... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - 11:33 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

اولین دور مذاکرات بین عراق و آمریکا، برای خروج نیروهای ائتلاف از عراق

آغاز گفتگوها که روز پنجشنبه توسط هر دو کشور اعلام شد، در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه مرتباً هدف حملات پهپادی قرار می گیرند.
محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق و سرلشکر جوئل جی بی وول، در اولین جلسه مذاکرات عراق و ایالات متحده برای پایان دادن به ماموریت ائتلاف در بغداد، عراق شرکت می کنند./ رویترز

سیاست شرق _ آمریکا و عراق، اولین نشست رسمی خود را، روز شنبه، ۷ بهمن، در بغداد و با هدف پایان دادن به مأموریت ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده که از آن تحت عنوان «مبارزه با داعش در عراق»، نام برده می شود، برگزار کردند.

محمد شیعه السودانی، نخست وزیر عراق در بیانیه ای اعلام کرد که از آغاز دور اول گفتگوهای دوجانبه بین عراق و آمریکا، برای پایان دادن به ماموریت ائتلاف در عراق حمایت کرده است.

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق و سرلشکر جوئل جی بی وول، در اولین جلسه مذاکرات عراق و ایالات متحده برای پایان دادن به ماموریت ائتلاف در عراق شرکت می کردند.

آغاز گفتگوها که روز پنجشنبه توسط هر دو کشور اعلام شد، در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه مرتباً هدف حملات پهپادی قرار می گیرند.

در همین رابطه، ایالات متحده مدعی است، برنامه تشکیل کمیته ای برای مذاکره در مورد شرایط پایان ماموریت نیروهای ائتلاف، اولین بار در سال گذشته مورد بحث قرار گرفت و زمان بندی آن ارتباطی با حملات به مواضع آمریکا در عراق ندارد.

واشنگتن از زمان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳، حضور مستمری در عراق داشته است. اگرچه تمام نیروهای رزمی ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ ترک کردند، هزاران سرباز در سال ۲۰۱۴ برای آنچه « کمک به دولت عراق برای شکست داعش» عنوان شده، در عراق مانده اند.

پس از شکست داعش ، مقامات عراقی به طور دوره ای خواستار خروج نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از این کشور شده اند، به ویژه پس از حمله هوایی آمریکا در دی ماه ۱۳۹۸( ژانویه ۲۰۲۰)، که منجر به ترور سردار قاسم سلیمانی ( فرمانده سپاه قدس) و ابومهدی المهندس(از فرماندهان حشدالشعبی) در خارج از فرودگاه بغداد شد.

با این حال، این موضوع از زمانی که اسرائیل حملات خود به باریکه غزه را تشدید و تلفات انسانی آن را افزیش داد، دوباره مطرح شد، مخصوصا اینکه، این حملات و جنگ، با حمایت همه جانبه آمریکا نیز همراه بود.

با این وجود، از اواخر اکتبر، حملات مقاومت اسلامی در عراق علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه، افزایش یافت، که به گفته این گروهها، در تلافی حمایت واشنگتن از اسرائیل در جنگ غزه است.

بنا به گزارش رسانه های آمریکایی، هم اکنون، به حدود ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی و پایگاه هایی که در آنها خدمت می کنند، بیش از ۱۵۰ حمله موشکی و پهپادی توسط گروههای مقاومت عراقی انجام شده است، که در جریان این حملات، تعداد زیادی از پرسنل آمریکایی زخمی و یا با آسیب های مغزی مواجه شده اند.

انتهای پیام

دفتر اطلاع‌رسانی محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، تصویری از اولین دیدار را منتشر کرد که در آن فرماندهان ارشد ارتش عراق، سرویس‌های امنیتی و فرماندهان ائتلاف بین‌المللی که شامل ده‌ها کشور خارجی می‌شود، حضور داشتند.

در بیانیه رسمی که توسط دفتر رسانه‌ای نخست‌وزیر عراق منتشر شد، آمده است که السودانی از دور اول مذاکرات دوجانبه میان بغداد و واشینگتن برای پایان دادن به مأموریت ائتلاف بین‌المللی در عراق حمایت می‌کند.

فرهاد علاءالدین، مشاور نخست‌وزیر عراق در روابط خارجی به «خبرگزاری فرانسه» گفت:«پیشرفت بالقوه مدت زمان این مذاکرات را تعیین می‌کند. آنچه در اینجا مهم است بازگشت این رایزنی‌ها و تعیین دستور‌کار برای مرحله بعدی روابط دوجانبه است.»

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »