... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - 6:36 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
شدیدترین موضع چین در قبال حملات اسراییل به غزه؛

چین: اقدام اسرائیل، فراتر از محدوده دفاع از خود است

وانگ یی: اسراییل باید با جدیت به درخواست‌های جامعه بین‌المللی و دبیرکل سازمان ملل گوش دهد و به مجازات دسته جمعی مردم غزه دست بردارد.

سیاست شرق _ وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، در اظهاراتی که روز یکشنبه منتشر شد، گفت: اقدامات اسرائیل در غزه «فراتر از محدوده دفاع از خود» است و دولت اسرائیل باید «به مجازات دسته جمعی مردم غزه پایان دهد.»

به نقل از ژاپن تایمز؛ اظهارات وانگ که روز شنبه در تماسی با شاهزاده فیصل بن فرحان، همتای عربستانی خود انجام شد، در حالی بیان می شود که به نظر می رسد اسرائیل آماده حمله گسترده زمینی علیه حماس در غزه است.

وانگ بر اساس گزارشی از وزارت امورخارجه چین گفت: «اقدامات اسرائیل از محدوده دفاع از خود فراتر رفته است.»

وی در شدیدترین موضعی که چین تاکنون در قبال این درگیری ابراز کرده است، افزود که، اسراییل باید با جدیت به درخواست‌های جامعه بین‌المللی و دبیرکل سازمان ملل گوش دهد و به مجازات دسته جمعی مردم غزه دست بردارد.

مقامات نظامی اسراییل، به بیش از یک میلیون نفر در بخش شمالی این منطقه شلوغ، گفته اند که پیش از حمله مورد نظر، آنجا را ترک کنند، مهاجرتی که گروه های امدادی می گویند فاجعه انسانی را به دنبال خواهد داشت.

این منطقه کوچک و فقیر که ۲.۳ میلیون نفر در آن زندگی می کنند، از سال ۲۰۰۶ تحت محاصره زمینی، هوایی و دریایی اسراییل قرار گرفته است.

وانگ به شاهزاده فیصل گفت: «همه طرف‌ها نباید اقدامی برای تشدید اوضاع انجام دهند و باید در اسرع وقت به میز مذاکره بازگردند».

وانگ یی همچنین روز شنبه در تماس جداگانه ای با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن باید “نقش سازنده و مسئولانه” را در مناقشه ایفا کند و از “تشکیل نشست بین المللی صلح” حمایت کند.

در همین رابطه، بیانیه‌های رسمی چین درباره درگیری‌ها به طور مشخص از محکومیت حماس خودداری کرده است، مسئله ای که منجر به انتقاد برخی از مقامات غربی شده است.

تلویزیون دولتی CCTV این کشور روز یکشنبه گفت که ژای جون فرستاده ویژه چین هفته آینده از خاورمیانه بازدید خواهد کرد.

سی‌تی‌وی در ویدئویی که روز یکشنبه در حساب رسمی رسانه‌های اجتماعی خود منتشر کرد، گفت: «ژای هفته آینده برای هماهنگی با طرف‌های مختلف برای آتش‌بس، حفاظت از غیرنظامیان، تسهیل وضعیت و پیشبرد مذاکرات صلح از خاورمیانه بازدید خواهد کرد».

ژای در مصاحبه ای با CCTV گفت که “چشم انداز گسترش بیشتر و سرریز بیرونی (درگیری) عمیقا نگران کننده است.”

بر اساس بیانیه وزارت خارجه چین، ژای روز جمعه با نمایندگان اتحادیه عرب در چین دیدار کرد و گفت که پکن از این گروه منطقه ای “در ایفای نقش مهم در مسئله فلسطین” حمایت می کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »