... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - 6:32 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

اکسیوس: با هشدار گوترش درباره غزه، شورای امنیت تشکیل جلسه می دهد

گوترش از زمان منصوب شدن به عنوان دبیرکل در سال 2017، اولین بار است که ماده 99 منشور سازمان ملل را، مورد استناد قرار می دهد.

سیاست شرق _ پس از استناد گوترش به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل متحد، شورای امنیت سازمان ملل درباره آتش بس غزه، تشکیل جلسه خواهد داد.

به نقل از اکسیوس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با استناد به ماده ۹۹ منشور ، که به ندرت استفاده می شود، از شورای امنیت خواست تا “برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی” در غزه، فشار بیاورد و خواهان آتش بس کامل بشردوستانه بین اسرائیل و مبارزان فلسطینی شد.

پس از آن که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در اقدامی نادر، رسماً از شورای امنیت ۱۵ عضوی خواست تا «از تمام نفوذ خود» برای جلوگیری از «فاجعه انسانی» در غزه جلوگیری کند، انتظار می رود،«شورای امنیت سازمان ملل»، روز جمعه، برای بحث در مورد جنگ غزه تشکیل جلسه دهد.

گوترش از زمان منصوب شدن به عنوان دبیرکل در سال ۲۰۱۷، اولین بار است که ماده ۹۹ منشور سازمان ملل را، مورد استناد قرار می دهد. این قانون به دبیرکل سازمان ملل اجازه می دهد هر موضوعی را که فکر می کند «صلح و امنیت بین المللی» را تهدید می کند به شورای امنیت ارائه کند. . گوترش روز چهارشنبه درخواست خود را برای “آتش بس بشردوستانه” تکرار کرد.

به گزارش سیاست شرق، منشور سازمان ملل متحد سند تاسیس سازمان ملل متحد است. در ۲۶ ژوئن ۱۹۴۵ در سانفرانسیسکو در پایان کنفرانس سازمان ملل متحد در مورد سازمان بین المللی امضا شد و از ۲۴ اکتبر ۱۹۴۵ لازم الاجرا شد.

سازمان ملل متحد به دلیل ماهیت بین المللی منحصر به فرد خود و اختیاراتی که در منشور آن که یک معاهده بین المللی محسوب می شود، می تواند در مورد موضوعات مختلف اقدام کند. به این ترتیب، منشور سازمان ملل متحد یک سند حقوق بین الملل است و کشورهای عضو سازمان ملل متحد به آن ملزم هستند. منشور ملل متحد اصول اصلی روابط بین‌الملل، از برابری حاکمیتی کشورها تا ممنوعیت استفاده از زور در روابط بین‌الملل را تدوین می‌کند.

از زمان تأسیس سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۵، مأموریت و کار سازمان بر اساس اهداف و اصول مندرج در منشور تأسیس آن هدایت می شود که سه بار در سال های ۱۹۶۳، ۱۹۶۵ و ۱۹۷۳ اصلاح شده است.

دیوان بین المللی دادگستری، ارگان قضایی اصلی سازمان ملل متحد، بر اساس اساسنامه دیوان بین المللی دادگستری که ضمیمه منشور ملل متحد است، فعالیت می کند و جزء لاینفک آن است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »