تاریخ انتشار: ۱۴۰۱-۱۰-۲۶ - 11:51 ب.ظ
موضوع:‌ سیاسی
شماره:‌ 45251

گفتگوی تلفنی پوتین و اردوغان درباره زندانیان اوکراینی، گاز، غلات و سوریه

سیاست شرق _ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه ای اش، روز دوشنبه، تلفنی درباره تبادل مجروحان اوکراین، ایجاد مرکز گاز در ترکیه و صادرات غلات از دریای سیاه گفتگو کردند.

به نقل از رویترز، در بیانیه کاخ کرملین آمده است که موضوع تبادل زندانیان بین روسیه و اوکراین پس از گفتگوهای هفته گذشته بین کمیسرهای حقوق بشر از هر دو کشور در ترکیه مطرح و تبادل نظر شد.

در بیانیه ای از این تماس آمده است: «ولادیمیر پوتین به سیاست ویرانگر رژیم کیف جلب کرد که متکی بر تشدید خصومت ها با حمایت حامیان غربی، افزایش حجم تسلیحات و تجهیزات نظامی منتقل شده است».

در این بیانیه آمده است که صادرات غلات اوکراین از بنادر دریای سیاه و راه های رفع انسداد کود و صادرات مواد غذایی از روسیه مورد بحث قرار گرفت.

کرملین گفت اردوغان و پوتین همچنین در مورد انرژی صحبت کردند.

کرملین گفت: «از جمله اولویت‌ها، همکاری در بخش انرژی، از جمله گاز طبیعی روسیه و ایجاد یک مرکز گاز منطقه‌ای در ترکیه است».

آنها همچنین در مورد عادی سازی روابط ترکیه و سوریه گفتگو کردند.

روسای جمهور دوکشور در مورد عادی سازی روابط ترکیه و سوریه از جمله در چارچوب ابتکار آنکارا برای آغاز رایزنی با حضور نمایندگان روسیه، ترکیه و سوریه گفتگو کردند.

رهبران همچنین بر اهمیت عملی کار گروهی روسیه، ترکیه و ایران در چارچوب روند آستانه برای تسهیل حل و فصل سوریه تاکید کردند.

روسیه، ترکیه و ایران به عنوان ضامن حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه سوریه عمل می کنند. آنها همچنین قالبی را برای حل و فصل سیاسی در سوریه به راه انداختند که «روند آستانه» نام داشت (مذاکرات در ژانویه ۲۰۱۷ در پایتخت قزاقستان آغاز شد).

انتهای پیام

language »