تاریخ انتشار: ۱۴۰۱-۰۹-۲۳ - 11:28 ب.ظ
موضوع:‌ سیاسی
شماره:‌ 40785

نشست مشترک سران کشورهای ترکمنستان، آذربایجان و ترکیه در ترکمن باشی

رئیس جمهور ترکمنستان: ترکیه، آذربایجان و ترکمنستان به دنبال ایجاد یک سیستم منسجم و چند وجهی برای انتقال منابع انرژی به بازارهای جهانی هستند.

سیاست شرق _ رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به دعوت سردار بردی محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان و به‌منظور شرکت در نشست سه‌جانبه سران ترکیه، آذربایجان و ترکمنستان وارد شهر ترکمن‌باشی شد.

به نقل از «تی آر تی» ترکیه، سردار بردی‌محمداف، رئیس‌ جمهور ترکمنستان امروز چهارشنبه طی سخنانی در اولین نشست سه جانبه سران ترکیه، آذربایجان و ترکمنستان در شهر ترکمن‌باشی گفت: با ترکیه و آذربایجان به دنبال ایجاد یک سیستم هماهنگ و چند وجهی برای انتقال منابع انرژی به بازارهای جهانی هستیم.

بردی‌محمداف افزود: نشست سه جانبه همکاری‌های موجود میان ترکیه، آذربایجان و ترکمنستان را تقویت خواهد کرد.

وی تاکید کرد: سران سه کشور بر لزوم همکاری نزدیک اتفاق نظر دارند. این همکاری سه جانبه بر اساس یک استراتژی مشترک برای تشکیل کریدورهای حمل و نقلی است که از سه کشور عبور و آسیا را به اروپا متصل می‌کند.

او در ادامه بیان کرد: ترکیه، آذربایجان و ترکمنستان به دنبال ایجاد یک سیستم منسجم و چند وجهی برای انتقال منابع انرژی به بازارهای جهانی هستند.

رئیس جمهور ترکمنستان معتقد است که این سیستم باید قابل اعتماد باشد، منافع چند جانبه را در نظر بگیرد و بر اساس استانداردهای شفاف و روشن مدیریت شود.

بردی‌محمداف تصریح کرد: ابتکارات مشترک ما برای انتقال گاز طبیعی ترکمنستان و آذربایجان به ترکیه و از آنجا نیز به بازارها جهانی را باید در چارجوب این سیستم ارزیابی کنیم.

به نقل از رسانه های ترکیه، در چارچوب این اجلاس، اردوغان دیدارهای دوجانبه با همتایان ترکمنستانی و آذربایجانی خود و همچنین دیدارهای بین هیئتی خواهد داشت.

در این اجلاس اقداماتی که باید برای تعمیق بیشتر همکاری‌های سه کشور در همه زمینه‌ها به‌ویژه تجارت، انرژی و حمل‌ونقل انجام شود، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. توافق‌نامه‌های مختلفی در زمینه انرژی و تجارت نیز امضا خواهد شد.

از سوی دیگر، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با جیحون بایراموف وزیر امور خارجه آذربایجان و رشید مرداف وزیر امور خارجه ترکمنستان پس از اجلاس سه جانبه که در منطقه آوازه ترکمنستان برگزار شد، اظهار داشت که می خواهند سرعت کار در خصوص زبان و ایجاد الفبای مشترک را که یکی از ارزش‌های مهم اتحاد جهان ترک است، افزایش دهند.

چاووش اوغلو یکی از مهمترین محورهای اجلاس سه جانبه ترکیه، آذربایجان و ترکمنستان را تقویت همکاری‌های انرژی بین سه کشور عنوان کرد.

چاووش اوغلو با اشاره به اینکه نیاز به تنوع منبع و مسیر برای امنیت انرژی اهمیت بیشتری پیدا کرده است، گفت: این وضعیت اهمیت منابع حوزه خزر را بیشتر می‌کند. موقعیت جغرافیایی، منابع انسانی و طبیعی ما نشان می‌دهد که وقتی در کنار هم باشیم، چقدر قوی خواهیم بود.

چاووش اوغلو با بیان اینکه ترکیه گاز طبیعی آذربایجان را از طریق خط لوله قفقاز جنوبی و خط لوله گاز ترانس آناتولی (تاناپ) به اروپا منتقل می کند، گفت: آمادگی داریم گام‌های مشترکی در خصوص گاز طبیعی ترکمنستان به نفع سه کشور (ترکیه-ترکمنستان-آذربایجان) برداریم و تصمیم گرفتیم کارگروهی نیز در این زمینه تشکیل دهیم.

چاووش اوغلو افزود: دوره آینده می‌خواهیم کار روی زبان و الفبای مشترک را که یکی از ارزش‌های مهم اتحاد جهان ترک است، تسریع کنیم.

انتهای پیام

language »