... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - 1:14 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

وزیرخارجه عراق: با ایران، در زمینه مسائل امنیتی توافق کردیم

فواد حسین: اربیل برخی از این گروه‌ها که فعالیت‌های نظامی در مرز دارند را قانع کرد؛ این گروه‌ها در ۵ اردوگاه پناهجویی  مستقر شدند.

سیاست شرق _ معاون‌ نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه عراق، در ارتباط با نزدیک شدن پایان مهلت ایران در ۲۸ شهریور (۱۹ سپتامبر)، در زمینه انتقال برخی از گروه‌های مسلح و تروریست از مرز دو کشور گفت: ما به قانون اساسی عراق پایبند هستیم. طبق آن هیچ سازمان یا گروهی حق استفاده از خاک کشور برای حمله به کشورهای همسایه را ندارد.

فواد حسین، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه عراق، که برای شرکت در هفتادوهشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک حضور دارد، در گفت‌وگوی اختصاصی با «خبرگزاری آنادولو»،  با اشاره به سفرش به تهران و دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران گفت: قرارداد امنیتی بین تهران و بغداد وجود دارد. همچنین بغداد و اربیل در زمینه نحوه رفتار با این گروه‌ها نیز همکاری دارند.

او با بیان این که اداره محلی اقلیم کرد شمال عراق، با گروه‌های مذکور در این زمینه رایزنی کرده، گفت: اربیل برخی از این گروه‌ها که فعالیت‌های  نظامی در مرز دارند را قانع کرد؛ این گروه‌ها در ۵ اردوگاه پناهجویی مستقر شدند.

وزیرخارجه عراق همچنین تاکید کرد که رویکرد این کشور در مورد فعالیت‌های گروه تروریستی «پ.ک.ک» در این کشور نیز مشخص است.

وی ادامه داد: ناراحتی‌های ترکیه از استقرار «پ.ک.ک» در نزدیکی مرز قابل درک است. بغداد، اربیل و آنکارا باید نقشه راهی را در این زمینه طراحی کنند.

فواد حسین در مورد علت عدم شناسایی پ.ک.ک به عنوان یک گروه تروریستی توسط دولت این کشور گفت: «به رویکرد دولت ترکیه توجه می‌کنیم و برای رفع نگرانی‌هایش تلاش می‌کنیم. مسئله اصلی این است که چطور باید همکاری کنیم؟ چگونه دولت فدرال اداره محلی و ترکیه می‌توانند نقشه راه طراحی‌ کنند. گزینه‌های زیادی وجود دارد.

وی در ادامه گفت: با ایران در زمینه مسائل امنیتی توافق کردیم. با ترکیه هم می‌توانیم در این زمینه رایزنی کنیم که چطور می‌توانیم امنیت ترکیه و حاکمیت عراق را به طور هم‌زمان حفظ کنیم. معتقدم که با مذاکرت به نتیجه خواهیم رسید».

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »