... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۱ دی ۱۴۰۲ - 0:49 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

ائتلاف دریای سرخ به رهبری آمریکا چیست؟ کدام کشورها از آن حمایت کردند؟

برخی گفته اند که به ائتلاف دریایی که آمریکا گفته است برای حفاظت از کشتی های اسرائیلی و علیه انصارالله یمن می سازد، نمی پیوندند.

سیاست شرق _ پس از آنکه، مقامات آمریکایی از تشکیل ائتلاف دریایی در «دریای سرخ»، خبر دادند، چندین متحد این کشور گفته اند که از این اقدام واشینگتن حمایت می کنند، اما برخی گفته اند که به ائتلاف دریایی که آمریکا گفته است برای حفاظت از کشتی های اسرائیلی و علیه انصارالله یمن می سازد، نمی پیوندند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، این واکنش باعث سردرگمی شرکت‌های کشتی‌رانی شده است که برخی از آنها پس از حملاتی که نیروهای یمنی می‌گوید در پاسخ به حملات اسرائیل به نوار غزه انجام داده است ، کشتی‌ها را از منطقه دور می‌کنند و مسیر دماغه امید نیک را انتخاب کردند.

ایالات متحده چه چیزی را اعلام کرده است؟

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، روز سه شنبه اعلام کرد که قصد دارد یک ائتلاف چند ملیتی برای حفاظت از کشتیرانی دریای سرخ به نام «عملیات شکوفایی نگهبان» تشکیل دهد.

وی در سفر به خاورمیانه گفت که بریتانیا، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا به این عملیات خواهند پیوست.

کشورهای دیگر چه می گویند؟

– فرانسه

وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد که از تلاش‌ها برای تضمین آزادی دریانوردی در دریای سرخ و مناطق اطراف آن حمایت می‌کند و گفت که قبلاً در منطقه فعالیت می‌کرده است. اما اعلام کرد که کشتی هایش تحت فرمان فرانسه خواهند ماند و نگفته است که آیا نیروهای دریایی بیشتری مستقر خواهد کرد یا خیر؟

کشور فرانسه یک پایگاه دریایی در امارات متحده عربی و ۱۵۰۰ سرباز در پایگاه خود در جیبوتی(شاخ آفریقا) دارد. ناوچه لانگدوک آن اکنون در دریای سرخ است.

– ایتالیا

وزارت دفاع ایتالیا اعلام کرد که در پاسخ به درخواست‌های خاص مالکان کشتی ایتالیایی، ناو دریایی ویرجینیو فاسان را برای حفظ منافع ملی خود به دریای سرخ می‌فرستد .

وی گفت که این بخشی از عملیات موجود آن است و بخشی از عملیات نگهبان پیش بینی شده در دریای سرخ نخواهد بود.

اسپانیا

وزارت دفاع اسپانیا گفت که این کشور فقط در ماموریت های ناتو یا عملیات های هماهنگ شده توسط اتحادیه اروپا شرکت خواهد کرد. در این بیانیه آمده است: «ما به طور یکجانبه در عملیات دریای سرخ شرکت نخواهیم کرد.»

– بریتانیا

بریتانیا اعلام کرد ناوشکن HMS Diamond به عملیات Prosperity Guardian خواهد پیوست. وزارت دفاع بریتانیا گفت که این ائتلاف به عنوان بخشی از CMF به رهبری ایالات متحده عمل خواهد کرد.

– کشورهای دیگر

هلند اعلام کرد دو افسر کارمند و نروژ ۱۰ افسر نیروی دریایی را به بحرین، مقر CMF اعزام خواهد کرد.

چه ائتلاف های نیروی دریایی موجود در این منطقه عمل می کنند؟

چندین نیروی دریایی در حال حاضر بخشی از عملیات بین المللی برای محافظت از خطوط کشتیرانی در منطقه هستند، از جمله محافظت از کشتی ها در برابر دزدان دریایی که برای چندین سال کشتیرانی را در سواحل سومالی مختل می کردند.

_ عربستان سعودی

عربستان سعودی از جمله کشورهایی است که در شرق دریای سرخ قرار دارد، ولی در ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا، مشارکت نمی کند.

ماموریت ها عبارتند از:

– عملیات آتالانتا، که توسط نیروی دریایی اتحادیه اروپا سومالی (EUNAVFOR) راه اندازی شد، در سواحل شاخ آفریقا و در اقیانوس هند غربی برای حمایت از قطعنامه های سازمان ملل برای محافظت از دریاها در برابر دزدی دریایی عملیاتی می شود. دفتر مرکزی آن در اسپانیا است.

عملیات Agenor یک عملیات به رهبری اروپا است که هدف آن تضمین آزادی دریانوردی در تنگه هرمز، یک خط کشتیرانی اصلی برای صادرات نفت از کشورهای خلیج فارس است.

– نیروهای دریایی ترکیبی (CMF) یک مشارکت دریایی چندملیتی است که توسط ایالات متحده از بحرین رهبری می شود و پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده است. CMF دارای ۳۹ عضو است که شامل ناتو و کشورهای اروپایی، کشورهای منطقه و سایر کشورها می شود. یکی از ماموریت های آن، گروه ضربت ترکیبی ۱۵۳ (CTF 153) است که در دریای سرخ فعالیت می کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »