... امروز: دوشنبه - ۲۴ آذر - ۱۴۰۴
سیاسی ۲۴ آذر ۱۴۰۴ - 11:08 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

نماینده مجلس: مازوت‌سوزی در برخی نیروگاهها، با اجازه شورای عالی امنیت ملی است

نماینده مجلس می‌گوید مازوت‌سوزی در برخی از نیروگاهها، با اجازه شعام است نیروگاه‌ها مجازند روزانه بالغ بر ۴۵ میلیون لیتر مازوت بسوزانند.

سیاست شرق _ عبدالرضا سپهوند، دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره مازوت‌سوزی در تعدادی از نیروگاه‌ها گفت: مازوت‌سوزی با اجازه شعام است و براساس ابلاغیه‌ای که به وزارت نفت و وزارت نیرو داشته، نیروگاه‌ها مجازند روزانه بالغ بر ۴۵ میلیون لیتر مازوت بسوزانند.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نماینده مردم چگنی و خرم‌آباد در مجلس افزود: البته در سال ۱۴۰۴ ذخایر گازوئیل دو برابر شد و به تبع آن میزان مازوت‌سوزی خیلی کاهش پیدا کرد، اما از آنجا که ناترازی گاز در نیروگاه‌ها وجود دارد، از این‌رو تصمیم گرفته شد بخشی از این مجوز مورد استفاده قرار گیرد و مازوت‌سوزی در تعدادی از نیروگاه‌ها انجام می‌شود، اما مقدار آن نسبت به پارسال کمتر است.

این نماینده مجلس بیان کرد:  برای کاهش مازوت‌سوزی ما می‌توانیم از LPG استفاده کنیم که برای مثال در نیروگاه شازند این اقدام انجام می‌گیرد، زیرا پالایشگاه در مجاورت آن قرار دارد البته انتقال LPG سخت‌تر است، اما باید به سمتی حرکت کنیم که سوخت‌های جایگزین را در اختیار داشته باشیم و ذخایر گازوئیل را افزایش دهیم و نیروگاه‌های سیکل ترکیبی را افزایش دهیم تا بازدهی آنها دو برابر شود. مجموعه این اقدامات، روش‌هایی هستند که می‌توانند میزان مازوت‌سوزی را به صفر برساند.

سپهوند در پاسخ به این سوال که آیا امکان استفاده از زغال سنگ به‌عنوان سوخت نیروگاه‌ها وجود دارد؟، گفت: زغال‌سنگ آلودگی خود را دارد البته از مازوت کمتر است، اما آلودگی خاص خود را ایجاد می‌کند.  

این نماینده مجلس می‌گوید میزان مصرف زغال سنگ یا مازوت در نیروگاه‌ها یک حدی دارد، زیرا موجب آسیب به توربین‌ها می‌شود و برخی از آنها سال گذشته، به همین دلیل از مدار خارج شده‌اند.

دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: بهترین راهکار آن است که در اولویت نخست از گاز، در مرحله دوم از LPG و در مرحله سوم از گازوئیل در نیروگاه‌ها استفاده شود.

به گزارش سیاست شرق، احتراق سوخت (گاز،گازوئیل، مازوت، زغال سنگ) در نیروگاههای بخاری، در بویلر انجام می شود و چنانچه کیفیت سوخت پائین باشد و استانداردهای لازم را نداشته باشد، علاوه بر ایجاد آلودگی های زیست محیطی، موجب خسارات جدی به بویلر نیروگاه پ در ادامه می تواند به دلیل خارج شدن های مدام واحد تولید برق، به توربین و سایر تجهیزات نیز، خسارتی وارد نماید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »