... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - 9:57 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

معاون اقتصادی استاندار خوزستان: لزوم جلوگیری از مهاجرت نیروی انسانی ماهر از خوزستان

راضی جلالی: برای نیروی ماهر و توانمند، در جاهای مختلف موقعیت برای فعالیت، وجود دارد و ما باید کاری کنیم که ضریب ماندگاری نیروها را در استان خوزستان افزایش دهیم.

سیاست شرق _  معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به روند مهاجرت نیروهای ماهر از خوزستان به دلیل شرایط زیست محیطی گفت: برای نیروی ماهر و توانمند، در جاهای مختلف موقعیت برای فعالیت وجود دارد و ما باید کاری کنیم که ضریب ماندگاری نیروها را در استان خوزستان، افزایش دهیم.

محمد راضی‌ جلالی، در شورای مهارت استان خوزستان که امروز (۱۷ مهرماه) در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: نبود ارتباط بین مجموعه‌های آموزشی و صنایع، خلائی است که در ارتباط دانشگاه و صنعت داریم و این خلاء به گونه‌ای بین مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و صنایع نیز وجود دارد؛ هر کدام از این واحدها مستقل هستند و بر اساس چارچوب خود کار می‌کنند.

وی افزود: مراکز آموزشی طبق برنامه‌ها و چارچوب‌های خود فعالیت می‌کنند و صنایع نیز برای آموزش نیروهایشان به سراغ روش‌های دیگر و یا استفاده از نیروهای غیربومی می‌روند و یا از روش‌های آموزش ضمن خدمت استفاده می‌کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با تاکید بر لزوم همکاری مراکز آموزشی و صنایع خوزستان گفت: پیشنهاد من این است که در جلسات بعدی شورای مهارت، حتما صنایع نیز حضور داشته باشند زیرا قرار بر این بود که با هماهنگی و بر اساس نیاز صنایع، برنامه‌ها را پیش ببریم.

راضی‌جلالی گفت: متناسب با ظرفیت اشتغال در استان خوزستان، بسیاری از مشاغل در حوزه خدمات است که ظرفیت بسیار خوبی است. به عنوان نمونه به نظر می‌رسد تعمیرات وسایل برودتی و خدمات ساختمانی می‌تواند اشتغال خوبی در استان خوزستان ایجاد کند.

وی افزود: یکی از تهدیدهایی که در استان خوزستان وجود دارد، مهاجرت نیروهای ماهر است؛ به هرحال استان ما شرایطی دارد که عمده آن به شرایط زیست محیطی بازمی‌گردد که باعث شده مهاجرت از خوزستان نسبت به سال‌های قبل، افزایش پیدا کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: طبیعتاً برای نیروی ماهر و توانمند، در جاهای مختلف موقعیت برای فعالیت، وجود دارد و ما باید کاری کنیم که ضریب ماندگاری نیروها را در استان خوزستان افزایش دهیم.

راضی‌جلالی عنوان کرد: به نظر می‌رسد که برخی روش‌های مهارت‌آموزی باید به روزرسانی شوند. بسیاری از موضوعات آموزشی را از گذشته در فنی و حرفه‌ای داریم که در حال اجرا هستند، اما شاید این برنامه‌ها دیگر سهمی در خدمات، صنعت و اشتغال نداشته باشند.
وی بیان کرد: باید آموزش‌ها را به سمت و سوی برنامه‌های کلان استان خوزستان هدایت کنیم. برنامه‌های کلان مانند زنجیره ارزش، به سمت و سوی ظرفیت‌های ویژه استان خوزستان هدایت شده‌اند بنابراین متناسب با این‌ها باید آموزش‌های مهارتی نیز ارائه شود و شاید نیاز به طراحی سرفصل‌ها و برنامه‌های جدید باشد.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در آموزش‌های مهارتی گفت: الگوی استاد شاگردی همان الگوی مهارت در مراکز صنعتی است و به این دلیل، مجموعه‌ها دارای مراکزی آموزشی مهارتی هستند و نیازی نیست فنی و حرفه‌ای تجهیزاتی وارد کند و یا ساختمان و فضا ایجاد کند بلکه می‌توان از ظرفیت صنایع استفاده کرد.

راضی‌جلالی گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان خوزستان، استفاده از دیپلماسی مهارتی موضوع خوبی است و اگر برای اجرای آن کمک و یا رایزنی نیاز باشد ما آمادگی لازم را داریم تا ارتباط میان فنی و حرفه‌ای و صنایع عراق ایجاد شود.

ملایی هزاروندی: علت اینکه افراد غیر بومی جذب می شوند، قابل تامل وپیگیری است.

شهرام ملایی هزاروندی، مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان نیز، در این جلسه به بیان عملکرد برنامه‌ها رویکرد و اهداف آموزش مهارتی در خوزستان‌ پرداخت و عنوان کرد: جایگاه استان در بین سایر ادارات سطح کشور جایگاه خوبی است.

ملایی هزاروندی با اشاره به اینکه هرکس مهارت داشته باشد بیکار نمی ماند تصریح کرد: در نهضت مهارت آموزی نیروی مورد نیاز استان، بیشتر در حوزه صنعت وبنگاههای اقتصادی است و فنی وحرفه ای به تتهایی نمی تواند این همه مطالبه را در بحث مهارت حل کند و نیازمند هم افزایی، تعامل بین بخشی سایر دستگاههای اجرایی و صنایع کوچک و بزرگ است.

وی افزود: صنایع بزرگ استان با راه اندازی مراکز جوار و بین کارگاهی می توانند در توسعه مهارت ، ارتقای مهارت شاغلین و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز فعالیت موثری داشته باشند.
وی موثری راهکار توسعه مهارت واشتغال را مهارت آموزی درمحیط کار واقعی عنوان و خواستار الزام بنگاههای اقتصادی برای اجرای این طرح شد.

ملایی هزاروندی گفت: نیروی ماهر ومتخصص در استان وجود دارد، علت اینکه افراد غیر بومی جذب می شوند، قابل تامل وپیگیری است.

وی تاکیدکرد: اداره کل آموزش فنی وحرفه ای خوزستان، آمادگی دارد نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار و بنگاههای اقتصادی را پس از نیاز سنجی آموزشی برنامه ریزی و نیروی ماهر را تربیت نماید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »