... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - 8:29 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

نشست اضطراری شورای امنیت درباره اقدام تلافی جویانه ایران علیه اسرائیل

دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد که همانگونه که در محکومیت حمله اول آوریل به کنسولگری ایران در دمشق بیان کردم، اصل مصونیت اماکن و پرسنل دیپلماتیک و کنسولی باید در همه موارد مطابق با قوانین بین المللی رعایت شود.

سیاست شرق _ دبیر کل سازمان ملل در نشست اضطراری برای بررسی اقدام تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی با تاکید بر اینکه منطقه و جهان توان تحمل جنگ بیشتر را ندارد، نسبت به تضعیف صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی هشدار داد.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در این نشست تشدید شدید تنش ناشی از حمله گسترده روز گذشته جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و اظهار داشت: من خواستار توقف فوری این خصومت ها هستم.

وی به همه کشورهای عضو یادآوری کرد که منشور سازمان ملل استفاده از زور را علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشوری یا به هر روشی که با اهداف سازمان ملل متحد مغایر باشد، ممنوع می داند.

دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد که همانگونه که در محکومیت حمله اول آوریل به کنسولگری ایران در دمشق بیان کردم، اصل مصونیت اماکن و پرسنل دیپلماتیک و کنسولی باید در همه موارد مطابق با قوانین بین المللی رعایت شود.

گوترش اجتناب از هرگونه اقدامی که می‌تواند منجر به درگیری‌های نظامی بزرگ شود، را حیاتی دانست و گفت: ما مسئولیت مشترک داریم تا فعالانه با همه طرف ها برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش ارتباط بگیریم.

وی ادامه داد: ما مسئولیت مشترک داریم تا آتش بس فوری بشردوستانه در غزه، آزادی بی قید و شرط همه گروگان ها و ارسال بدون مانع کمک های بشردوستانه را تضمین کنیم.

دبیر کل سازمان ملل همچنین بر توقف خشونت در کرانه باختری و همچنین برقراری مجدد کشتیرانی ایمن در دریای سرخ تاکید کرد.

گوترش با تاکید بر اینکه منطقه و جهان توان تحمل جنگ بیشتر را ندارد، نسبت به تضعیف ساعت به ساعت صلح و امنیت منطقه ای و جهانی هشدار داد.

امریکا: شورای امنیت اقدامات ایران را بی‌پاسخ نگذارد

به گزارش الجزیره، نماینده امریکا در این نشست با بیان اینکه واشنگتن با مشورت کشورهای عضو، اقدامات بیشتری را برای پاسخگویی ایران در سازمان ملل انجام خواهد داد، گفت: شورای امنیت وظیفه دارد، اقدامات ایران را بی‌پاسخ نگذارد.

چین: درگیری طولانی در غزه موجب افزایش تنش در منطقه می‌شود

نماینده چین در شورای امنیت سازمان ملل نیز درگیری طولانی در غزه را موجب افزایش تنش در منطقه دانست.

وی گفت: حمله به کنسولگری ایران در دمشق نقض قوانین بین‌المللی بود و به گفته ایران، اقدام نظامی این کشور پاسخی به حمله به کنسولگری تهران در سوریه بوده است.

روسیه: پس از حمله به کنسولگری ایران در دمشق هشدار دادیم

نماینده روسیه در سازمان ملل با بیان اینکه زمانی که کنسولگری ایران در سوریه بمباران شد ما هشدار دادیم و این حمله در شورای امنیت محکوم نشد، گفت: اگر این مکان یک ساختمان دیپلماتیک غربی بود، واکنش کلا فرق می‌کرد.

وی حمله ایران را نتیجه عدم اقدام شورای امنیت در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی دانست و افزود:در شورای امنیت شاهد همایش ریاکاری و استاندارهای دوگانه هستیم.

ایران: پاسخ ما لازم و متناسب بود

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل  نیز در نشست اضطراری برای بررسی اقدام تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت: عملیات جمهوری اسلامی ایران کاملاً در راستای اعمال حق ذاتی ما برای دفاع از خود که ذیل ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد ذکر شده و توسط حقوق بین‌الملل به رسمیت شناخته شده است، انجام شد. پاسخ ما لازم و متناسب بود.

ایروانی خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از اعضای مسئول سازمان ملل متحد به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد متعهد بوده و بار دیگر بر تعهد خود به حفظ صلح و امنیت بین‌المللی تاکید می‌کند. جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید مجدد بر موضع ثابت خود، اعلام می‌دارد که به دنبال تشدید تنش یا جنگ در منطقه نیست. جمهوری اسلامی ایران ضمن هشدار نسبت به هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر توسط رژیم صهیونیستی، بر عزم تزلزل‌ناپذیر خود برای دفاع از مردم، امنیت و منافع ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی خود در برابر هر گونه تهدید یا اقدامات تجاوزکارانه با شدت و مطابق قوانین بین‌المللی تاکید می‌کند. جمهوری اسلامی ایران در استفاده از این حق در صورت لزوم دریغ نخواهد کرد.

نماینده ایران در سازمان ملل در پایان تاکید کرد که ایران هیچ قصدی برای درگیری با امریکا در منطقه ندارد. ما تعهد خود را به صلح با اعمال خویشتنداری نسبت به مشارکت ارتش امریکا در رهگیری پهپادها و موشک‌های ایرانی به سمت اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین نشان دادیم. این نشان‌دهنده تعهد ما به تنش‌زدایی و اجتناب از گسترش درگیری است. با این حال، اگر ایالات متحده عملیات نظامی علیه ایران، شهروندان یا امنیت و منافع آن را آغاز کند، جمهوری اسلامی از حق ذاتی خود برای پاسخگویی متناسب استفاده خواهد داد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »