... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - 10:39 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه
کپی شد!
0

واکنش ها به رای دیوان بین المللی دادگستری علیه اسرائیل

اکثریت هیات قضات دیوان بین‌المللی دادگستری به اقدامات تامینی رای دادند که اغلب خواسته‌های آفریقای جنوبی را به استثنای دستور توقف عملیات نظامی اسرائیل در غزه پوشش می‌داد.

سیاست شرق _ تصمیم روز جمعه دیوان بین‌المللی دادگستری، درباره اقداماتی که اسرائیل باید به طور فوری در باریکه غزه اتخاذ کند، واکنش‌هایی را برانگیخت.

دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه، جمعه ۲۶ ژانویه در جلسه‌ رسیدگی به پرونده‌ای با شکایت آفریقای جنوبی، که اسرائیل را متهم به نسل کشی در غزه می‌کند، در دستور اقدامات تامینی به طور صریح حرفی از آتش‌بس در غزه به میان نیاورد، اما اسرائیل را به اتخاذ تدابیر بیشتر برای حفاظت از جان فلسطینی‌ها موظف کرد. دیوان همچنین از اسرائیل خواست تا اقدامات لازم را برای جلوگیری از نسل‌کشی و مجازات مرتکبان انجام دهد. 

اکثریت هیات قضات دیوان بین‌المللی دادگستری به اقدامات تامینی رای دادند که اغلب خواسته‌های آفریقای جنوبی را به استثنای دستور توقف عملیات نظامی اسرائیل در غزه پوشش می‌داد. آفریقای جنوبی از جمله خواستار آتش‌بس فوری در غزه بود.

جلسه امروز واکنش‌های زیادی را در پی داشت که در ادامه به طور مرتب به روز خواهد شد.

آفریقای جنوبی

سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی در واکنش به رای دیوان دادگستری بین‌المللی گفت: انتظار دارد اسرائیل به این حکم مبنی بر اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از نسل کشی علیه فلسطینیان در غزه پایبند باشد. 

به نقل از یورونیوز، آفریقای جنوبی پس از آن که دیوان بین‌المللی دادگستری به نفع درخواست این کشور برای اعمال تدابیر اضطراری علیه اسرائیل به‌دلیل عملیات نظامی در غزه رای داد، از «پیروزی قاطع» برای حاکمیت قانون بین‌المللی استقبال کرد. 

رومافوسا در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «امروز اسرائیل مقابل جامعه بین‌المللی ایستاده است و جنایت‌هایش علیه فلسطینی‌ها آشکار شد.»

وی افزود: «ما از اسرائیل به‌عنوان یک دموکراسی خودخوانده و کشوری که به حاکمیت قانون احترام می‌گذارد انتظار داریم که به دستورات صادر شده پایبند باشد.»

اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در اظهاراتی در واکنش به حکم امروز دیوان بین‌المللی دادگستری گفت که این رژیم در یک جنگ عادلانه و بی‌نظیر قرار دارد.

الجزیره گزارش داد، وی تاکید کرد که ضمن پایبندی به قانون بین‌المللی به دفاع از خود و مردم خود ادامه خواهد داد.

نتانیاهو افزود: آمادگی دیوان بین‌المللی دادگستری برای بررسی ادعاهای نسل‌کشی لکه ننگی است که تا نسل‌های آینده محو نخواهد شد.

وی گفت: تا تحقق پیروزی به این جنگ ادامه خواهیم داد تا اسرای خود را بازگردانیم و غزه به منبع تهدید اسرائیل تبدیل نشود.

ترکیه

رئیس جمهور ترکیه از رای اخیر دیوان دادگستری بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی استقبال و نسبت به تاثیر این حکم در متوقف شدن نسل‌کشی این رژیم در نوار غزه ابراز امیدواری کرد.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه در پی صدور حکم دیوان دادگستری بین‌المللی در پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به اتهام نسل کشی از این حکم استقبال کرده و امروز (جمعه) گفت امیدوار است که این حکم باعث متوقف شدن حملات «غیرانسانی» رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان فلسطینی شود.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه»، اردوغان در بیانیه‌ای که در رسانه‌های اجتماعی انتشار یافت گفت که از حکم اخیر دیوان دادگستری بین‌المللی در شهر لاهه هلند که خواستار اقدام رژیم صهیونیستی در وضع تدابیر اضطراری برای جلوگیری از نسل کشی در نوار غزه شد استقبال کرده و این حکم را ارزشمند می‌داند.

رئیس جمهور ترکیه در واکنش خود به این حکم گفت: «ما امیدواریم که حملات اسرائیل علیه زنان، کودکان و سالمندان به پایان برسند.»

اردوغان اظهار کرد ترکیه تلاشهایش را برای «ایجاد یک آتش‌بس و اطمینان پیدا کردن نسبت به مسیر رسیدن به صلح دائمی» ادامه خواهد داد.

اردوغان پیش از این نیز اعلام کرده بود به آفریقای جنوبی اسناد و مدارکی در پشتیبانی از پرونده «نسل‌کشی» علیه رژیم صهیونیستی در دیوان دادگستری بین‌المللی ارائه می‌کند.

او در صحبت‌های امروزش بیان داشت: «ما به این روند ادامه خواهیم داد تا تضمین کنیم جنایات جنگی علیه غیرنظامیان بی گناه فلسطینی بدون مجازات نمانند.»

ایران

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران موفقیت آفریقای‌جنوبی در دیوان دادگستری بین‌المللی در جریان طرح شکایت از رژیم صهیونیستی را به دولت و ملت آفریقای‌جنوبی، ملت فلسطین و خانم نالدی پاندور وزیر امور خارجه این کشور تبریک گفت. 

وزیر خارجه ایران گفت: «‌بار دیگر بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از ابتکار عمل دولت آفریقای جنوبی تصریح می‌کنم.امروز مقامات رژیم جعلی اسراییل منفورترین افراد نزد افکار عمومی جهان هستند که باید به دلیل ارتکاب نسل‌کشی و جنایات بی‌سابقه جنگی علیه فلسطینیان فورا به دست عدالت سپرده شوند.»

وی همچنین تصریح کرد: «از همه‌ی همتایانم در کشورهای جهان تقاضا دارم از اقدام آفریقای جنوبی در دیوان کیفری بین‌المللی حمایت کنند.»

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا می گوید انتظار دارد اسرائیل و حماس به‌طور کامل از دستور دیوان بین‌الملی دادگستری تبعیت کنند. 

در بیانیه کمیسیون اروپا آمده است: «ما به دستور امروز دیوان دادگستری بین‌المللی درباره درخواست آفریقای جنوبی در اشاره به اقدامات موقت توجه می‌کنیم.»

در این بیانیه اضافه شده است: «اتحادیه اروپا بر حمایت مستمر خود از دیوان بین‌المللی دادگستری، ارگان قضایی اصلی سازمان ملل تاکید می‌کند.»

این نهاد تاکید کرد است که «احکام دیوان برای طرفین لازم الاجرا است و آنها باید از آن تبعیت کنند. اتحادیه اروپا انتظار اجرای کامل، فوری و موثر آن‌ها را دارد.»

آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از صدور حکم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری علیه اسرائیل گفت: ما هنوز معتقدیم که ادعاهای نسل‌کشی علیه اسرائیل بی‌اساس هستند.

این در حالی است که کارشناسان مسائل حقوق بین‌الملل می‌گویند حکم امروز دیوان بین‌المللی دادگستری به معنی ردنکردن ادعاهای نسل‌کشی در غزه از سوی آفریقای جنوبی و بررسی آن‌ها توسط این دادگاه است.

تشکیلات خودگردان فلسطین

ریاض المالکی، وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطینی از دستور «مهم» دیوان بین‌المللی دادگستری استقبال کرد. 

او گفت که قضات «به نفع بشریت و قوانین بین‌المللی حکم دادند.» 

حماس

جنبش حماس فلسطین از رأی دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی استقبال کرد و گفت: این حکم، اتهامات مربوط به کشتار جمعی [مردم فلسطین] توسط اسرائیل را ثابت کرد و از ارتش اسرائیل خواسته است که محاصره نوار غزه را بردارد و در چارچوب حقوق بین‌الملل، به وظایف خود عمل کند.

حماس با بیان اینکه این رأی به منزله «توقف هر گونه تجاوز به ملت فلسطین در غزه است»، از جامعه بین‌الملل خواست که اسرائیل را مجبور به اجرای تصمیم های دادگاه و توقف کشتار جمعی مردم فلسطین کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »