... امروز: جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 11:34 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

سفر سید ابراهیم رئیسی به پاکستان

در بیانیه‌ای که پس از دیدار روسای جمهور دو کشور منتشر شد، آمده است که آنها در مورد طیف وسیعی از مسائل دوجانبه گفت‌وگو کرده‌اند و متعهد شده‌اند برای مبارزه با تروریسم همکاری کنند.

سیاست شرق _ سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران، جهت دیداری رسمی، امروز دوشنبه، وارد فرودگاه اسلام آباد شد.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و هیات همراه، در پایگاه هوایی نورخان که فرودگاه ویژه مهمانان بلندپایه خارجی به شمار می‌رود، از سوی ریاض حسین پیرزاده وزیر فدرال مسکن دولت پاکستان‌، رضا امیری مقدم سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان و جمعی از مسئولان ارشد سیاسی و نظامی کشور میزبان مورد استقبال قرار گرفتند.

مراسم ورود هیات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران و استقبال از آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به صورت مستقیم از تلویزیون ملی پاکستان پخش شد.

در این سفر دو روزه که با محوریت توسعه و تقویت روابط اقتصادی و تجاری، گفت‌وگوهای دو جانبه و رایزنی‌های منطقه‌ای با عالی‌ترین مقامات پاکستان انجام می‌شود، وزیر امور خارجه، وزیر کشور، وزیر دفاع، وزیر مسکن، وزیر صنعت، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر بهداشت رئیس جمهور را همراهی می کنند.

تعطیلی لاهور و کراچی

در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران، به پاکستان در لاهور تعطیل رسمی اعلام شد.

 دولت استانی لاهور اعلام کرد که تعطیلات فقط برای منطقه لاهور اعمال می‌شود، و هیچ تعطیلی در بخش‌های دیگر پنجاب اعمال نمی‌شود.

لازم به ذکر است که روز گذشته کمیسر کراچی نیز به مناسبت ورود سید ابراهیم رئیسی روز سه شنبه را تعطیل رسمی اعلام کرد.

بر اساس اطلاعات سید حسن نقوی، کمیسر کراچی، در بدو ورود ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به کراچی در ۲۳ آوریل این شهر تعطیل رسمی خواهد بود. تمامی موسسات خصوصی و دولتی و همچنین موسسات آموزشی در این روز تعطیل خواهند بود.

لازم به ذکر است سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران امروز در یک سفر سه روزه وارد شده است.

پس از آن، رئیسی با شهباز شریف نخست وزیر پاکستان دیدار کرد. شهباز شریف به رئیس جمهوری ایران گفت که پس از انتخابات سراسری، شما اولین رئیس دولتی هستید که در سفر می‌کنید، همه مردم از سفر شما استقبال می‌کنند.

تصویری از ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران و شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان

رسانه‌های گزارش دادند که سیدابراهیم رئيسی علاوه بر جمعی از بازرگانان و فعالان اقتصادی با محمد شهباز، شریف نخست وزیر پاکستان و آصف علی زرداری رئیس جمهور این کشور دیدار کرده است.

در بیانیه‌ای که پس از دیدار روسای جمهور دو کشور منتشر شد، آمده است که آنها در مورد طیف وسیعی از مسائل دوجانبه گفت‌وگو کرده‌اند و متعهد شده‌اند برای مبارزه با تروریسم همکاری کنند.

همچنین در این سفر هشت سند همکاری در زمینه‌های تجارت، اقتصاد، امنیت و کشاورزی با پاکستان به امضا رسیده است.

رئيس جمهور اسلامی ایران، در این سفر روابط ایران و پاکستان را فراتر از همسایگی توصیف کرده و گفته است که با وجود آنکه تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب “برخی بیگانگان” نیست، اما با توجه به ظرفیت‌های متنوع، متعدد و متقابل موجود روابط دو کشور اسلامی باید ناظر بر تأمین منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.

آقای رئیسی پیش از ترک تهران در جمع خبرنگاران گفته بود که سطح روابط تجاری با اسلام‌آباد را در گام نخست تا ۱۰ میلیارد افزایش می‌دهد.

خط لوله گاز صلح

ناظران معتقدند که در این سفر، گفت‌وگو درباره راه‌های تکمیل خط لوله گاز صلح (ایران-پاکستان- هند) از موضوعاتی است که سران این دو کشور آن را مورد بررسی قرار خواهند داد.

به‌رغم نیاز شدید پاکستان به گاز، اسلام آباد به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا هنوز ساخت بخشی از خط لوله در خاک خود را آغاز نکرده است.پیش‌تر، پاکستان اعلام کرد که از ایالات متحده معافیت خواهد گرفت، اما واشنگتن گفت که از این پروژه حمایت نمی‌کند و نسبت به خطرات تحریم‌ها در برخورد با تهران هشدار داد.

اسلام آباد که با چشم انداز مجازات برای نقض قراردادهای میلیارد دلاری روبرو است، اخیراً برای ساخت یک خط لوله ۸۰ کیلومتری به تهران چراغ سبز نشان داد.

علاوه بر بازار بزرگ گاز منطقه‌ای پاکستان، ساخت این خط لوله گاز، فرصت‌هایی را برای تامین خط لوله گاز به هند باز می‌کند.

همچنین تهران با ارسال گاز از طریق خط لوله به اسلام‌آباد امکان استفاده بهینه از قابلیت‌های سیستم حمل و نقل گاز خود را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »