... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ - 2:53 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

شمار کشته شدگان حادثه تروریستی مسکو، از ۱۳۳ نفر گذشت

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز شنبه در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم کشورش، این حمله تروریستی را خونین و وحشیانه خواند و قول داد این حمله را تلافی کند.

سیاست شرق _ کمیته تحقیقات روسیه روز اعلام کرد که تیراندازی مرگبار روز جمعه در یک سالن کنسرت در حومه مسکو حداقل ۱۳۳ کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی برجای گذاشت.

به نقل از شینهوا، سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) گزارش داد که در تیراندازی در تالار شهر کروکوس در شمال غربی مسکو، در جریان یک کنسرت رخ داد، تروریست ها از سلاح های اتوماتیک و از مایعات قابل اشتعال برای آتش زدن استفاده کردند.

پیش از این رسانه ها تعداد کشته شدگان، ۱۴۳ نفر اعلام شده بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز شنبه در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم کشورش، این حمله تروریستی را خونین و وحشیانه خواند و قول داد این حمله را تلافی کند.

پوتین با بیان اینکه هر چهار مرد مسلح در این حمله بازداشت شدند، افزود که همه عاملان، سازمان دهندگان و تامین کنندگان مالی این جنایت مجازات خواهند شد.

پوتین گفت: “آنها هر که هستند، هر کسی که آنها را هدایت می کند. تکرار می کنم، ما هر کسی را که پشت تروریست ها قرار گرفته و این جنایت را آماده کرده اند، شناسایی و مجازات خواهیم کرد. این حمله علیه روسیه و مردم ما است.”

FSB پیشتر اعلام کرد که ۱۱ نفر از جمله چهار نفر که مستقیماً در این حمله تروریستی دست داشتند بازداشت شده اند و افزود که جنایتکاران پس از حمله قصد داشتند از مرز روسیه و اوکراین عبور کنند.

ویاچسلاو ولودین، رئیس دومای دولتی روسیه، گفت که کسانی که در پشت این حمله تروریستی وحشتناک هستند باید “ریشه کن” شوند.

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه، تاکید کرد که دست اندرکاران باید با قصاص مواجه شوند و متعهد شد که مهاجمان را پیدا کرده و از بین ببرند.

پس از این حمله، تدابیر امنیتی در سراسر روسیه تشدید شده است. بررسی های امنیتی در فرودگاه ها و ایستگاه های قطار، مترو و اتوبوس مسکو نیز تشدید شده است. مسکو و سایر مناطق همه رویدادهای ورزشی، فرهنگی و سایر رویدادهای عمومی بزرگ را لغو کرده اند.

پیتر تولستوی، معاون رئیس دومای ایالتی پیشنهاد کرد که این حمله نباید جدا از عملیات نظامی ویژه و رویارویی روسیه با “غرب جمعی” دیده شود. وی افزود: «این روز وحشتناک فقط ما را وادار می‌کند که قوی‌تر متحد شویم و تا پیروزی بجنگیم».

در واکنش به این فاجعه، بیلبوردهای الکترونیکی در بسیاری از شهرها تصاویری از شمع ها را در سوگ کشته شدگان این حمله به نمایش گذاشتند.

تحلیلگران خاطرنشان می کنند که این یکی از حملات تروریستی شدیدی است که روسیه در بیش از یک دهه با آن روبرو شده است.

بر اساس عکس ها و فیلم های آنلاین، سرگئی رازگولیایف، دانشمند علوم سیاسی، گفت که مهاجمان حرفه ای و مانند مزدوران به نظر می رسیدند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه خواستار محکومیت بین المللی این جنایت شنیع شد.

کاخ سفید جمعه شب اعلام کرد که هیچ نشانه ای از دست داشتن اوکراین یا اوکراینی ها در این حمله وجود ندارد و به نظارت بر اوضاع ادامه خواهد داد.

زاخارووا گفت که نتایج ایالات متحده سوالاتی را ایجاد کرده و از ایالات متحده خواسته است که هرگونه اطلاعات موثق را با روسیه در میان بگذارد.

مشاور رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین، میخائیل پودولیاک و وزارت خارجه اوکراین، هرگونه اتهام دست داشتن اوکراین در این حمله را رد کردند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، این اقدام تروریستی را به شدت محکوم کرد و به خانواده قربانیان، مردم روسیه و دولت تسلیت گفت.

 رهبران سراسر جهان نیز این حمله را تسلیت گفته و محکوم کرده اند. 

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »