... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۲ دی ۱۴۰۲ - 6:15 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

پولیتیکو: نخست‌وزیر عراق، حضور نیروهای آمریکایی را عامل “بی‌ثباتی” خواند

تمایل عراق برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، می تواند برای دولت بایدن مسئله مهمی در خاورمیانه باشد، زیرا موجب تضعیف توان آمریکا در عراق، سوریه و منطقه خواهد شد.

سیاست شرق _ پولیتیکو در تحلیلی نوشت که نخست‌وزیر عراق، حضور نیروهای آمریکایی را عامل “بی‌ثباتی” خوانده و خواستار خروج “سریع” آنها از کشورش شد، مسئله ای که بار دیگر، خروج این نیروها از عراق را به موضوعی مهم در روابط بغداد و واشینگتن بدل نموده است.

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، گفت این کشور خواستار مذاکراتی “قاعده‌مند” برای “خروج سریع” نیروهای نظامی به رهبری آمریکا از خاک عراق است.

او روز چهارشنبه (۲۰ دی) در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری رویترز، حضور نیروهای نظامی خارجی در عراق را “عامل بی‌ثباتی” در بحبوحه پیامدهای منطقه‌ای جنگ غزه خواند، ولی با این حال افزود: عراق هنوز ضرب‌الاجلی برای خروج نیروهای آمریکایی در نظر نگرفته است.

السودانی گفت: «نیاز است تا روابط ما مجددا سازمان‌دهی شود، به گونه‌ای که هیچ هدف یا توجیهی برای هیچ طرف داخلی یا خارجی برای بازیچه قرار دادن ثبات عراق و منطقه وجود نداشته باشد.»

پس از حمله پهپادی آمریکا در ۴ ژانویه (۱۴ دی‌ماه) که در آن،« ابو تقوی السعیدی»، رهبر “حرکت النجبا”، وابسته به حشدالشعبی، کشته شد است، مخالفت ها با حضور آمریکا در عراق افزایش یافت و از دولت عراق خواسته شد تا در مورد خروج نیروهای آمریکایی اقدام کند.

دفتر السودانی یک روز پس از وقوع این حمله اعلام کرد که دولت او در حال تشکیل کمیته‌ای دوجانبه برای پایان دادن به حضور نیروهای بین‌المللی به رهبری ایالات متحده است.

حملات آمریکا به مناطقی در عراق، بدون اطلاع دولت این کشور، نقض حاکمیت عراق محسوب می شود، که با مخالفت جدی گروهای سیاسی این کشور مواجه شده است.

با این حال، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در واکنش‌ها به این اعتراض‌ها روز دوشنبه (۸ ژانویه) اعلام کرد برنامه‌ای برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق در دستور کار نیست.

ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت: «ما به دعوت دولت عراق آنجا هستیم. من از هیچ درخواستی از سوی دولت عراق به وزارت دفاع آمریکا در این رابطه اطلاعی ندارم.»

در همین حال نشریه آمریکایی “پولیتیکو”، مدعی شده به سندی از وزارت خارجه آمریکا دست یافته است که نشان می‌دهد نخست‌وزیر عراق به طور خصوصی به مقامات آمریکایی گفته است، به‌رغم اعلام اخیرش مبنی بر آغاز روند خروج نیروهای آمریکایی، می‌خواهد برای حفظ نیروهای آمریکایی در عراق مذاکره کند.

دولت عراق، نسبت به این گزارش پولیتیکو که روز سه‌شنبه (۹ ژانویه) منتشر شد، هیچ واکنشی نداشته است.

تمایل عراق برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، می تواند برای دولت بایدن مسئله مهمی در خاورمیانه باشد، زیرا موجب تضعیف توان آمریکا در عراق، سوریه و منطقه خواهد شد.

پولیتیکو می‌افزاید، اگرچه به مقامات آمریکایی گفته شده که عراق مایل به مذاکره در مورد حفظ نیروهای آمریکایی است، اما با این حال این احتمال وجود دارد که نیروهای سیاسی در پارلمان عراق، السودانی را مجبور به انجام اقداماتی برای خروج نیروهای آمریکایی کنند.

به نوشته پولیتیکو، شورای امنیت ملی آمریکا از اظهارنظر در این باره خودداری کرده و وزارت خارجه آمریکا نیز به درخواست برای اظهارنظر پاسخ نداده است.

به گزارش سیاست شرق، در واقع، به دلیل وجود احساسات ضدآمریکایی در عراق و شکل گیری موج جدیدی از مخالفت ها با حضور آمریکا در میان گروه ها و جریان‌های سیاسی این کشور، می تواند بر روابط مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی دو کشور، تاثیر بگذارد. در واقع آمریکا به بهانه تداوم آموزش نیروهای نظامی عراق و کمک های اطلاعاتی – امنیتی برای مبارزه با داعش، بنا دارد که صرفاً به تغییر کار ویژه نیروهای نظامی خود در عراق بپردازد. واقعیت این است که آمریکا در عراق منافع سیاسی (این کشور بزرگ‌ترین سفارت دنیا را در عراق دارد)، اقتصادی (حضور شرکت های بزرگ نفتی آمریکایی در عراق) و امنیتی و همچنین مقابله با نفوذ قابل توجه ایران در عراق دارد و تلاش خواهد کرد، برخلاف افغانستان، حضور نظامی خود در عراق را به هر نحو ممکن، به شکلی غیرملموس حفظ نماید، هرچند که برخی کشورهای عربی نیز، خواهان چنین حضوری در عراق هستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »