچنین با اشاره به پیشرفت‌های علمی قابل توجه جوانان ایرانی با وجود تحریم‌های ظالمانه، به رئیس جمهور قرقیزستان پیشنهاد داد برای سفر به تهران وقت بیشتری بگذارد تا بتواند از پارک‌های علمی و فناوری ایران بازدید و از دستاوردهای جوانان ایران اطلاع پیدا کند.

رئیس جمهور افزود: ایران آمادگی دارد این دستاوردها را با کشور دوست قرقیزستان به اشتراک بگذارد.

«صادیر جاپاروف» رئیس جمهور قرقیزستان نیز در این دیدار با تبریک عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای، این عضویت و افزایش همکاری‌های ناشی از آن را به نفع دو ملت و منطقه دانست.

رئیس جمهور قرقیزستان با بیان اینکه دو کشور ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه روابط دارند از عدم گسترش روابط اقتصادی و تجاری تهران و بیشکک ابراز تأسف کرد و گفت: با تکمیل کریدور چین – آسیای میانه – ایران و همچنین توسعه بسترهای ارتباط ریلی کشورهای آسیای میانه با مناطقی مثل بندرعباس در ایران، می‌توان مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور را گسترش داد.

جاپاروف همچنین با استقبال از پیشنهاد رئیسی در موضوع تبادل توانمندی‌های علمی ایران، افزایش همکاری‌های دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی را نیز خواستار شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »