... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - 10:30 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

نشست صلح قاهره، بدون صدور بیانیه ای، به کار خود پایان داد

السیسی: در دهه‌های گذشته، صحنه بین‌المللی (...) به ارائه راه‌حل‌های موقت و تسکین‌دهنده‌هایی بسنده کرده است که کمترین آرزوهای مردمی را که از اشغال خارجی رنج می‌برند، برآورده نمی‌کند.

سیاست شرق _ نشست بین المللی صلح قاهره، امروز شنبه، بدون صدور بیانیه ای، به کار خود پایان داد و ریاست جمهوری مصر، به جای آن بیانیه ای صادر کرد.

به نقل از خبرگزاری الجزیره، کشورهای عربی شرکت کننده در این اجلاس با بیانیه مصر موافقت کردند که در آن خواستار «توقف فوری» جنگ اسرائیل در نوار غزه شد که وارد سومین هفته خود شده است.

خبرگزاری فرانسه گفت که کشورهای غربی شرکت کننده در کنفرانس خواستار محکومیت صریح جنبش مقاومت اسلامی ( حماس ) و “مسئول دانستن آن برای تشدید تنش و آزادی ربوده شدگان توسط جنبش” شدند که، این درخواست مانع از صدور بیانیه پایانی نشست شد.

اکثر رهبران غربی نیز در این اجلاس غایب بودند و انتظارات را برای نتایج این نشست بسیار اندک بود.

طرف آمریکایی (حامی اصلی اسرائیل در جنگش با غزه) توسط سفیر موقت آمریکا در مصر حضور داشت و اولاف شولز صدراعظم آلمان، ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا و  امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در آن شرکت نکردند.

بیانیه مصر

در بیانیه ریاست‌جمهوری مصر آمده است: «در دهه‌های گذشته، صحنه بین‌المللی (…) به ارائه راه‌حل‌های موقت و تسکین‌دهنده‌هایی بسنده کرده است که کمترین آرزوهای مردمی را که از اشغال خارجی رنج می‌برند، برآورده نمی‌کند.»

در بیانیه ریاست جمهوری مصر آمده است: «جنگ جاری نقص ارزش‌های جامعه بین‌المللی را در برخورد با بحران‌ها آشکار کرده است، در حالی که ما شاهد عجله و رقابت برای محکوم کردن سریع کشتار مردم بی‌گناه در جایی هستیم. در محکوم کردن همان عمل در جای دیگر تردیدی غیرقابل درکی را شاهد هستیم… بلکه تلاش‌هایی برای توجیه این کشتار می‌یابیم.»

پادشاهان، روسای جمهور، وزرای خارجه و نمایندگان ۳۵ قدرت منطقه ای و بین المللی علاوه بر کشورهای همسایه در این اجلاس شرکت کردند.

عبدالفتاح السیسی ، رئیس‌جمهور مصر در سخنرانی خود در این اجلاس، مخالفت کشورش با آوارگی اجباری فلسطینی‌ها را به‌عنوان انحلال نهایی آرمان آنها تکرار کرد.

السیسی تاکید کرد که حل مسئله فلسطین بدون راه حل عادلانه اتفاق نمی افتد و در هر صورت مصر هزینه آن را پرداخت نمی کند.

ملک عبدالله دوم پادشاه اردن نیز به نوبه خود خواستار آتش بس فوری در غزه و ارسال پایدار کمک ها شد.

وی در سخنرانی خود – که در جریان اجلاس ایراد شد – گفت که درگیری از دو هفته پیش آغاز نشده است و اگر به همین مسیر ادامه یابد، متوقف نخواهد شد.

آوارگی فلسطینیان

محمود عباس ، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز به نوبه خود نسبت به اخراج و آوارگی فلسطینیان از غزه، بیت المقدس و کرانه باختری هشدار داد .

آنتونیو گوترش ، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز خواستار «آتش‌بس به دلایل بشردوستانه» شد و خواستار «تداوم و عدم محدودیت» ارسال کمک‌های بشردوستانه به ساکنان نوار غزه شد .

این نشست همزمان با ورود اولین دسته کمک های بشردوستانه به نوار غزه که شامل ۲۰ کامیون احتمالاً با تجهیزات پزشکی و مواد غذایی از طریق گذرگاه مرزی رفح در شمال سینا در مصر بود، برگزار شد.

دفتر رسانه‌ای دولت غزه توضیح داد که تعداد کامیون‌های وارد شده تنها دو در هزار کمکی است که قرار بود وارد نوار شود.

این دفتر رسانه‌ای خاطرنشان کرد: در شرایط عادی قبل از جنگ رژیم صهیونیستی از ۱۵ روز پیش، علیرغم محاصره نوار غزه، روزانه ۵۰۰ کامیون وارد نوار غزه می‌شدند، یعنی در ۱۵ روز گذشته باید ۷۵۰۰ کامیون وارد غزه می‌شدند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »