... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
پزشکی ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - 6:42 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

رابطه مصرف مشروبات الکلی و سرطان پستان در زنان و مردان

آمارها نشان می‌دهد که سالانه حدود یک سوم موارد جدید ابتلا به سرطان پستان به دلیل مصرف مشروبات الکلی، بصورت روزانه است.

سیاست شرق _ تحقیقات علمی نشان می دهد که مصرف الکل بر سطوح هورمون استروژن تأثیر می‌گذارد،که نقش مهمی در بروز و پیشرفت بسیاری از سرطان‌های پستان ( در زنان و مردان) ایفا می‌کند. بنا به هشدار سازمان جهانی بهداشت، حتی سطوح نسبتاً پایین مصرف الکل نیز می‌تواند در خطر ابتلا به سرطان پستان نقش داشته باشد.

به گزارش نشریه پزشکی مدیکال اکسپرس، سازمان جهانی بهداشت (WHO) در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه، تنها یک زن از هر پنج زن در اروپا می‌داند که الکل، یک عامل خطر برای ابتلا به سرطان پستان است، این آگاهی در میان مردان حتی کمتر است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: «تنها ۲۱ درصد از زنان در ۱۴ کشور اروپایی از ارتباط بین مصرف الکل و خطر ابتلا به سرطان پستان آگاه‌ هستند و فقط ۱۰ درصد از مردان از این خطر اطلاع دارند.»

بنا به همین گزارش، در سال ۲۰۲۲ حدود ۶۰۰ هزار مورد مبتلا به سرطان پستان در اروپا گزارش شده است.

داده‌های سال ۲۰۲۰ آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان نشان داده از ۵۷۵ هزار و ۹۱۷ مورد ابتلا به سرطان پستان، ۳۹ هزار و ۲۴۸ مورد (۷ درصد موارد) مربوط به “مصرف الکل” بوده است.

آمارها نشان می‌دهد که سالانه حدود یک سوم موارد جدید ابتلا به سرطان پستان به دلیل مصرف مشروبات الکلی، بصورت روزانه است.

راه‌های شناسایی و درمان سرطان سینه چیست؟

منظور از سرطان سینه، رشد غیر طبیعی و بیش‌ازحد سلول‌ها است که باعث ضخیم شدن یا ایجاد توده در ناحیه‌ای از سینه یا زیر بغل می‌شود.

طبق آمار تقریبا از هر ۸ زن، ۱ نفر در طول زندگی خود به سرطان پستان مبتلا می‌شود. پزشکان معتقدند اگر این موضوع در مراحل اولیه تشخیص داده شود، شانس خوبی برای بهبودی وجود دارد. به‌همین‌دلیل، ضروری است که زنان به طور مرتب سینه‌های خود را معاینه کنند و هرگونه تغییر را به پزشک متخصص زنان اطلاع دهند. در موارد نادر نیز مردان ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند.

علت ابتلا به سرطان پستان

اگرچه محققان عوامل هورمونی و محیطی را شناسایی کرده‌اند که ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند، اما هنوز مشخص نیست که چرا برخی از افرادی که هیچ فاکتور خطری ندارند به سرطان مبتلا می‌شوند یا سایر افرادی که دارای فاکتورهای خطر هستند هرگز به سرطان مبتلا نمی‌شوند. این احتمال وجود دارد که سرطان سینه ناشی از تعامل پیچیده ژنتیکی و محیط باشد.

پزشکان تخمین می‌زنند که حدود ۵ تا ۱۰ درصد سرطان‌های سینه با جهش‌های ژنی مرتبط‌اند که از نسل‌های مختلف یک خانواده منتقل می‌شوند. اخیراً تعدادی از ژن‌های جهش‌یافته ارثی که می‌توانند احتمال بروز سرطان پستان را افزایش دهند، شناسایی شده‌اند. شناخته‌شده‌ترین آن‌ها BRCA1 و  BRCA2 هستند که هر دو به طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را افزایش می‌دهند.

به‌همین‌دلیل، کسانی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه یا سایر سرطان‌ها را دارند؛ انجام آزمایش خون برای کمک به شناسایی جهش‌های خاص در BRCA یا سایر ژن‌هایی که از خانواده منتقل می‌شوند، توصیه می‌ شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »