... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۱ دی ۱۴۰۲ - 8:30 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

اتحادیه اروپا، برای بازنگری سیستم مهاجرت و تشدید قوانین پناهندگی به توافق رسید

گروه های حقوق بشر و برخی احزاب سیاسی می گویند که این پیمان "غیرقابل اجرا" است و منجر به "افزایش رنج" خواهد شد.

سیاست شرق _ اتحادیه اروپا پس از سال ها بحث در مورد چگونگی اصلاح قوانین پناهندگی خود، به توافقی بر سر اصلاحاتی رسیده است که به منظور تقسیم هزینه های میزبانی از مهاجران و پناهندگان و محدود کردن تعداد افرادی که به این اتحادیه وارد می شوند، دست یافته است.

طبق این اصلاحات، مقررات سختگیرانه‌تری در نظر گرفته شده است. بر اساس آن، قرار است پناهجویانی که از چشم‌انداز و بخت مناسبی برای قبولی در تقاضای پناهندگی خود برخوردار نیستند، “مستقیما و فورا” از اتحادیه اروپا اخراج شوند.

بنا به مقررات جدید، پناهجویان نخست بر اساس تابعیت خود، طبقه‌بندی خواهند شد. سپس درخواست پناهندگی آن دسته از متقاضیانی که بر اساس آمار مربوط به تابعیت آنها، احتمال قبولی تقاضای پناهندگی برایشان کمتر از ۲۰ درصد است در مرز ورود به اتحادیه اروپا، بازداشت خواهند شد.

ده‌ها گروه حقوق پناهندگان گفته‌اند که این توافق یک «سیستم بی‌رحمانه» ایجاد می‌کند که غیرقابل اجرا است و باعث ایجاد «اردوگاه‌های زندان مانندی» در مرزهای اتحادیه اروپا می‌شود.

این اصلاحات شامل بررسی سریع‌تر ورود غیرقانونی، ایجاد مراکز بازداشت مرزی، اخراج سریع برای متقاضیان پناهندگی رد شده و یک مکانیسم همبستگی برای کاهش فشار بر کشورهای جنوبی است که جریان‌های زیادی از مهاجران را تجربه می‌کنند.

عفو بین‌الملل گفت که این توافقنامه «قوانین پناهندگی اروپا را برای چندین دهه به عقب می‌اندازد» و «نتیجه احتمالی آن افزایش رنج در هر مرحله از سفر یک فرد برای درخواست پناهندگی در اتحادیه اروپا است» زیرا «برای سخت‌تر کردن کار برای متقاضیان پناهندگی طراحی شده است.».

این توافق هنوز باید به طور رسمی توسط شورای اروپا، به نمایندگی از ۲۷ کشور عضو، و پارلمان اروپا، قبل از اینکه احتمالاً در سال ۲۰۲۴ وارد کتاب قوانین اتحادیه شود، تأیید شود.

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا در شبکهX می گوید: «اتحادیه اروپا به یک توافق مهم در مورد مجموعه قوانین جدیدی برای مدیریت مهاجرت و پناهندگی دست یافت.»

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت: “مهاجرت یک چالش مشترک اروپایی است – تصمیم امروز به ما اجازه می دهد تا با هم آن را مدیریت کنیم.”

ویکردهای شکست خورده قبلی

ورود مهاجران به اتحادیه اروپا نسبت به اوج خود، بیش از یک میلیون نفر در سال ۲۰۱۵، بسیار کاهش یافته است، اما به طور پیوسته از کمترین میزان در سال ۲۰۲۰،به ۲۵۵۰۰۰ نفر در سال منتهی به نوامبر رسیده است و بیش از نیمی از آنها از طریق دریای مدیترانه از آفریقا به ایتالیا یا مالت عبور کرده اند.

تلاش‌های قبلی برای تقسیم مسئولیت میزبانی از مهاجران و پناهندگان با شکست مواجه شده است، زیرا اعضای شرقی اتحادیه اروپا تمایلی به پذیرش افرادی که به یونان، ایتالیا و سایر کشورها وارد شده‌اند، نبودند.

بر اساس این سیستم جدید، کشورهایی که در مرز نیستند، بین پذیرش پناهجویان یا پرداخت هزینه ای به صندوق اتحادیه اروپا انتخاب خواهند داشت.

یک سیستم فیلترینگ و بررسی سریع ایجاد خواهد شد تا افرادی که واجد شرایط نیستند بتوانند به سرعت به کشور خود یا کشور ترانزیت خود بازگردانده شوند.

افرادی که درخواست های پناهندگی آنها شانس موفقیت کمی دارد، مانند افرادی که از هند، تونس یا ترکیه هستند، همچنین افرادی که به عنوان تهدیدی برای امنیت این اتحادیه دیده می شوند، می توانند از ورود به بلوک جلوگیری کرده و در بازداشتگاه های مرزی نگهداری شوند.

ده‌ها موسسه خیریه که به مهاجران و پناهندگان کمک می‌کنند – از جمله عفو بین‌الملل، آکسفام، کاریتاس و Save the Children – از این پیمان انتقاد کرده‌اند و در نامه‌ای سرگشاده ( PDF ) گفته‌اند که این بسته «رویکردهای شکست خورده گذشته را منعکس می‌کند و عواقب آن را بدتر می‌کند». “.

اگر در قالب فعلی تصویب شود، استفاده خودسرانه از بازداشت مهاجرتی، از جمله برای کودکان و خانواده‌ها، عادی‌سازی می‌شود، انعکاس نژادی را افزایش می‌دهد، در نامه ۵۶ سازمان غیردولتی آمده است که اجرای چنین رویه ای، خطر خشونت، شکنجه و حبس خودسرانه را افزایش قرار خواهد داد.

این بیانیه افزود: ما باید سیستم پذیرش و پناهندگی خود را تقویت و نه تضعیف کنیم و باید سازوکارهایی را برای تقسیم عادلانه مسئولیت بین کشورهای اروپایی فراهم کنیم.

عفو بین‌الملل همچنین خاطرنشان کرد که این توافق وابستگی اتحادیه اروپا به کشورهای فراتر از مرزهایش برای مدیریت مهاجرت را تقویت می‌کند و بر اساس قراردادهای اخیر با آلبانی، لیبی، تونس و ترکیه است.

به جای سرمایه گذاری در پذیرش آبرومندانه در اتحادیه اروپا و گسترش مسیرهای امن و منظم برای اینکه مردم بتوانند بدون اتکا به سفرهای خطرناک به حفاظت در اروپا برسند، این به منزله گامی بیشتر به سمت کنترل خارجی مرزها و فرار از مسئولیت های اروپا در حمایت از پناهندگان است.

منبع: الجزیره وسایه خبرگزاری ها

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »