... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - 11:28 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

نشست مشترک سران کشورهای ترکمنستان، آذربایجان و ترکیه در ترکمن باشی

رئیس جمهور ترکمنستان: ترکیه، آذربایجان و ترکمنستان به دنبال ایجاد یک سیستم منسجم و چند وجهی برای انتقال منابع انرژی به بازارهای جهانی هستند.

سیاست شرق _ رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به دعوت سردار بردی محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان و به‌منظور شرکت در نشست سه‌جانبه سران ترکیه، آذربایجان و ترکمنستان وارد شهر ترکمن‌باشی شد.

به نقل از «تی آر تی» ترکیه، سردار بردی‌محمداف، رئیس‌ جمهور ترکمنستان امروز چهارشنبه طی سخنانی در اولین نشست سه جانبه سران ترکیه، آذربایجان و ترکمنستان در شهر ترکمن‌باشی گفت: با ترکیه و آذربایجان به دنبال ایجاد یک سیستم هماهنگ و چند وجهی برای انتقال منابع انرژی به بازارهای جهانی هستیم.

بردی‌محمداف افزود: نشست سه جانبه همکاری‌های موجود میان ترکیه، آذربایجان و ترکمنستان را تقویت خواهد کرد.

وی تاکید کرد: سران سه کشور بر لزوم همکاری نزدیک اتفاق نظر دارند. این همکاری سه جانبه بر اساس یک استراتژی مشترک برای تشکیل کریدورهای حمل و نقلی است که از سه کشور عبور و آسیا را به اروپا متصل می‌کند.

او در ادامه بیان کرد: ترکیه، آذربایجان و ترکمنستان به دنبال ایجاد یک سیستم منسجم و چند وجهی برای انتقال منابع انرژی به بازارهای جهانی هستند.

رئیس جمهور ترکمنستان معتقد است که این سیستم باید قابل اعتماد باشد، منافع چند جانبه را در نظر بگیرد و بر اساس استانداردهای شفاف و روشن مدیریت شود.

بردی‌محمداف تصریح کرد: ابتکارات مشترک ما برای انتقال گاز طبیعی ترکمنستان و آذربایجان به ترکیه و از آنجا نیز به بازارها جهانی را باید در چارجوب این سیستم ارزیابی کنیم.

به نقل از رسانه های ترکیه، در چارچوب این اجلاس، اردوغان دیدارهای دوجانبه با همتایان ترکمنستانی و آذربایجانی خود و همچنین دیدارهای بین هیئتی خواهد داشت.

در این اجلاس اقداماتی که باید برای تعمیق بیشتر همکاری‌های سه کشور در همه زمینه‌ها به‌ویژه تجارت، انرژی و حمل‌ونقل انجام شود، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. توافق‌نامه‌های مختلفی در زمینه انرژی و تجارت نیز امضا خواهد شد.

از سوی دیگر، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با جیحون بایراموف وزیر امور خارجه آذربایجان و رشید مرداف وزیر امور خارجه ترکمنستان پس از اجلاس سه جانبه که در منطقه آوازه ترکمنستان برگزار شد، اظهار داشت که می خواهند سرعت کار در خصوص زبان و ایجاد الفبای مشترک را که یکی از ارزش‌های مهم اتحاد جهان ترک است، افزایش دهند.

چاووش اوغلو یکی از مهمترین محورهای اجلاس سه جانبه ترکیه، آذربایجان و ترکمنستان را تقویت همکاری‌های انرژی بین سه کشور عنوان کرد.

چاووش اوغلو با اشاره به اینکه نیاز به تنوع منبع و مسیر برای امنیت انرژی اهمیت بیشتری پیدا کرده است، گفت: این وضعیت اهمیت منابع حوزه خزر را بیشتر می‌کند. موقعیت جغرافیایی، منابع انسانی و طبیعی ما نشان می‌دهد که وقتی در کنار هم باشیم، چقدر قوی خواهیم بود.

چاووش اوغلو با بیان اینکه ترکیه گاز طبیعی آذربایجان را از طریق خط لوله قفقاز جنوبی و خط لوله گاز ترانس آناتولی (تاناپ) به اروپا منتقل می کند، گفت: آمادگی داریم گام‌های مشترکی در خصوص گاز طبیعی ترکمنستان به نفع سه کشور (ترکیه-ترکمنستان-آذربایجان) برداریم و تصمیم گرفتیم کارگروهی نیز در این زمینه تشکیل دهیم.

چاووش اوغلو افزود: دوره آینده می‌خواهیم کار روی زبان و الفبای مشترک را که یکی از ارزش‌های مهم اتحاد جهان ترک است، تسریع کنیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »