... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۲۵ دی ۱۴۰۲ - 5:54 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

ایرباس، باقیمانده سفارش هواپیماهای ایران‌ را لغو کرد

ایرباس ارقام سفارش و تحویل هواپیماهای تجاری در سال ۲۰۲۳ را روز پنجشنبه ۱۱ ژانویه منتشر کرد. به گزارش فلایت گلوبال، ۹۷ هواپیمای باقی‌مانده سفارش ایران، در فهرست سفارش‌ها قرار ندارند.

سیاست شرق _ گزارش‌‌ها حاکی از آن است که ایرباس، باقیمانده هواپیماهای سفارش شده ایران را حذف کرده است و ایران‌ایر نزدیک به ۹۷ هواپیمای باقیمانده را دریافت نخواهد کرد. گفته می‌شود این حذف سفارش در آمار و ارقام پایان سال این شرکت هواپیماسازی اروپایی، دیگر مشاهده نمی شود.

به نقل از سیمپل‌فلای، این هواپیماها در پنج سال گذشته، همچنان در فهرست دفتر سفارش ایرباس وجود داشتند. اما تازه‌ترین تغییر شمار لغو سفارش این شرکت را به بیش از ۲۲۰ هواپیما رساند.

به گزارش فلایت گلوبال، ایران ایر در سال ۲۰۱۶ در پی توافق برجام، سفارش خرید ۱۰۰ هواپیما را داد، اما فقط سه هواپیما به ایران‌ایر تحویل داده شده بود.

بر اساس گزارش‌ها، ایران‌ ایر موافقت کرد ۱٠٠ هواپیما دریافت کند: ۱۶ ای‌۳۵۰‌ـ۱۰۰۰، ۲۸ ای‌۳۳۰‌ـ۹۰۰، هشت ای‌۳۳۰‌ـ۲۰۰، ۳۲ ای‌۳۲۰نئو، هشت ای‌۳۲۱، و ای‌۳۲۰. دو ای‌۳۳۰‌ـ۲۰۰ هم که ابتدا قرار بود به شرکت هواپیمایی آویانکا تحویل داده شود، برای ایران ایر در نظر گرفته شد.

قیمت هواپیمای ای‌۳۲۰ هنگام ثبت سفارش ۹۸ میلیون دلار بود و قیمت ای‌۳۳۰‌ـ‌۲۰۰ از ۲۳۱ میلیون دلار آغاز می‌شد.

طبق قرارداد، تحویل هواپیماها قرار بود از سال ۲۰۱۷ آغاز شود. اما در سال ۲۰۱۶،  برخی قانون‌گذاران در آمریکا گفتند ممکن است جلو تحویل هواپیماها گرفته شود. بر اساس گزارش‌ها، سفارش‌ها به‌دلیل فناوری استفاده‌شده در هواپیماها، نیازمند تایید دولت آمریکا بود.

گرچه ایرباس خارج از آمریکا است، اما این شرکت برای تحویل هواپیما به ایران همچنان به تایید وزارت خزانه‌داری آمریکا نیاز دارد، زیرا دست‌کم ۱۰ درصد مواد به‌کاررفته در تولید هواپیماها ساخت آمریکا است.

در پی بروز تنش‌های سیاسی میان ایران و آمریکا و خروج واشنگتن در دوره ریاست جمهوری ترامپ از برجام، در سال ۲۰۱۸، از ۱۰۰ هواپیمای سفارشی، فقط دو « ای‌۳۳۰‌ـ۲۰۰» و یک «ای‌۳۲۱» تحویل شد. از آن زمان به بعد، ۹۷ هواپیمای باقی‌مانده، در فهرست دفتر سفارش ایرباس قرار داشت‌ــ البته تا پایان سال ۲۰۲۳.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »