... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
اجتماعی ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - 1:53 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه
کپی شد!
0

درگذشت دکتر عماد افروغ و پیام های تسلیت شخصیت های مختلف …

دکتر افروغ جامعه‌شناس و متفکری بود که سال‌های طولانی با روحیه نقادانه، متعهدانه و خیرخواهانه، در مراکز علمی ، نهادهای فرهنگی و با حضور در عرصه رسانه ای، فعالیت نمودند.

سیاست شرق _ در پی درگذشت دکتر عماد افروغ، مقامات و شخصیت های مختلف سیاسی ، فرهنگی و …، پیام هایی را در فقدان این استاد دانشگاه، نویسنده و فعال سیاسی صادر کردند.

حسن روحانی: دانش و دلسوزی او در خدمت بهبود شرایط اجتماعی بود.

دکتر حسن روحانی، در پیامی درگذشت دکتر عماد افروغ جامعه شناس و استاد دانشگاه را تسلیت گفت.

آقای روحانی، درگذشت اندیشمند دغدغه‌مند، استاد دانشگاه صاحب‌نظر و متعهد، دکتر عماد افروغ ضایعه‌ای تاسف‌برانگیز خواند و دغدغه او را حفظ ارزش‌های بنیادین انقلاب اسلامی دانست، بگونه ای که دانش و دلسوزی او در خدمت بهبود شرایط اجتماعی بود.

در ادامه پیام آقای روحانی آمده است: او با همان اخلاق‌مداری، آزادگی و استقلال فکری یک استاد دانشگاه، در مقام نماینده مجلس و صاحب‌نظر سیاسی همچنان متعهد به حقیقت ماند.(بیشتر بخوانید)

قالیباف:به آینده ایران عزیز و انقلاب اسلامی عمیقاً دغدغه‌مند بود.

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی نیز، روز جمعه در پیامی، گفت: درگذشت جامعه‌شناس فرهیخته و استاد ارجمند، فعال سیاسی و پژوهشگر پرتلاش، دکتر عماد افروغ، نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی، موجب تأسف و تأثر گردید.

رییس مجلس شورای اسلامی در این پیام افزود: تمرکز ایشان بر تحلیل موشکافانه مسائل فرهنگی و معضلات اجتماعی و تألیف آثار متعدد درباره مبانی بازتولید انقلاب اسلامی و چالش‌های فرهنگی پیش روی کشور، از ایشان اندیشمندی صاحب‌نظر ساخته بود.

وی در این پیام تاکید کرد:‌ مرحوم افروغ همچنین در عرصه کنشگری سیاسی نیز، با پایبندی به اصول انقلاب اسلامی، همواره مشفقانه و دلسوزانه، مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را در فضای عمومی با نگاهی انتقادی مطرح می‌کرد و نسبت به آینده ایران عزیز و انقلاب اسلامی عمیقاً دغدغه‌مند بود.(بیشتر بخوانید)

صادق زیباکلام: او در حقیقت، اصول‌گرایی صادق بود

صادق زیباکلام نیز، درباره عماد افروغ گفت: نگارنده مرحوم عماد افروغ را فردی می‌داند که هرگز دنبال قدرت و پُست حکومتی نبوده و در همه حال منافع ملی رادر نظر داشته است و هیچ‌گاه از موازین اصول‌گرایی عدول نکرده است

عماد افروغ از هنگام جوانی که در انگلستان در رشته جامعه شناسی تحصیل می‌کرد تا بعدها که به ایران آمد و به‌عنوان استاد دانشگاه مشغول به‌کار شد، هیچ‌گاه از اصول و موازین اصول‌گرایی عدول نکرد. او در حقیقت اصول‌گرایی صادق بود به این معنا که اصولگرایی برای او به معنای سیاست و سیاست‌ورزی و کسب قدرت نبود، به‌همین دلیل در بسیاری از موارد و مواقع که عملکرد حکومت و جریانات اصول‌گرا را چندان به خیر و صلاح کشور و به‌نفع مردم و منافع ملی نمی‌دید، در حقیقت حاضر به‌سکوت نشده و لب به اعتراض می‌گشود. به‌همین خاطر است که علی‌رغم این‌که او اصول‌گرایی مومن و تحصیل کرده بود، هیچ‌گاه پست و سمت حکومتی دریافت نکرد.(بیشتر بخوانید)

مجمد خوش چهره: تا پایان روحیه نقادانه خود را حفظ کرد

محمد خوش‌چهره، مرحوم افروغ را چهره‌ای انقلابی، آزادی‌خواه، نقّاد و مسئولیت‌پذیر معرفی کرد و گفت: ایشان در مواجهه با اندیشه‌های غربی، دچار وادادگی شخصیتی و عقیدتی نشد و به نقد آن‌ها پرداخت.

خوش‌چهره گفت: مرحوم افروغ در دوره‌ای در زادگاهش وارد محافل سیاسی شد و با شکل‌گیری نهاد انقلابی سپاه به آن نهاد پیوست و همکاری‌هایی داشت. سپس در حوزه‌ها و محافل دیگر فعالیت کرد. ایشان تلاش‌های بسیاری برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی در حوزه‌های گوناگون به ویژه حوزه فرهنگی انجام داد.

وی عنوان داشت: آزادی‌خواهی وی در کنار حس مسئولیت‌پذیریش باعث شد تا از روحیه نقادانه بسیار خوبی برخوردار باشد. ایشان اگر در نهادهای انقلابی و تصمیمات ملی و سیاسی و حوزه‌هایی که با مقدرات کشور، انقلاب و مردم سر و کار داشت، نقص و نقیصه‌ای می‌دید، بی رودربایستی بیان می‌کرد و محکم پای موضعش می‌ایستاد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ایشان تا پایان روحیه نقادانه خود را حفظ کرد؛ علی‌رغم اینکه در برخی محیط‌ها و فضاها از جمله در دانشگاه‌ها مجبور شد، هزینه‌هایی بپردازد.(بیشتر بخوانید)

کواکبیان: روشن‌فکری دینی و جامعه‌شناسی صادق و سیاست‌ورزی متعهد بود

مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم سالاری نیز، ضمن تسلیت درگذشت دکتر عماد افروغ گفت: ایشان روشن‌فکری دینی و جامعه‌شناسی صادق و سیاست‌ورزی متعهد بود که همواره پیگیر تحقق توأمان اسلامیت و جمهوریت نظام بود و در این اواخر دغدغه از دست رفتن این دو پایه اساسی را داشت که متاسفانه صدایش چندان شنیده نشد.(بیشتر بخوانید)

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »