... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - 10:30 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
با فرمان ولادیمیر پوتین؛

روسیه، از معاهده منع آزمایش های هسته ای، خارج شد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، تصمیم خود مبنی بر امضای لایحۀ لغو تصویب معاهدۀ منع جامع آزمایش هسته‌ای را، گامی جهت همسو کردن مسکو با واشنگتن، می داند.

سیاست شرق _ با فرمان ولادیمیر پوتین، روسیه از «معاهدۀ منع آزمایش‌های هسته‌ای»، خارج شد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، در بحبوحۀ تنش‌های فزاینده میان مسکو و کشورهای غربی بر سر ادامۀ جنگ در اوکراین، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه، روز پنجشنبه ۲ نوامبر (۱۱ آبان)، لایحۀ لغو« معاهدۀ منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای» را امضا کرد و به این ترتیب روسیه رسماً از اجرای این پیمان، خارج شد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، تصمیم خود مبنی بر امضای لایحۀ لغو تصویب معاهدۀ منع جامع آزمایش هسته‌ای را، گامی جهت همسو کردن مسکو با واشنگتن، می داند.

در همین حال، روسیه گفته است که، آزمایش‌های هسته‌ای خود را از سر نمی‌گیرد، مگر اینکه ایالات متحدۀ آمریکا دست به چنین کاری بزند.

بر اساس این گزارش، روسیه همچنین تأکید کرده است که، لغو تصویب معاهدۀ منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای، در شیوۀ به اشتراک گذاشتن اطلاعات دربارۀ فعالیت‌های هسته‌ای این کشور تغییری ایجاد نمی‌کند.

معاهدۀ منع جامع آزمایش‌ هسته‌ای که در سال ۱۹۹۶ در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید، کشورهای عضو را از هرگونه آزمایش هسته‌ای، در هر مکانی تحت قلمرو یا کنترل خود، منع می‌کند.

ایالات متحدۀ آمریکا، این معاهده را در سال ۱۹۹۶ امضا کرد، اما هرگز آن‌ را تصویب نکرد.

بنا به همین گزارش، ولادیمیر پوتین پیشتر گفته بود که اگر آمریکا مانند روسیه معاهدۀ منع جامع آزمایش‌ هسته‌ای را تصویب نکند، مسکو نیز موضع واشنگتن را در برابر این پیمان در پیش خواهد گرفت.

ولادیمیر پوتین، در تاریخ ۵ اکتبر سال جاری، در پی فراخوان برخی از کارشناسان امنیتی و قانونگذاران روسی مبنی بر آزمایش بمب هسته‌ای به عنوان هشداری برای غرب، اعلام کرد که آمادگی ندارد بگوید که آیا روسیه باید آزمایش‌های هسته‌ای را از سر بگیرد یا نه.

پیش از امضای لایحۀ لغو تصویب معاهدۀ منع جامع آزمایش هسته‌ای توسط پوتین، هر دو مجلس روسیه به آن رأی مثبت داده بودند.

روسیه، پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی، هرگز آزمایش هسته‌ای انجام نداده است. آخرین آزمایش هسته‌ای اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۰ و آخرین آزمایش هسته‌ای ایالات متحده آمریکا نیز در سال ۱۹۹۲ بوده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »