... امروز: یکشنبه - ۲۷ خرداد - ۱۴۰۳
تحلیلگران ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - 8:11 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
1

گام بزرگ خان

سیاست شرق ـ حسین آقایی جنت مکان :

۱. دادستان دیوان کیفری بين المللی _ کریم خان_ قاضی بریتانیایی تبار_ تقاضای اجازه صدور حکم جلب نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و گالانت وزیر دفاع  و رهبران حماس _ اسماعیل هنیه، محمد دیاب ابراهیم المصری و یحیی سنوار -طراح حمله ۷ اکتبر _ به اتهام جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت را نموده است؛
۲. در آغاز جنگ اسرائیل و غزه یادداشتی نوشتم مبنی بر اینکه هر دوطرف جنگ مقصرند و باید محاکمه شوند. خوشبختانه دادستان دیوان همین نتیجه را دریافت کرده است؛
۳. این اقدام آنقدر بزرگ است که می توان گفت جهان را شوکه کرده و به ویژه قدرت‌های بزرگ نظیر امریکا، روسیه، چین و اسرائیل به شدت با آن مخالفند؛ ایران هم‌مخالف دیوان است؛
۴. امروزه، جنگ، جنگ حقوقی(lawwar) است. اهمیت اقدام کریم خان، از ۴۵ تلاش بی ثمر کشورهایی که می خواهند اسرائیل را نابود کنند بیشتر است؛ چون از دیروز که این بیانیه دادستان صادر شده، نتانياهو به شدت خشمگین شده و ترسیده است. همچون پوتین که در قفس کشور روسیه اسیر شده و بجایی نمی تواند سفر کند مگر کشورهای دوست.
۵. دادستان دیوان از شعبه مقدماتی یا پیشادادرسی درخواست صدور حکم جلب بين المللی(Warrent of Arrest ) کرده است. صدور حکم جلب به اتهامات بالا، منوط به موافقت شعبه پیشادادرسی(pre_trial chamber) است؛
۶. آنچه مهم است اینکه دادستان دیوان معمولا صدور حکم جلب را محرمانه درخواست می کند و پس از موافقت شعبه مقدماتی آن را علنی می سازد. ولی در این بار آن را علنی ساخته است؛
۷. نتانياهو به عنوان یک مجرم بين المللی دیگر آسودگی خاطر نخواهد داشت و رهبران حماس_دلالان مرگ_ نیز باید دفاتر خود را ترک و پناهگاه امنی بیابند.
۸. امید است مراحل دادرسی در این پرونده خوب پیش رود و شاهد محاکمه و مجازات مقامات هر دو کشور باشیم.
۹. عدالت تعطیل بردار نیست، عدالت مخالف بی کیفری است. عدالت آتش به دامن مقامات عالیرتبه خواهد افکند. زنده باد عدالت.  
۱۰. همانگونه که ۲۰ سال در کتاب محاکمه قدرت نوشتم، قرن، قرن محاکمه قدرت است؛
۱۱. خان، خوف نداشته باشید، محکم گام بردارید. دنیا تو را می ستاید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مستمع میگه

    سلام جناب آقای آقایی
    ۱- شما حقوقدان هستید یا شخصیت سیاسی؟
    ۲-یادداشت شما حقوقی است یا سیاسی؟
    ۳- جمله ” تلاش بی ثمر کشورهایی که می خواهمد اسراییل را نابود کنند ” یک نظریه حقوقی است یا یک برداشت ناقص سیاسی؟؟
    ۴- لطفا نام “کشورهایی” که می خواهند اسراییل را نابود کنند ببرید!!
    ۵-شما که سالها در منصب قضاوت بوده اید با چه مستنداتی حکم به محکومیت یحیی سنوار با اتهام طراحی عملیات ۷ اکتبر داده اید؟ چنانچه مستندات قابل دفاع دارید لطفا ارایه فرمایید و چنانچه در قضاوتتان به شبکه های مجازی خصوصا شبکه های مجازی معاند استناد فرموده اید که در مقام بازپرس هم نمی توانید باشید چه برسد به قاضی.
    ۶-در فراز ۸ از یادداشتتان بحث را از بررسی حقوقی و حتی سیاسی به تمایلات شخصی اتان برده اید که حاکی از تمایلات شخصی و قلبی اتان است.
    ۷-در فراز ۷ از یادداشتتان در مقام یک قاضی بی طرف با چه مستنداتی (بجز مندرجات شبکه های اجتماعی معاند) رهبران حماس را دلالان مرگ خطاب فرموده اید؟
    ۸- در فراز ۴ از یادداشتتان گریزی هم به روسیه داشته اید، که بی طرفی نظریه حقوقی اتان را در یک پرونده خاص ( حکم مربوط به عملیات غرور افرین طوفان الاقصی) را زیر سوال می برد.
    ۹- شما از پیشینه سرزمین فلسطین چقدر مطلع هستید؟ اصولا آیا قایل به دفاع مردمان یک کشور از سرزمین اشان هستید و یا اینکه به قانون جنگل ( هر که زورش بیشتر …) عقیده دارید؟
    ۱۰- درست فرموده اید که عدالت تعطیل بردار نیست ولی به نظر در خصوص بی کیفری ظالم و مظلوم، جلاد و قربانی دچار خطای فاحش شده اید.
    ۱۱- جناب آقایی، دوران خان و خان بازی به سر رسیده است، حتی در جنت مکان!

language »