... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - 6:30 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

رویترز: حماس و جهاد اسلامی، مانع از پیشروی زمینی اسرائیل در غزه شدند/ وضعیت غزه، فراتر از یک فاجعه

سیاست شرق _ در حالی که تانک ها، بلدوزرها و سربازان اسرائیلی، روز پنجشنبه، به سمت شهر غزه یورش بردند، اما با مقاومت شدید نیروهای حماس و جهاد اسلامی روبرو شدند، که با استفاده از خمپاره و حملات از درون تونل ها، مانع از پیشروی آنها شدند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، جنگ زمینی اسراییل به مرکز اصلی جمعیت نوار غزه در شمال نزدیک می شود، جایی که مبارزان فلسطینی، مانع از پیشروی ارتش اسرائیل شدند.

بنا به همین گزارش، ساکنان گفتند و فیلم‌هایی از هر دو گروه نشان داده شده است، نشان می دهد که گروه های فلسطینی، در عملیات‌های چریکی علیه ارتش بسیار قدرتمندتر ظاهر شدند. مبارزان حماس و جهاد اسلامی از تونل‌ها بیرون می‌آمدند تا به سمت تانک‌ها شلیک کنند، سپس در شبکه زیرزمینی تونل ها، ناپدید می‌شدند.

یکی از ساکنین غزه به رویترز گفت: «آن‌ها هرگز از بمباران شهر غزه در تمام شب، دست برنداشتند، خانه هرگز از لرزیدن متوقف نشد. اما صبح متوجه شدیم که نیروهای اسرائیلی هنوز در خارج از شهر و در حومه شهر هستند و این بدان معناست که مقاومت سنگین‌تر از آن چیزی است که آنها انتظار داشتند.»

در همین حال، سرتیپ عیدو میزراحی، رئیس مهندسین نظامی اسرائیل، به رویترز گفت که سربازان در مرحله اول باز کردن مسیرهای دسترسی به غزه بودند اما با مین ها و تله های انفجاری مواجه شدند. حماس خود را به خوبی آموخته و آماده کرده است.»

به گفته مقامات بهداشتی غزه، بر اثر بمباران باریکه غزه با جمعیت ۲.۳ میلیون نفر توسط ارتش اسرائیل، حداقل ۸۷۹۶ نفر از جمله ۳۶۴۸ کودک کشته شده است.

کشورهای غربی و به‌ویژه ایالات متحده به طور سنتی از اقدامات اسرائیل علیه فلسطینیان حمایت می‌کنند، اما تصاویر دلخراش از اجساد در آوار و شرایط جهنمی در داخل غزه، درخواست‌های بین المللی را جهت توقف چنین حملاتی را موجب شده است و اعتراضات خیابانی در سراسر جهان را برانگیخته است

فراتر از فاجعه

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفت که “حملات نامتناسب” اسرائیل ممکن است جنایت جنگی باشد.

اسرائیل می گوید از زمان گسترش عملیات زمینی در روز جمعه، ۱۸ سرباز خود را از دست داده و ده ها مبارز فلسطینی را کشته است.

خشونت به کرانه باختری اشغالی نیز سرایت کرده است و حملات اسرائیل به درگیری با افراد مسلح و پرتاب سنگ منجر شده است.

مادری که کنار پسر مجروحش نشسته، در مدرسه ای که به یک پناهگاه تبدیل شده است، در حالی که بیمارستان ها در بحبوحه حملات اسرائیل، مملو از مجروح هستند/ رویترز
 

پزشکان فلسطینی گفتند سه نوجوان و یک جوان ۲۵ ساله در درگیری روز پنجشنبه در آنجا کشته شدند. ارتش اسرائیل هیچ اظهارنظری فوری نداشت. 

در حالی که اسرائیل به درخواست‌های بین‌المللی برای «وقفه بشردوستانه» در حملات خود به غزه توجه نمی کند، فلسطینی‌ها از کمبود غذا، سوخت، آب آشامیدنی و دارو رنج می‌برند. فاضلاب نشت می کند، برخی از آنها، آب شور می نوشند و کمک های ناچیزی که اسرائیل اجازه ورود به آن می دهد، نسبت ناچیزی از نیازهای مردم است.

بیش از یک سوم از ۳۵ بیمارستان غزه، از جمله تنها مرکز سرطان غزه، غیر فعال است، بسیاری از آنها به کمپ های بداهه پناهندگان تبدیل شده اند و برخی از امدادگران به جای آمبولانس از گاری الاغ استفاده می کنند.

موسسه خیریه کمک های پزشکی برای فلسطینی ها با توصیف راهروهای شلوغ، سوخت رو به کاهش و بسیاری از پزشکان خود داغدار و بی خانمان، گفت: «وضعیت در بیمارستان ها فراتر از فاجعه است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »