... امروز: جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - 8:40 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

مقتدی صدر و مخالفت جدید: حامیانش از شرکت در تشکیل دولت آینده منع شدند

محمدصالح عراقی، یکی از متحدان نزدیک صدر در بیانیه‌ای در حساب توئیتر خود گفت: «ما به صورت روشن و قاطع همه متحدانمان را از شرکت در تشکیل این دولت منع می‌کنیم.»

سیاست شرق _ جنبش حامیان مقتدی صدر، روز شنبه ۱۵ اکتبر اعلام کرد از پیوستن به دولت آینده که توسط محمد شیاع سودانی، نخست وزیر تشکیل خواهد شد، امتناع می‌کند. 

به نقل از یورونیوز، حامیان مقتدی صدر امتناع خود از پیوستن به دولت جدید عراق را زمانی اعلام کردند که تنها دو روز از انتخاب عبداللطیف رشید به ریاست جمهوری این کشور توسط پارلمان می‌گذرد. 

محمدصالح عراقی، یکی از متحدان نزدیک صدر در بیانیه‌ای در حساب توئیتر خود گفت: «ما به صورت روشن و قاطع همه متحدانمان را از شرکت در تشکیل این دولت منع می‌کنیم.»

آقای سودانی ۵۲ ساله که مامور تشکیل دولت شده است، سیاست‌مداری است که پیش‌تر وزیر حقوق بشر در دولت نوری المالکی بود. وی از حمایت ائتلاف چارچوب هماهنگی عراق که‌ از بین ۳۲۹ کرسی مجلس قانون‌گذاران کنترل ۱۳۸ کرسی را بر عهده دارد، برخوردار است.

صدر در ماه ژوئن به ۷۳ نفر از نمایندگان طرفدار خود دستور داد تا از مجلس استعفا دهند. این عمل وی باعث شد تا عراق وارد یک دوره بحران سیاسی شود و حتی پارلمان عراق، به تصرف حامیان صدر درآید.

محمدصالح عراقی در بیانیه روز شنبه خود، دولت آینده عراق را آشکارا تابع نظامیان خواند که «قادر به ارضای خواست مردم عراق نیست.» او می‌گوید حامیان مقتدی صدر از شرکت در تشکیل هر دولتی که توسط سودانی یا هر نامزدی از میان چهره‌های سیاسی سابق یا وابسته به مفسدان باشد، امتناع می‌کنند. وی می‌افزاید: «هر کسی که به وزارت‌خانه‌های آن‌ها بپیوندد نه تنها از ما نیست بلکه ما با او مقابله می‌کنیم.»

پیش از این، مقتدا صدر با معرفی السودانی به عنوان نامزد نخست وزیری عراق، مخالفت های جدی با وی و چارچوب هماهنگی نموده بود. وی با تمدید نخست وزیری الکاظمی موافق بود که با مخالفت چارچوب هماهنگی گروههای شیعه عراقی، روبرو بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »