... امروز: پنجشنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۶ دی ۱۴۰۱ - 11:51 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

گفتگوی تلفنی پوتین و اردوغان درباره زندانیان اوکراینی، گاز، غلات و سوریه

سیاست شرق _ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه ای اش، روز دوشنبه، تلفنی درباره تبادل مجروحان اوکراین، ایجاد مرکز گاز در ترکیه و صادرات غلات از دریای سیاه گفتگو کردند.

به نقل از رویترز، در بیانیه کاخ کرملین آمده است که موضوع تبادل زندانیان بین روسیه و اوکراین پس از گفتگوهای هفته گذشته بین کمیسرهای حقوق بشر از هر دو کشور در ترکیه مطرح و تبادل نظر شد.

در بیانیه ای از این تماس آمده است: «ولادیمیر پوتین به سیاست ویرانگر رژیم کیف جلب کرد که متکی بر تشدید خصومت ها با حمایت حامیان غربی، افزایش حجم تسلیحات و تجهیزات نظامی منتقل شده است».

در این بیانیه آمده است که صادرات غلات اوکراین از بنادر دریای سیاه و راه های رفع انسداد کود و صادرات مواد غذایی از روسیه مورد بحث قرار گرفت.

کرملین گفت اردوغان و پوتین همچنین در مورد انرژی صحبت کردند.

کرملین گفت: «از جمله اولویت‌ها، همکاری در بخش انرژی، از جمله گاز طبیعی روسیه و ایجاد یک مرکز گاز منطقه‌ای در ترکیه است».

آنها همچنین در مورد عادی سازی روابط ترکیه و سوریه گفتگو کردند.

روسای جمهور دوکشور در مورد عادی سازی روابط ترکیه و سوریه از جمله در چارچوب ابتکار آنکارا برای آغاز رایزنی با حضور نمایندگان روسیه، ترکیه و سوریه گفتگو کردند.

رهبران همچنین بر اهمیت عملی کار گروهی روسیه، ترکیه و ایران در چارچوب روند آستانه برای تسهیل حل و فصل سوریه تاکید کردند.

روسیه، ترکیه و ایران به عنوان ضامن حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه سوریه عمل می کنند. آنها همچنین قالبی را برای حل و فصل سیاسی در سوریه به راه انداختند که «روند آستانه» نام داشت (مذاکرات در ژانویه ۲۰۱۷ در پایتخت قزاقستان آغاز شد).

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »