... امروز: سه شنبه - ۰۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - 9:59 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
گزارش سازمان امنیت و همکاری اروپا؛

اعلام موارد نقض حقوق بشر در جنگ روسیه و اوکراین

سازمان امنیت و همکاری اروپا طی گزارشی ضمن بررسی نقض احتمالی قوانین بین المللی حقوق بشر در جنگ روسیه و اوکراین تاکید کرد که موارد نقض‌ مسکو از نظر ماهیت و ابعاد بسیار بزرگ‌تر بود.

سیاست شرق _ سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) طی گزارشی ضمن بررسی نقض احتمالی قوانین بین المللی حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین المللی در جنگ روسیه و اوکراین تاکید کرد که در این جنگ که از ۲۴ فوریه(۵ اسفند ۱۴۰۰) آغاز شد، تخلفاتی از هر دو طرف رخ داد، اما موارد نقض‌ مسکو از نظر ماهیت و ابعاد بسیار بزرگ‌تر بود.

به نقل از آناتولی ترکیه، هدف این گزارش شناسایی نقض‌ها و سوء‌استفاده‌های احتمالی از طریق مستندسازی جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت، از جمله حملات عمدی و بدون تبعیض علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی است. این اطلاعات به مکانیسم های پاسخگویی مربوطه و همچنین دادگاه های ملی، منطقه‌ای یا بین المللی که صلاحیت دارند یا ممکن است در آینده باشند، منتقل می‌شود.

در این گزارش آمده است که ارزیابی جزییات بیشتر اتهامات مربوط به نقض قوانین بین المللی بشردوستانه و تعیین جنایات جنگی مربوط به برخی رویدادها ممکن نیست. این هیئت در حملات نیروهای روسی با نمونه‌هایی از نقض قوانین بین المللی بشردوستانه مواجه شده است.

– رویکرد نامتناسب روسیه نسبت به ساختارهای غیرنظامی

در این گزارش آمده است «اگر روس‌ها به تعهدات حقوق بشردوستانه در زمینه تبعیض، تناسب و اقدامات احتیاطی در برابر مناطق ویژه حفاظت‌شده مانند بیمارستان‌ها عمل می‌کردند، تعداد غیرنظامیان کشته یا زخمی بسیار کمتر می‌شد. به همین ترتیب، خانه‌ها، بیمارستان‌ها، اموال فرهنگی، مدارس، اقامتگاه‌های چند طبقه، ایستگاه‌های آب و سیستم‌های برق بسیار کمتر آسیب دیده یا تخریب می‌شد.»

این گزارش با اشاره به شناسایی تخلفات و مشکلاتی در برخی اقدامات منتسب به اوکراین، تصریح کرد: اسیران جنگی از همان ابتدا جنایتکار محسوب شدند و عدم انطباق رفتار با این افراد در چارچوب کنوانسیون ژنو باعث نگرانی شد.

در ادامه گزارش آمده است که «(حق حیات، ممنوعیت شکنجه، سایر رفتارهای غیرانسانی و تحریم‌ها) این گونه نقض‌های ابتدایی‌ترین حقوق بشر بیشتر در مناطق تحت کنترل روسیه یا در سازمان‌های تحت کنترل عمومی روسیه صورت گرفته است.»

این گزارش با تاکید بر اینکه جنگ آغاز شده توسط روسیه باعث تخریب و اختلال در خدمات حیاتی شد، تاکید کرد که این وضعیت همچنین اجرای مؤثر حقوق بشر را برای اوکراین بسیار دشوار کرده است.

در این گزارش که حمله روسیه به بیش از ۵۰ مؤسسه بهداشتی ثبت شده است، آمده است که این اقدام به وضوح با قوانین حقوق بشر مغایرت دارد. درگیری‌ها بر همه مردم اوکراین به‌ویژه زنان، کودکان، سالمندان یا معلولان تأثیر منفی گذاشته است و این وضعیت در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

در این گزارش آمده است که کمیته‌ای که این تحقیقات را تهیه کرده است نمی‌تواند به این نتیجه برسد که آیا حملات روسیه به اوکراین را به عنوان یک حمله گسترده یا سیستماتیک علیه جمعیت و صرفا غیرنظامی طبقه بندی کند.

با این حال، تخلفات انجام شده توسط فدراسیون روسیه از نظر ماهیت و اندازه بسیار بیشتر است.

این گزارش که شامل ارزیابی سازمان امنیت و همکاری اروپا بود، توسط روسیه که یکی از اعضای سازمان امنیت و همکاری اروپا است، رد شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »