... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - 10:25 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

ایران، ریاست دوره ای “کنفرانس خلع سلاح اتمی” سازمان ملل را به عهده خواهد گرفت

امیرعبداللهیان: خلع کامل سلاح هسته‌ای تنها راه معتبر و مطمئن برای جلوگیری از تکرار فحایعی مانند هیروشیما و ناکازاکی است.

سیاست شرق _ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بعد ازظهر دوشنبه به وقت محلی ایران، در جریان سفر به ژنو، در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل متحد شرکت و سخنرانی کرد.

حسین امیرعبداللهیان در این  نشست گفت: ایران خواستار امحای تمام سلاح‌های هسته‌ای، که بزرگترین تهدید انسان علیه بشریت است، می‌باشد.

وی افزود : خلع کامل سلاح هسته‌ای تنها راه معتبر و مطمئن برای جلوگیری از تکرار فحایعی مانند هیروشیما و ناکازاکی است.

امیر عبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست، با اشاره به استفاده از سلاح‌های شیمیایی  درجنگ هشت ساله علیه مردم ایران گفت: ایران، به عنوان بزرگ‌ترین قربانی سلاح‌های کشتار جمعی پس از جنگ جهانی دوم بواسطه سلاح های شیمیایی مورد استفاده توسط رژیم سابق عراق، تاکید می نماید که تنها تضمین عدم کاربرد سلاح های کشتار جمعی شامل سلاح های هسته ای، امحای کامل، بازگشت ناپذیر و قابل راستی آزمایی آنها است. لازم است تصریح نمایم که جمهوری اسلامی ایران جنایت استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم خود را مشمول مرور زمان ندانسته و مجدانه از کشورهایی که اقدام به فروش عناصر و فن آوری های مورد استفاده رژیم صدام برای تولید سلاح های شیمیایی نموده اند، خواستار روشن شدن حقیقت و پاسخگو کردن آنها در راستای استیفای حقوق قربانیان است.

وزیرخارجه ایران در ادامه افزود:«جای تأسف است که تلاش‌های جمعیِ ما برای تشکیل منطقۀ عاری از سلاح‌های هسته‌ای در غرب آسیا، که نخستین بار در سال ۱۹۷۴ به ابتکار ایران مطرح شد، همچنان از سوی ایالات متحدۀ آمریکا و متحدانش درقالب بخشی از حمایت فعال آنان از منبع واقعی اشاعۀ سلاح‌های کشتار جمعی در منطقه، یعنی رژیم اسرائیل، بی‌نتیجه مانده است.

در حقیقت، رژیم اسرائیل فوری‌ترین و ملموس‌ترین خطر، نه تنها برای فلسطینی‌های بی‌دفاع و منطقۀ غرب آسیا، بلکه برای کل جهان به شمار می‌آید.

جامعه بین المللی باید این تهدید را جدی تلقی کرده و تصمیمی قاطع در مواجهه با تهدید بی‌سابقه‌ای که این رژیم اشغالگر، آپارتاید و ستیزه جو متوجه صلح جهانی می کند، اتخاذ نماید.

قساوتی که این رژیم آپارتایدِ مورد حمایت آمریکا طی نسل‌کشی بی‌رحمانه‌اش در پنج ماه گذشته در غزه از خود نشان داده و در این میان هیچ چیز — نه زنان و کودکان معصوم، نه کارمندان سازمان ملل، نه خبرنگاران، نه مدارس و نه بیماران و بیمارستان‌ها — خط قرمز به شمار نیامده است، به همراه جنایات شهرک‌نشینان در کرانۀ باختری، نشان‌دهندۀ سطح فوق‌العادۀ خطری است که منطقه را به سمت یک درگیری‌ گسترده و قریب‌الوقوع سوق می‌دهد. این رژیم اشغالگر چنان در اثر حمایت آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی جسور شده که هم مردم مظلوم غزه و هم کشورهای منطقه را بی‌شرمانه به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تهدید می‌کند؛ برای نمونه، این اشتباه لفظیِ وزیر کابینۀ نتانیاهو نبود که گزینۀ هسته‌ای را برای از میان بردن جنبش آزادی بخش حماس توصیه کرد.»

امیرعبداللهیان گفت: ما همچنین مشتاق همکاری با اعضای کنفرانس خلع سلاح، طی دورۀ ریاست« جمهوری اسلامی ایران» هستیم، که از ۱۸ مارس(۲۸ اسفند) آغاز خواهد شد.

هر ساله بخش عالیرتبه کنفرانس خلع سلاح از ۷ الی ۱۰ اسفند در ژنو برگزار می‌شود.

 در این نشست  مقامات عالی رتبه کنفرانس ضمن طرح مواضع ملی خود در خصوص موضوعات مهم در حوزه صلح و امنیت بین‌المللی و خلع سلاح و کنترل تسلیحات به رایزنی و تبادل نظر با یکدیگر می‌پردازند.

کنفرانس خلع سلاح ، یک نهاد مذاکراتی بسیار مهم با عضویت محدود شامل ۶۵ دولت از حیث نظامی مهم است و  ایران نیز  به عنوان یک کشور قدرتمند از حیث نظامی یکی از اعضای این کنفرانس است.

 این کنفرانس ، سالانه در مجموع  ۲۴ هفته نشست خواهد داشت که  نشست سالانه کنفرانس از اواخر ژانویه هر سال آغاز و تا اوایل ماه سپتامبر ادامه دارد.

هر عضو به مدت ۴ هفته ریاست کنفرانس را بر عهده دارد و  در سال جاری نیز ایران از ۲۸ اسفند به مدت ۴ هفته ریاست این کنفرانس را بر عهده خواهد داشت.


کنفرانس خلع سلاح ۷ دستور کار مهم را دنبال می کند که عبارت هستند از

(۱) پایان رقابت تسلیحاتی هسته ای

(۲) خلع سلاح هسته ای

(۳) جلوگیری از جنگ هسته ای

(۴) منع رقابت تسلیحاتی در فضا

(۵) اشکال جدید تسلیحات کشتار جمعی

(۶) برنامه جامع خلع سلاح

(۷)شفافیت در تسلیحات

ایران به مدت چهار هفته و از ۲۸ اسفند، ریاست کنفرانس خلع سلاح سلمان ملل متحد را بر عهده خواهد داشت، کنفرانس ۶۵ کشوری در مورد خلع سلاح که در سال ۱۹۷۸ ایجاد شد، گفتگو خواهند کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »