... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - 11:13 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

انگلیس، موشک‌ های ضد هوایی استاراستریک به اوکراین تحویل می دهد


سامانه موشک ضدهوایی استاراستریک؛ مانور المپیک لندن

سیاست شرق _ انگلیس تحویل موشک‌های ضدهوایی موسوم به استاراستریک به اوکراین را با هدف افزایش توان دفاعی کی‌یف در برابر تجاوز نظامی روسیه بررسی می‌کند.

به نقل از یورونیوز، بن والاس، وزیر دفاع انگلیس روز چهارشنبه(۱۹ اسفند/ ۹ مارس) بر تقویت پدافند هوایی اوکراین در مقابله با حملات هوایی روسیه تاکید کرد.

وی افزود که از دید دولت انگلیس، موشک‌های (STARStreak) در محدوده تسلیحات دفاعی طبقه‌بندی و تعریف می‌شوند و لندن با اصل تحویل این موشک‌ها به کی‌یف مخالفتی ندارد و تصمیم خود را گرفته است و بر روی چگونگی انتقال آنها به اوکراین و آموزش نظامیان اوکراینی برای استفاده از این نوع موشک‌ها کار می‌کند.

به گفته وزیر دفاع انگلیس، لندن تا به امروز با ارسال ۳ هزار و ۶۱۵ سلاح و گلوله‌های ضدتانک در کنار دیگر هم‌پیمانان خود در تقویت توان دفاعی اوکراین مشارکت داشته است و به زودی محموله کوچکی از موشک‌های هدایت شونده ضدتانک جاولین را نیز در اختیار ارتش اوکراین قرار خواهد داد.

موشک‌های استاراستریک چه ویژگی‌هایی دارند؟

موشک‌ استاراستریک تولیدی گروه بریتانیایی تالس (Thales) است، ۱۴ کیلوگرم وزن و بیش از ۷ کیلومتر بُرد دارد و سیستم هدایت موشک آن با استفاده از تلکنولوژی لیزری است و گفته می‌شود از سریع‌ترین موشک‌های کوتاه‌برد زمین به هوای جهان است.

برای آماده سازی و شلیک این موشک فقط به یک نفر نیاز است؛ تقریبا مشابه موشک‌های دوش‌پرتاب و با این تفاوت ساده که موشک روی سه‌پایه پرتابگر و یا بر روی خوردوهای نظامی سوار می‌شود.

کی‌یف تاکنون حدود ۱۰۰۰ موشک دوش پرتاب استینگر را از آمریکا، آلمان و هلند دریافت کرده است که کارکردی نسبتا مشابه با موشک‌های استاراستریک دارند.

استاراستریک به نسبت استینگر موشکی پرسرعت‌تر محسوب می‌شود. این موشک ۳٫۵ تا ۴ ماخ سرعت دارد در حالیکه سرعت استینگر حداکثر ۲.۵ ماخ است.

هر دوی این موشک‌ها به نسبت سرعت جت‌های سوخوی SU-35 روسیه در ارتفاعات معمول پروازی از سرعت بیشتری برخوردارند. با این وجود اگر جت‌های روسی در ارتفاع متوسط پرواز کنند از برد این موشک‌های دوش‌پرتاب خارج می‌شوند.

با وجود از کار افتادن پدافند موشکی برد بلند اِس-۳۰۰پی‌اِس اوکراین، هنوز سیستم‌ دفاع هوایی میان‌برد این کشور کارایی خود را از دست نداده‌ و توانسته است بمب‌افکن‌های روسی را با استفاده از موشک‌های زمین به هوا ساقط کند.

ارتش اوکراین مدعی است در دو هفته‌ای که از آغاز جنگ می‌گذرد ۲۸۵ عراده تانک، ۹۸۵ خودروی زرهی، ۱۰۹ سیستم توپخانه، ۵۰ دستگاه راکت‌انداز، ۴۴ فروند هواپیما و ۲۸ فروند هلی کوپتر ارتش روسیه را منهدم کرده است. وزیر دفاع بریتانیا می‌گوید منابع اطلاعاتی کشورش نمی‌توانند صحت و سقم این آمار را راست‌آزمایی کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »