... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - 1:35 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

عضو هیئت رئیسه مجلس: قانون اقامت اتباع خارجی در ایران، مربوط به ۹۲ سال پیش است

پیرهادی: درحالی نسبت به جمعیت قابل توجه مهاجران واتباع بیگانه -مجاز و غیر مجاز-اغماض می‌کنیم که جمعیت کشورهایی مثل عمان، کرواسی ،کویت و ۷۰ کشور دیگر دنیا کمتر از این عدد است.

سیاست شرق _ عضو هیئت رئیسه مجلس می گوید: قانون اقامت در ایران، که به ساماندهی بحث مهاجران توجه دارد، مربوط به ۹۲ سال پیش است و تقریبا یک قرن از نگارش اولین قانون مهاجران اتباع بیگانه در ایران می‌گذرد و به رغم رشد قابل توجه حضور اتباع خارجی غیر مجاز در کشور، هنوز در بروز رسانی این قانون تعلل می‌کنیم.

محسن پیرهادی، در جمع خبرنگاران گفت: درحالی نسبت به جمعیت قابل توجه مهاجران واتباع بیگانه -مجاز و غیر مجاز- اغماض می‌کنیم که جمعیت کشورهایی مثل عمان، کرواسی ،کویت و ۷۰ کشور دیگر دنیا کمتر از این عدد است

عضوهیات رئیسه مجلس، با بیان اینکه اتباع خارجی غیرمجاز نباید در کشور جولان دهند و نظارتی بر فعالیت آنها نباشد، گفت: متاسفانه قانون اقامت در ایران که به ساماندهی بحث مهاجران توجه دارد، مربوط به ۹۲ سال پیش است و تقریبا یک قرن از نگارش اولین قانون مهاجران اتباع بیگانه در ایران می‌گذرد و به رغم رشد قابل توجه حضور اتباع خارجی غیر مجاز در کشور، هنوز در بروز رسانی این قانون تعلل می‌کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: ایران همواره پذیرای مهاجران از کشورهای متعددی ازجمله افغانستان،عراق و…بوده روندی که جمعیت بیش از ۵ میلیون نفری مهاجران را ایجاد کرده و حالا نیازمند سیاستگذاری ومدیریت مناسب است.

او بابیان اینکه مجلس در قالب طرح سازمان ملی اقامت به دنبال ایجاد یک سازمان منسجم برای ساماندهی و مدیریت اتباع خارجی است، تاکید کرد: ساماندهی و تجمیع وظایف مربوط به اتباع خارجی -مجاز و غیر مجاز- در قالب سازمان ملی اقامت منجر به استفاده درست ومتناسب با شرایط روز دنیا از ظرفیت مهاجران درحوزه کار و سرمایه گذاری و دیگر بسترها خواهد شد.

پیرهادی تاکید کرد: در بحث قانونگذاری در موضوع اقامت ،تضمین حقوق و کرامت مهاجران و اتباع و ارائه خدمات عمومی به آنها مورد توجه مجلس است و نظارت و مدیریت موضوعات مربوط به اتباع خارجی در ابعاد مختلف مد نظر قرار خواهد داشت.

  • شمار اتباع خارجی در ایران بیشتر از جمعیت نروژ ،‌فنلاند و کویت است

پیرهادی با تاکید بر اینکه سرریز مهاجران و اتباع غیر مجاز به کشور در سال‌های اخیر پیامدها و مشکلاتی را درنظم اجتماعی و بعضا امنیتی کشوربه وجود آورده است که نباید نسبت به آن تساهل واغماض کرد، افزود: درحالی نسبت به جمعیت قابل توجه مهاجران واتباع بیگانه -مجاز و غیر مجاز-اغماض می‌کنیم که جمعیت کشورهایی مثل عمان، کرواسی ،کویت و ۷۰ کشور دیگر دنیا کمتر از این عدد است.

  • ضرورت فوریت بخشیدن به بررسی طرح سازمان ملی اقامت

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید برضرورت فوریت بخشیدن به بررسی جزییات طرح سازمان ملی اقامت -سازمان ملی مهاجرت- که کلیات آن آبان ماه سال گذشته در صحن علنی مجلس تصویب شد،ادامه داد: وضعیت مهاجران غیر قانونی باید رسیدگی و روند ادامه حضورشان در کشور با تدبیر حل و فصل شود چرا که غفلت از وضعیت مهاجران غیر مجاز سبب ایجاد وضعیت چالش برانگیزی درحوزه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خواهد شد.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با تاکید بر اینکه متاسفانه در حوزه غربال‌گری و جذب اتباع خارجی و بهره گیری از فرصت‌های این حوزه سیاست مشخصی نداریم، ادامه داد: یکی ازمهمترین مسائل درحوزه مهاجرت فقدان سازمان یا نهاد متولی و پاسخگو است در حال حاضر بیش از ۲۴ دستگاه و نهاد،در موضوع مهاجرت فعال هستند که تداخل وظایف آنها خروجی و کارکردشان را تضعیف کرده و سبب شده است که، رویکرد وراهبرد مشخص و منسجمی در خصوص مهاجران و اتباع بیگانه نداشته باشیم.

به گفته پیرهادی ایجاد بانک اطلاعاتی بروز و منسجم از وضعیت و هویت اتباع خارجی بر بستر یک سامانه واحد یکی از اهداف اصلی تاسیس سازمان ملی اقامت است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »