... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - 2:08 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

آنچه باید، درباره روغن زیتون “فوق بکر” بدانیم

روغن زیتون «فرابکر» یا «فوق بکر» خالص ترین نوع روغن زیتون است که بدون این که تصفیه شود، به صورت خالص در دسترس قرار می گیرد. این روغن زیتون طعم و عطر بیشتری نسبت به سایر انواع روغن زیتون دارد و فواید و مزیت های آن نیز به نسبت بیشتر است.

سیاست شرق _ بسیاری، روغن زیتون طبیعی را برای مصارف آشپزی و یا غیره ( در سالاد و غیره) دوست دارند؛ مصارف متفاوتی، که هرکسی را به سمت استفاده از آن سوق می دهد.

در سراسر جهان، روغن زیتون از نظر طعم، رنگ، عطر و بافت بر اساس منطقه ای که از آن سرچشمه می گیرد، متفاوت است، بنابراین توجه به نحوه و مکان تولید آن می تواند به شما کمک کند تا بهترین و مطابق با ترجیحات طعمی خود را پیدا کنید.

روغن زیتون «فرابکر» یا «فوق بکر» خالص ترین نوع روغن زیتون است که بدون این که تصفیه شود، به صورت خالص در دسترس قرار می گیرد. این روغن زیتون طعم و عطر بیشتری نسبت به سایر انواع روغن زیتون دارد و فواید و مزیت های آن نیز به نسبت بیشتر است.

میزان اولئیک اسید روغن زیتون از سایر انواع روغن زیتون ها بیشتر است. این روغن زیتون تندی ملایمی دارد و خلوص آن نیز بسیار بیشتر از روغن زیتون های بکر و تصفیه شده است.

اما کارشناسان می گویند که هنگام خرید روغن زیتون مناسب، شما باید نکاتی را در نظر بگیرید و مطمئن شوید که کیفیت آن را تا آخرین قطره حفظ می کنید.

چگونه بهترین روغن زیتون را انتخاب کنیم

در هنگام خرید روغن زیتون، کارشناسان توصیه می کنند عوامل زیر را در نظر بگیرید:

  • فوق بکر: کارشناسان خرید روغن زیتون فوق بکر (EVOO) را توصیه می کنند زیرا این روغن با کیفیت ترین گزینه موجود در بازار است.  برخلاف روغن زیتون استاندارد یا بکر، EVOO از طریق پرس سرد استخراج می شود و از طریق سانتریفیوژ چرخانده می شود و در طول فرآیند از هیچ ماده شیمیایی یا حرارتی استفاده نمی شود. برای اینکه روغن زیتون فوق بکر در نظر گرفته شود، باید استانداردهای تعیین شده توسط شورای بین المللی زیتون  را رعایت کند که به طور منظم آزمایشگاه هایی را که روغن زیتون را در برابر IOC آزمایش می کنند، تایید می کند. استانداردها (اطلاعات بیشتر در مورد آنچه که در زیر شامل می شود).
  • تاریخ برداشت:«هرچه روغن زیتون تازه‌تر باشد، کیفیت بهتری دارد زیرا روغن زیتون با گذشت زمان، نور، گرما و هوا اکسید می‌شود». بطری های روغن زیتون تاریخ برداشت را ذکر می کنند که می خواهید تا حد امکان به نقطه خرید شما نزدیک باشد. تاریخ برداشت جدیدتر به این معنی است که روغن زیتون تازه تر است .
  • منطقه و نوع زیتون : اگر به یک بطری روغن زیتون فوق بکر نگاه کنید، منشا زیتون را در لیست خواهید دید – این ممکن است یک کشور، منطقه، ایالت یا منطقه عمومی تری باشد، مانند دریای مدیترانه. منشأ مهم است زیرا زیتون ها مختص منطقه هستند و انواع زیتون هایی که روغن از آنها ساخته می شود بر طعم آن تأثیر می گذارد. روغن زیتون می تواند طعم متفاوتی داشته باشد (مثلاً می تواند فلفلی یا کره ای باشد)، بنابراین به ترجیحات طعم شخصی خود فکر کنید.
  • اندازه بطری : روغن زیتون زمانی که در بطری را باز می کنید و در معرض هوا قرار می گیرد، از نظر کیفیت شروع به کاهش می کند. وقتی تصمیم می گیرید اندازه بطری چقدر باشد، به این فکر کنید که چند بار از روغن زیتون استفاده می کنید. اگر اغلب از روغن زیتون استفاده می‌کنید، یک بطری بزرگ‌تر بخرید، اما اگر قصد دارید گاهی اوقات با آن غذا بپزید، بهتر است یک بطری کوچک‌تر بخرید.
  • رنگ بطری : نور می تواند روغن زیتون را در طول زمان تجزیه کند و یک بطری شفاف آن را از نور خورشید یا نورهای خانه شما محافظت نمی کند. به دنبال بطری های سبز تیره، قهوه ای یا کاملاً پوشیده (مانند بطری های ساخته شده از قلع) باشید. آنها نور را فیلتر می کنند و کیفیت روغن زیتون را حفظ می کنند.
  • تفاوتی در خرید روغن زیتون بکر در مقابل روغن زیتون فرابکر ساده وجود ندارد، به جز در نظر گرفتن انواع طعم های اضافی که می خواهید در محصول بچشید و چگونه از روغن در آشپزخانه خود استفاده می کنید.
  • قیمت : روغن زیتون فرابکر ممکن است قیمت متفاوت و بیشتری داشته باشد، اما یک بطری مقرون به صرفه تر می تواند به اندازه گزینه های با قیمت بالاتر خوش طعم باشد. اگر در بودجه شما جایی برای خرید روغن زیتون با قیمت بالاتر وجود دارد، اگر از آن برای تهیه سس و سالاد به جای پختن استفاده کنید. همانطور که روغن را در دمای بالا گرم می کنید، مشخصات طعم آن، از بین می رود و ممکن است به طور کامل ناپدید شود. اما اگر روغن زیتون گران‌تری را برای دستور غذاها مد نظر دارید، که آن‌ها آن را «خام» یا بدون حرارت دادن می‌خورید تا طعم کامل آن را بچشید. 
  • همچنین اگر مصرف روغن زیتون شما زیاد است و هزینه صرف شده، برای شما مهم است، کارشناسان خرید روغن زیتون متفاوت و ارزان‌تر را توصیه می‌کنند تا از آن برای پخت و پز بیشتر استفاده کنید.

خواص روغن زیتون برای سلامت بدن

روغن زیتون برای سلامت قلب ، پوست، مو و رگ‌های شما خیلی مفید است. اگر در قسمتی از بدنتان خون لخته شده است، آن را با روغن زیتون ماساژ دهید تا به زودی بهبود یابد.

همچنین، روغن زیتون مملو از پلی‌فنل‌های محافظ قلب است که کلسترول را پایین می‌آورند. این روغن ضد التهاب است و اسیدهای چرب تک اشباع نشده‌ای دارد که بی‌ضررند و سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهند.

در نتیجه، مصرف روغن زیتون باعث کاهش وزن می‌شود. روغن زیتون اسیدهای چرب امگا-۳ دارد. کلسترول‌های خوب بدن (HDL) را افزایش می دهد و برای هضم غذا و متعادل نگه داشتن هورمون‌ها نیز مناسب است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »