... امروز: چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۲ تیر ۱۴۰۲ - 2:15 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

نیویورک تایمز: استقبال گرم کاخ سفید از نخست وزیر هند

واشینگتن می‌خواهد، هند وزنهٔ تعادل استراتژیکی برای چین باشد و به همین خاطر ایالات متحده، هند را به عنوان یک شریک حیاتی می‌بیند. از طرف دیگر مودی نیز پس از تیرگی روابط با چین به دنبال افزایش نفوذ کشورش در صحنهٔ جهانی است.

سیاست شرق _ جو بایدن، رییس جمهور آمریکا و نارندرا مودی، نخست وزیر هند، با اعلام مجموعه‌ای از توافقنامه‌های دفاعی و تجاری، آغاز روابط قوی بین ایالات متحده و هند را اعلام کردند.

به نقل از نیویورک تایمز، مقامات آمریکایی گفته اند که توافقات گسترده‌ای که قرار است در عرصه‌های مختلف از صنعت معادن گرفته تا بخش تکنولوژی و همکاری‌های فضایی، دفاعی و تجاری اعلام شود و عصر جدیدی را در روابط دو کشور بوجود می‌آورد.

برخی از معاملات به هدف تنوع بخشیدن به زنجیره تدارکاتی برای کاهش وابستگی به چین است. ایالات متحده همچنین با تقویت روابط دفاعی با کشورهایی مانند هند و استرالیا به دنبال جلوگیری از افزایش نفوذ چین در منطقه هند و اقیانوس آرام است.

این دو رهبر توافقی را امضا خواهند کرد که به شرکت جنرال الکتریک امریکایی اجازه می‌دهد تا برای تقویت نیروی هوایی هند، برخی هواپیماهای جت را در هند تولید کند.

شرکت جنرال الکتریک روز پنجشنبه اعلام کرد که تفاهم‌نامه‌ای را برای تولید انواع موتورهای هواپیمای جت با شرکت هوانوردی هندوستان امضا کرده است.

علاوه بر این، براساس یک توافقنامهٔ دیگر بین دهلی نو و واشنگتن، کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده در این منطقه می‌توانند برای تعمیرات در کارخانه‌های کشتی‌سازی هند توقف کنند.

یک مقام امریکایی گفت که رهبران دو کشور از برنامهٔ هند برای خریداری هواپیماهای بدون سرنشین نوع ام‌کیو-۹بی ساخت امریکا که قادر به حمل اسلحه است، نیز رونمایی خواهند کرد.

این مقام امریکایی افزود: “ما اکنون واقعاً وارد یک مشارکت دفاعی ‘نسل بعدی’ شده‌ایم.”

این توافقنامه‌ها همچنان شامل طرح ۲.۷ میلیارد دلاری شرکت آمریکایی مایکرون برای ساخت یک واحد آزمایش و بسته بندی نیمه هادی‌های جدید است که در ایالت گجرات، زادگاه مودی، ساخته می شود.

واشینگتن می‌خواهد، هند وزنهٔ تعادل استراتژیکی برای چین باشد و به همین خاطر ایالات متحده، هند را به عنوان یک شریک حیاتی می‌بیند. از طرف دیگر مودی نیز پس از تیرگی روابط با چین به دنبال افزایش نفوذ کشورش در صحنهٔ جهانی است.

بایدن از مودی با مراسم ویژه و با فرش قرمز پذیرایی کرده و مودی در یک اقدام نادر موافقت کرده است که روز پنجشنبه در کنفرانس خبری در کاخ سفید شرکت کند. مودی از زمان تصدی پست نخست وزیری در نه سال پیش، تاکنون کنفرانس خبری برگزار نکرده است.

با این حال، مدافعان حقوق بشر که قصد دارند در جریان دیدار مودی اعتراض کنند، روز چهارشنبه گفتند که بایدن باید علناً سوابق حقوق بشری مودی را مطرح کند.

حکومت ملی‌گرای مودی به خاطر سرکوب رسانه‌ها و محدود کردن حقوق اقلیت مسلمان آن کشور زیر انتقاد شدید بین‌المللی قرار دارد.

در بیش از دو دهه‌ٔ گذشته، روابط گوناگون ایالات متحده با هند به گونهٔ یک شریک کلیدی برخورد کرده است. روسای جمهور پیشین ایالات متحده از بل کلینتون گرفته تا جورج دبلیو بوش، براک اوباما و دونالد ترمپ به هند سفر کرده بودند.

اما پیش این، هیچ یک از روسای جمهور پیشین امریکا، آنچه را که بایدن برای مودی انجام می‌دهد، انحام نداده است.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در ۲۴ مه ۲۰۲۲، در حاشیه اجلاس چهارگانه در کاخ کانتی در توکیو، ژاپن، دیداری دوجانبه برگزار کرده بودند.

هند با افزایش ۱۳ درصدی هزینه های نظامی برای ۲۰۲۳ به ۷۲.۶ میلیارد دلار، به دنبال اضافه کردن جت های جنگنده و جاده های بیشتر در امتداد مرز پرتنش خود با چین است. هند و چین مرز مشترکی به طول ۲۱۰۰ مایل (۳۴۰۰ کیلومتر) دارند که از دهه ۱۹۵۰ مورد مناقشه بوده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »