... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - 7:54 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

پایان « معاهده امنیتی نیروهای مسلح متعارف در اروپا» از سوی روسیه و غرب اعلام شد

این قرارداد که در سال 1990 امضا شد، محدودیت هایی را برای استقرار نیروهای متعارف در قاره اروپا اعمال کرد و شامل ایجاد تعدادی ابزار شفافیت مانند بازرسی های راستی آزمایی در محل بود.

سیاست شرق _ پس از اینکه، رئیس جمهور روسیه، رسما خروج این کشور از « معاهده امنیتی نیروهای مسلح متعارف در اروپا» موسوم به « CFE» را اعلام نمود، کشورهای اروپایی و آمریکا نیز، حضور خود در این معاهده را به حالت تعلیق درآوردند.

به نقل از بلومبرگ، سرگئی ریابکوف به عنوان نماینده رسمی رئیس جمهور روسیه، در جریان مذاکرات پارلمان بر سر لغو این معاهده منصوب شده است.

 در روزهای پایانی اتحاد جماهیر شوروی، توافق CFE به عنوان یکی از اجزای اصلی تلاش برای کاهش تنش بین ناتو و بلوک پیمان ورشو بود. این قرارداد که در سال ۱۹۹۰ امضا شد، محدودیت هایی را برای استقرار نیروهای متعارف در قاره اروپا اعمال کرد و شامل ایجاد تعدادی ابزار شفافیت مانند بازرسی های راستی آزمایی در محل بود.

روسیه در سال ۲۰۰۷ مشارکت در این معاهده را به حالت تعلیق در آورده بود و در سال ۲۰۱۵ هم این عدم مشارکت را فعال کرده بود. حالا با اعلام رسمی وزارت امور خارجه روسیه این کشور به صورت رسمی از این پیمان خارج شده است.

در همین رابطه، ایالات متحده آمریکا نیز عضویتش در معاهده کنترل تسلیحات متعارف اروپا را تعلیق می‌کند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در اظهاراتی گفت که
به دلیل خروج فدراسیون روسیه از معاهده نیروهای مسلح متعارف اروپا، آمریکا نیز عضویت خود در «معاهده نیروهای مسلح متعارف اروپا» را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

متحدان اروپایی آمریکا در ناتو هم اعلام کردند که به طور رسمی مشارکت خود در این معاهده را به حالت تعلیق در می‌آورند.

پیش تر، کشورهای غربی اعلام کرده بودند که جنگ روسیه علیه اوکراین با اهداف اساسی معاهده CFE در تضاد است و خروج آن از CFE بزرگترین نیروی نظامی اروپا را از مسئولیت معاهده حذف می کند. 

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »