تاریخ انتشار: ۱۴۰۲-۰۱-۲۶ - 1:53 ق.ظ
موضوع:‌ اجتماعی
شماره:‌ 52784

درگذشت دکتر عماد افروغ و پیام های تسلیت شخصیت های مختلف …

دکتر افروغ جامعه‌شناس و متفکری بود که سال‌های طولانی با روحیه نقادانه، متعهدانه و خیرخواهانه، در مراکز علمی ، نهادهای فرهنگی و با حضور در عرصه رسانه ای، فعالیت نمودند.

سیاست شرق _ در پی درگذشت دکتر عماد افروغ، مقامات و شخصیت های مختلف سیاسی ، فرهنگی و …، پیام هایی را در فقدان این استاد دانشگاه، نویسنده و فعال سیاسی صادر کردند.

حسن روحانی: دانش و دلسوزی او در خدمت بهبود شرایط اجتماعی بود.

دکتر حسن روحانی، در پیامی درگذشت دکتر عماد افروغ جامعه شناس و استاد دانشگاه را تسلیت گفت.

آقای روحانی، درگذشت اندیشمند دغدغه‌مند، استاد دانشگاه صاحب‌نظر و متعهد، دکتر عماد افروغ ضایعه‌ای تاسف‌برانگیز خواند و دغدغه او را حفظ ارزش‌های بنیادین انقلاب اسلامی دانست، بگونه ای که دانش و دلسوزی او در خدمت بهبود شرایط اجتماعی بود.

در ادامه پیام آقای روحانی آمده است: او با همان اخلاق‌مداری، آزادگی و استقلال فکری یک استاد دانشگاه، در مقام نماینده مجلس و صاحب‌نظر سیاسی همچنان متعهد به حقیقت ماند.(بیشتر بخوانید)

قالیباف:به آینده ایران عزیز و انقلاب اسلامی عمیقاً دغدغه‌مند بود.

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی نیز، روز جمعه در پیامی، گفت: درگذشت جامعه‌شناس فرهیخته و استاد ارجمند، فعال سیاسی و پژوهشگر پرتلاش، دکتر عماد افروغ، نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی، موجب تأسف و تأثر گردید.

رییس مجلس شورای اسلامی در این پیام افزود: تمرکز ایشان بر تحلیل موشکافانه مسائل فرهنگی و معضلات اجتماعی و تألیف آثار متعدد درباره مبانی بازتولید انقلاب اسلامی و چالش‌های فرهنگی پیش روی کشور، از ایشان اندیشمندی صاحب‌نظر ساخته بود.

وی در این پیام تاکید کرد:‌ مرحوم افروغ همچنین در عرصه کنشگری سیاسی نیز، با پایبندی به اصول انقلاب اسلامی، همواره مشفقانه و دلسوزانه، مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را در فضای عمومی با نگاهی انتقادی مطرح می‌کرد و نسبت به آینده ایران عزیز و انقلاب اسلامی عمیقاً دغدغه‌مند بود.(بیشتر بخوانید)

صادق زیباکلام: او در حقیقت، اصول‌گرایی صادق بود

صادق زیباکلام نیز، درباره عماد افروغ گفت: نگارنده مرحوم عماد افروغ را فردی می‌داند که هرگز دنبال قدرت و پُست حکومتی نبوده و در همه حال منافع ملی رادر نظر داشته است و هیچ‌گاه از موازین اصول‌گرایی عدول نکرده است

عماد افروغ از هنگام جوانی که در انگلستان در رشته جامعه شناسی تحصیل می‌کرد تا بعدها که به ایران آمد و به‌عنوان استاد دانشگاه مشغول به‌کار شد، هیچ‌گاه از اصول و موازین اصول‌گرایی عدول نکرد. او در حقیقت اصول‌گرایی صادق بود به این معنا که اصولگرایی برای او به معنای سیاست و سیاست‌ورزی و کسب قدرت نبود، به‌همین دلیل در بسیاری از موارد و مواقع که عملکرد حکومت و جریانات اصول‌گرا را چندان به خیر و صلاح کشور و به‌نفع مردم و منافع ملی نمی‌دید، در حقیقت حاضر به‌سکوت نشده و لب به اعتراض می‌گشود. به‌همین خاطر است که علی‌رغم این‌که او اصول‌گرایی مومن و تحصیل کرده بود، هیچ‌گاه پست و سمت حکومتی دریافت نکرد.(بیشتر بخوانید)

مجمد خوش چهره: تا پایان روحیه نقادانه خود را حفظ کرد

محمد خوش‌چهره، مرحوم افروغ را چهره‌ای انقلابی، آزادی‌خواه، نقّاد و مسئولیت‌پذیر معرفی کرد و گفت: ایشان در مواجهه با اندیشه‌های غربی، دچار وادادگی شخصیتی و عقیدتی نشد و به نقد آن‌ها پرداخت.

خوش‌چهره گفت: مرحوم افروغ در دوره‌ای در زادگاهش وارد محافل سیاسی شد و با شکل‌گیری نهاد انقلابی سپاه به آن نهاد پیوست و همکاری‌هایی داشت. سپس در حوزه‌ها و محافل دیگر فعالیت کرد. ایشان تلاش‌های بسیاری برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی در حوزه‌های گوناگون به ویژه حوزه فرهنگی انجام داد.

وی عنوان داشت: آزادی‌خواهی وی در کنار حس مسئولیت‌پذیریش باعث شد تا از روحیه نقادانه بسیار خوبی برخوردار باشد. ایشان اگر در نهادهای انقلابی و تصمیمات ملی و سیاسی و حوزه‌هایی که با مقدرات کشور، انقلاب و مردم سر و کار داشت، نقص و نقیصه‌ای می‌دید، بی رودربایستی بیان می‌کرد و محکم پای موضعش می‌ایستاد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ایشان تا پایان روحیه نقادانه خود را حفظ کرد؛ علی‌رغم اینکه در برخی محیط‌ها و فضاها از جمله در دانشگاه‌ها مجبور شد، هزینه‌هایی بپردازد.(بیشتر بخوانید)

کواکبیان: روشن‌فکری دینی و جامعه‌شناسی صادق و سیاست‌ورزی متعهد بود

مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم سالاری نیز، ضمن تسلیت درگذشت دکتر عماد افروغ گفت: ایشان روشن‌فکری دینی و جامعه‌شناسی صادق و سیاست‌ورزی متعهد بود که همواره پیگیر تحقق توأمان اسلامیت و جمهوریت نظام بود و در این اواخر دغدغه از دست رفتن این دو پایه اساسی را داشت که متاسفانه صدایش چندان شنیده نشد.(بیشتر بخوانید)

انتهای پیام

language »