... امروز: شنبه - ۰۶ مرداد - ۱۴۰۳
تحلیلگران ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 5:25 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

فهمی هویدی: وقتی سیاست، شکست جنگ را جبران می کند

تاریخی که از زمان تأسیس اسرائیل می گذرد از یک سو و تاریخی که از 7 اکتبر 2023 آغاز شده است، از سوی دیگر، از نظر شکل و ماهیت کاملاً متفاوت است.

سیاست شرق _ محمود فهمی عبد الرزاق هویدی  ، معروف به فهمی هویدی، روزنامه‌نگار، متفکر اسلامی مصری و نویسنده مشهور روزنامه های الاهرام و الشرق الاوسط، به تحلیل وضعیت سیاسی و نظامی جنگ در غزه پرداخت.

«من نگرانی خود را در مورد سناریوهای پس از تجاوز به غزه پنهان نمی‌کنم، هرچند امیدوارم که فردای آن روز ورق آن حماسه فلسطینی که خیره کننده و شایسته احترام و همدردی بسیاری است، باز گردد. این به این دلیل است که برخی از سناریوهای پس از جنگ به طرق مختلف تلاش می کنند از طریق سیاست به اهدافی دست یابند، که جنگ نتوانست به آن دست یابد.

درست است که تقلب و فریب از ویژگی های جنبش صهیونیسم از زمان ظهور آن در پایان قرن نوزدهم بوده است، که تئودور هرتزل در آن زمان در کتاب معروف خود «دولت یهود» بیان کرد. با این حال، این روش فریبنده و گریزان از سال ۱۹۴۸ به بعد، بخشی از تمام اقدامات، برای ایجاد و ساختن دولت عبری شده است، از جمله تمام تلاش هایی که به بهانه دستیابی به صلح انجام شده است که برجسته ترین آنها معاهده ای بود که رئیس جمهور انور سادات با اسرائیل در سال ۱۹۷۸منعقد کرد، و پیمان اسلو که در سال ۱۹۹۳ با سازمان آزادیبخش فلسطین منعقد شد.

اما من ادعا می کنم که تاریخی که از زمان تأسیس اسرائیل می گذرد از یک سو و تاریخی که از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شده است، از سوی دیگر، از نظر شکل و ماهیت کاملاً متفاوت است.

این ما را توجیه می کند که بگوییم، بین تجربه اشغال ۷۶ سال و آنچه پس از «طوفان الاقصی» اتفاق افتاد و پس از حدود هشت ماه جنگ، زمانی که اسرائیل متوجه شد پروژه صهیونیستی، با خطر واقعی مواجه است، تفاوت اساسی وجود دارد و موجودیت آن را تهدید می کند؛ اینها تنها سخنان من نیستند، زیرا اشاره به این نتیجه گیری در سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در اظهار نظر وی در مورد تصمیم دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر توقف جنگ در رفح، زمانی که خبرگزاری ها به نقل از وی اشاره کردند؛ وی گفت: “هر کسی که از دولت اسرائیل می خواهد جنگ را متوقف کند، خواستار پایان دادن به موجودیت آن است.”

این پیامی است که بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی و عضو کنست و حزب راست افراطی «خانه یهود»،آن را تکرار می‌کند، در حالی که این مرد دورویی و نفاق کاذب را کنار گذاشته و اعلام کرده است که پاسخ به تصمیم دادگاه بین‌المللی، پایان پروژه صهیونیستی است. این نه تنها بیانگر ناامیدی او از این تصمیم است، بلکه بیانگر آگاهی او از عواقب زلزله ای است که در پی عملیات «طوفان الاقصی» مشاهده کرد و بازتاب های شدید آن که هنوز در حال طنین انداختن در سراسر جهان تا به امروز است.

بدبینی وزیر اسرائیلی که در مقاله قبلی با عنوان «اسرائیل، به تاریخ خواهد پیوست» که در آن به نشانه های افول پروژه صهیونیستی، پس از افشای آن اشاره کردم، جای تعجبی ندارد. جهان در زمان جنگ نابودی غزه، زمانی که به گفته کارشناسان اسرائیلی و دیگران، اذعان کردند با شکست ارتش شکست ناپذیر از لحاظ نظامی، امنیتی و اطلاعاتی، علاوه بر زوال اعتبار اقتصادی و اخلاقی آن و دست داشتن آن در جنایات نسل کشی و سایر موارد نقض قوانین بین المللی و حقوق بشردوستانه بین المللی نمایان است.

منبع: الجزیره

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »