... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - 8:35 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

بلومبرگ: تحریم مک دونالد در خاورمیانه، بر آمار فروش آن تاثیر گذاشته است

موج «بایکوت» مک‌دونالد در پی انتشار خبری در مورد توزیع هزاران وعده رایگان غذا ازسوی شعبه این رستوران در اسرائیل بین سربازان ارتش در پی حملات ۷ اکتبر حماس آغاز شد.

سیاست شرق _ اغذیه فروشی زنجیره‌ای مک‌دونالد، نتوانسته به اهداف خود در میزان فروش طی ماه‌های گذشته دست یابد که بخشی از آن به بایکوت محصولات این شرکت به علت حمایتش از اسرائیل نسبت داده شده است.

به نقل از بلومبرگ، آخرین گزارش فصلی فروش مک‌دونالد نشان می‌دهد این ابراغذیه فروشی جهان برای نخستین بار در ۴ سال گذشته، در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۳ نتوانسته به اهداف خود در فروش محصولاتش در بخش بین‌المللی دست پیدا کند.

بنابر گزارش مک دونالد، میزان رشد فروش شعب این شرکت در خاورمیانه، چین و هندوستان طی ۳ ماه آخر سال ۲۰۲۳ تنها هفت دهم ( کمتر از یک درصد) رشد داشته که بسیار پایین‌تر از پیش‌بینی‌ها و اهداف بازاریابی مک‌دونالد بوده است.

همزمان شعب مک‌دونالد در مالزی، اندونزی و حتی فرانسه هم تحت تاثیر بایکوت‌ها قرار گرفته‌اند هر چند کریس کیمپزینسکی، مدیر عامل مک‌دونالد امروز – دوشنبه ۵ فوریه – تصریح کرده که بزرگترین رکود در فروش در شعب خاورمیانه روی داده است.

او گفته: «تا زمانی که این جنگ ادامه پیدا کند، ما انتظار بهبود چشمگیری نداریم».
موج «بایکوت» مک‌دونالد در پی انتشار خبری در مورد توزیع هزاران وعده رایگان غذا ازسوی شعبه این رستوران در اسرائیل بین سربازان ارتش در پی حملات ۷ اکتبر حماس آغاز شد.

مدیرعامل مک‌دونالد پیش‌تر اذعان کرده بود که جنگ اسرائیل-غزه روی فروش آن اثر گذاشته اما آن را نتیجه رواج «اطلاعات نادرست» ارزیابی کرده بود.

پس از اعلام گزارش فصلی فروش مک دونالد، سهام آن در بازارها ۴ درصد افت کرد.

مک دونالد یکی از چند ابرشرکت بزرگ غربی مانند استارباکس و کوکاکولا است که طی ۴ ماه گذشته با بایکوت معترضان به حملات اسرائیل به غزه روبرو شده‌اند.

این شرکت گفته جنگ اسرائیل غزه «به طور معناداری بر عملکرد شعب بین‌المللی آن در آخرین ۳ ماه سال ۲۰۲۳ اثر داشته است».

سود دهی شرکت مک‌دونالد تا حدود بسیار زیادی بر شعب آن که مالکان خصوصی دارند متکی است. بیش از ۴۰ هزار شعبه مک دونالد در سراسر جهان مالک خصوصی دارد که پروانه این شرکت را دارند و طی قراردادی با مک‌دونالد خود را اداره می‌کنند. از میان این ۴۰ هزار شعبه حدود ۵ درصد آن، یعنی ۲ هزار شعبه در خاورمیانه واقع شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »