... امروز: سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ - 3:39 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه
کپی شد!
0

حمله به آشپزخانه مرکزی جهانی؛ ادامه نقض قوانین بین المللی توسط اسرائیل

کریستوفر لاک یر، دبیرکل پزشکان بدون مرز: همه کشورهایی که از اسرائیل حمایت می کنند» در طول عملیات نظامی آن در غزه «از نظر اخلاقی و سیاسی شریک جرم هستند.

سیاست شرق _ نتایج میدانی به طرز تاسف باری نشان می دهد که ۱۰۰ درصد جمعیت غزه از سطوح حاد ناامنی غذایی رنج می برند و به کمک های بشردوستانه نیاز مبرم دارند.

این درحالی است که کسانی که قهرمانانه برای ارائه این کمک های بشردوستانه به کمک کشورهای مختلف، تلاش می کنند، زندگی خود را به خطر می اندازند. حمله هولناک این هفته به «آشپزخانه مرکزی جهانی» اولین حادثه از این دست نبود، ولی می بایست آخرین آن باشد.

سازمان غیردولتی «آشپزخانه مرکزی جهانی» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که حملات دوشنبه اول آوریل در غزه، باعث کشته شدن هفت امدادگر این سازمان شده است. در این حادثه راننده فلسطینی آنها نیز جان خود را از دست داده است.

این حمله ساعاتی پس از آن روی داد که اعضای این گروه غیر دولتی و خیره، با یک کشتی حاوی کمک‌های غذایی به نوار غزه رسیدند و به مناطق شمالی غزه در حال حرکت بودند.

علاوه بر این خبر، تصاویری از اجساد پنج کشته نیز منتشر شد که در بیمارستان شهدای الاقصی در شهر «دير البلح» در مرکز غزه قرار داشتند و تعدادی از آنها لباس‌هایی با آرم خیریه پوشیده بودند.

بر اساس بیانیه این سازمان کشته‌شدگان بریتانیایی، استرالیایی، لهستانی، کانادایی-آمریکایی و فلسطینی بودند.

در بیانیه این موسسه مردم‌نهاد آمده است: «این یک تراژدی است. کارکنان فعال در امور بشردوستانه و غیرنظامیان هرگز نباید هدف قرار گیرند.»

این سازمان غیردولتی اعلام کرد که فوراً عملیات خود را در این منطقه متوقف می‌کند و به زودی در مورد آینده کار خود در غزه تصمیم خواهد گرفت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که امدادگران به همراه کاروانی شامل سه خودرو در حال عبور از مناطق شمالی غزه بودند که یک موشک اسرائیلی به آنها اصابت کرد.

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که هدف از این حمله، ایجاد رعب و وحشت در کارکنان آژانس‌های بین‌المللی بشردوستانه و بازداشتن آنها از مأموریت‌هایشان بوده است.

ارتش اسرائیل اذعان کرد که با انجام حمله هوایی در شامگاه دوشنبه به نوار غزه که منجر به کشته‌شدن ۷ امدادگر از سازمان غیردولتی «آشپزخانه مرکزی جهانی» مرتکب «اشتباه فاحش» شد.

ژنرال هرزی هالیوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، چهارشنبه ضمن قبول مسئولیت این اقدام، در پیامی ویدئویی گفت: «این حادثه یک اشتباه بزرگ بود».

این حادثه با محکومیت و واکنش‌های بین المللی گسترده ای، حتی از سوی متحدین اسراییل همراه بود.

به نقل از یورونیوز، رئیس پزشکان بدون مرز می‌گوید که حملات هوایی اسرائیل در غزه به کاروان کمک‌های آشپزخانه مرکزی جهانی «بخشی از همان الگوی حملات عمدی به افراد بشردوستانه، کارکنان بهداشتی، روزنامه‌نگاران، کارکنان سازمان ملل، مدارس و خانه‌ها است».

کریستوفر لاک یر، دبیرکل گروه کمک رسانی که به پزشکان بدون مرز نیز معروف است، کریستوفر لاک یر می گوید که «همه کشورهایی که از اسرائیل حمایت می کنند» در طول عملیات نظامی آن در غزه «از نظر اخلاقی و سیاسی شریک جرم هستند».

وی گفت: “کارکنان بشردوستانه، باید محافظت شوند، اما نه با اما و اگر .

لاک یر افزود: روایت حوادث تاسف‌آور را نمی‌پذیریم. ما آن را نمی پذیریم زیرا آنچه که برای کاروان ها و پناهگاه های ورلد مرکزی و MSF رخ داده است بخشی از همان الگوی حملات عمدی به افراد بشردوستانه، کارکنان بهداشت، روزنامه نگاران، کارکنان سازمان ملل، مدارس و خانه ها است. این فقط در مورد اجرای یک مکانیسم موثر رفع تعارض از حرکات و مکان های مشترک، هماهنگ و شناسایی شده از قبل نیست. این نشانه مصونیت از مجازات است، بی توجهی کامل به قوانین جنگ. و اکنون باید به مسئولیت پذیری تبدیل شود.»

خوزه آندرس، سرآشپز آمریکایی‌-اسپانیایی و بنیانگذار سازمان غیردولتی «آشپزخانه مرکزی جهانی» روز چهارشنبه ۳ آوریل (۱۵ فروردین) گفت حمله اسرائیل که منجر به کشته شدن هفت امدادگر این سازمان در غزه شد در نتیجه «هدف‌گیری سیستماتیک» بوده است.

وی با بیان اینکه سازمانش با ارتش اسرائیل در ارتباط بوده است، گفت: «این فقط یک موقعیت بد شانسی نبود که بگویند بمب را در جای اشتباه انداختیم.»

هدف گیری سیستماتیک

خوزه آندرس، سرآشپز آمریکایی‌-اسپانیایی و بنیانگذار سازمان غیردولتی «آشپزخانه مرکزی جهانی» روز چهارشنبه ۳ آوریل (۱۵ فروردین) گفت حمله اسرائیل که منجر به کشته شدن هفت امدادگر این سازمان در غزه شد در نتیجه «هدف‌گیری سیستماتیک» بوده است.

آقای آندرس اضافه کرد: «وسایل نقلیه این کاروان بشردوستانه بیش از ۱.۵ تا ۱.۸ کیلومتر از هم فاصله داشتند، با علائمی بسیار تعریف‌شده در جلو، روی سقف‌ها و با لوگوی رنگارنگی که به آن افتخار می‌کنیم. این بسیار روشن است که ما چه کسی هستیم و چه می‌کنیم.»

این برنده نشان ملی انسان‌دوستی در آمریکا، درباره نحوه وقوع حادثه گفت: «پس از حمله ارتش اسرائیل به اولین خودروی زرهی، این تیم توانست به سمت خودروی دوم فرار کند که آنجا هم مورد حمله قرار گرفت و اعضا مجبور به حرکت به سمت خودروی سوم شدند. سپس خودروی سوم مورد اصابت قرار گرفت و ما نتیجه آن را دیدیم.»

خوزه آندرس، یک سرآشپز آمریکایی‌-اسپانیایی همچنین نویسنده کتاب آشپزی است. او مالک چند رستوران در ایالات متحده است.

در همین رابطه و به دلیل حمله به آشپزخانه مرکزی جهانی، امارات متحده عربی، هماهنگی های دیپلماتیک خود با تلاویو را قطع کرد.

در دیگر تحولات، دیده بان حقوق بشر گزارشی را منتشر کرده است که در آن حمله هوایی اسرائیل به غزه در اواخر اکتبر (آبان ۱۴۰۲) یک “جنایت جنگی آشکار” بوده است.

این گزارش می‌گوید هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه شبه‌نظامیان حماس در زمان حمله به ساختمان مهندسین در مرکز غزه در روز ۳۱ اکتبر در اطراف بوده‌اند، وجود ندارد؛ در این حمله ۱۰۶ نفر کشته شدند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »