... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۸ دی ۱۴۰۲ - 1:00 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

لودریان :حملۀ هفتم اکتبر گذشته، دامی بود که اسرائیل در آن گرفتار شد

لودریان: حملۀ هفتم اکتبر تصور شکست‌ناپذیری اسرائیل را متزلزل ساخت و این پیروزی کمی برای جمهوری اسلامی ایران نیست.
ژان-ایو لودریان وزیر امور خارجۀ پیشین فرانسه

سیاست شرق _ ژان-ایو لودریان، وزیر دفاع و وزیر امور خارجۀ پیشین فرانسه، در گفتگو با هفته‌نامۀ “اکسپرس” گفته است که، بحران جاری خاورمیانه یک پیروزی راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران است و حملۀ هفتم اکتبر گذشته، دامی بود که اسرائیل در آن گرفتار شد.

وزیر امور خارجۀ پیشین فرانسه، در بخشی از این گفت و گو، در توضیح این نظر گفته است که جمهوری اسلامی ایران فعلاً برندۀ راهبردی بحران خاورمیانه است.

او گفت که جنگ فعلی میان اسرائیل و حماس پویش عادی شدن مناسبات اسرائیل و عربستان را متوقف کرده است. افزون بر این، حملۀ هفتم اکتبر تصور شکست‌ناپذیری اسرائیل را متزلزل ساخت و این پیروزی کمی برای جمهوری اسلامی ایران نیست.

به گفتۀ وزیر امور خارجۀ پیشین فرانسه، این موفقیت، گفتمان رسمی جمهوری اسلامی ایران را در دفاع از مبارزۀ مسلحانه تقویت می‌کند.

وزیر امور خارجۀ پیشین فرانسه مدعی شد که، جمهوری اسلامی ایران به موازات همین بحران، بی سر و صدا برنامه‌های اتمی، موشکی و فضایی خود را پیش می‌برد، روابط خود را با روسیه تقویت می‌کند و با عربستان و امارات نیز به توافقاتی می‌رسد.

با این حال، به گفتۀ ژان-ایو لودریان خطرات جنگ در منطقه مضاعف‌اند. به گفتۀ او جنگ فراگیر در خاورمیانه می‌تواند ثمرۀ یک خطا، یک حادثه باشد یا نتیجۀ اقدام آنچه نیروهای نیابتی ایران باشد، که می‌خواهند نقش مستقل بازی کنند.

ژان-ایو لودریان در جای دیگری از سخنان خود عمیقاً از وضعیت کنونی جنگ در غزه به ویژه پس از ازسرگیری نبردها ابراز نگرانی کرده و از آن به عنوان بن‌بست تراژیک یاد نموده و گفته است که این وضع یک آشوب پایدار و وضعیتی انفجاری در منطقه را به دنبال دارد.

وی با اشاره به خشونت‌های آبادی نشین‌های یهودی در کرانۀ غربی رود اردن علیه غیرنظامیان فلسطینی گفته است که خطر اشاعه جنگ در این بخش از سرزمین‌های فلسطینی و مرزهای شمالی اسرائیل با لبنان بسیار جدی است و گفت که هشدارهای مهمی نیز در این باره به حزب‌الله و اسرائیل داده شده است.

وزیر امور خارجۀ پیشین فرانسه در ادامه گفته است که سازمان حماس، حامل ایدئولوژی‌ای است که از حمایت ساکنان غزه، کرانه غربی رود اردن و دیگر جاها برخوردار است.

لودریان اشغال غزه توسط اسرائیل در پایان جنگ جاری را غیرقابل قبول خواند و بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به غزه را تنها راه‌حل برای تأمین امنیت اسرائیل و پیشگیری از بروز آشوب دانسته است.

او همچنین خواستار یک آتش‌بس درازمدت در غزه شده، مشروط به این که این آتش بس هم امنیت اسرائیل را تأمین کند هم حق فلسطینیان را برای تشکیل یک دولت مستقل به رسمیت بشناسد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »