... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - 3:36 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

میانجی گری امیر قطر بین جنبش “حماس” و تشکیلات خودگردان فلسطین

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین آمادگی جنبش فتح را برای بازگشت به روند آشتی و پایان دادن به اختلافات از طریق انجام گفت‌وگوی جدی با جنبش حماس درخصوص ورود به سازمان آزادی‌بخش براساس اصول مورد پذیرش این سازمان اعلام کرد.

سیاست شرق _ منابع خبری از رایزنی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با امیر قطر، در خصوص میانجی گری دوحه، میان جنبش‌های فتح و حماس خبر دادند.

به نقل از الشرق، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز دوشنبه با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر دیدار کرد و در جریان این دیدار، دو طرف به بررسی راه‌های توقف جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و درخواست‌ها برای بازسازی این باریکه پس از جنگ و همچنین پایان یافتن اختلافات میان گروه‌های فلسطینی پرداختند.

منابع آگاه فلسطینی اعلام کردند که محمود عباس در جریان دیدار از امیر قطر به خاطر نقش کشورش در میانجیگری میان جنبش «حماس» و «فتح»، برای ورود جنبش حماس به سازمان آزادی‌بخش فلسطین و قبول تشکیل دولت کارشناسان فلسطینی برای برعهده گرفتن مأموریت بازسازی نوار غزه در مرحله پساجنگ و انجام اصلاحات گسترده در موسسات و قوانین تشکیلات خودگردان قدردانی کرد.

بنا به این گزارش، سفر محمود عباس به دوحه بنا به درخواست امیر قطر انجام شده بود.

طبق گفته این منابع، محمود عباس، امیر قطر را درجریان تشکیل یک دولت متخصص «تکنوکرات‌» با هدف مقدمه‌چینی برای بازسازی نوار غزه، فراهم کردن پناهگاه و نیازهای اساسی ساکنان این باریکه مانند غذا، دارو، آب و برق و برنامه‌ریزی برای تشکیل نهادهای لازم جهت بازسازی و برنامه‌ریزی برای اصلاح و توسعه سیستم‌ها و قوانین در نهادهای تشکیلات خودگردان فلسطین قرار داد.

منابع مذکور همچنین اعلام کردند رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین آمادگی جنبش فتح را برای بازگشت به روند آشتی و پایان دادن به اختلافات از طریق انجام گفت‌وگوی جدی با جنبش حماس درخصوص ورود به سازمان آزادی‌بخش براساس اصول مورد پذیرش این سازمان اعلام کرد.

در همین راستا، مسؤولان جنبش حماس از تلاش‌های میانجیگرانه قطر استقبال کردند.

یکی از اعضای دفتر سیاسی جنبش حماس در این باره گفت که حماس آغازگر فراخوانی برای تشکیل یک دولت وفاق ملی بود که بازسازی نوار غزه را بر عهده بگیرد و برای برگزاری انتخابات عمومی آماده شود.

وی در ادامه گفت این جنبش با تمامی گروه‌هایی که در نشست بیروت در ۲ ماه پیش مشارکت داشتند بر سر  مجموعه‌ای از اقدامات ازجمله تشکیل دولت وفاق ملی به اتفاق‌نظر رسید و هرگونه رایزنی با جنبش فتح درخصوص تشکیل این دولت بر این اساس خواهد بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »