... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - 12:12 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

جدال آمریکا و روسیه در شورای امنیت، بر سر انتقال تسلیحات

نبنزیا : آمریکا و متحدانش بر کشورهای ثالث برای افزایش ارسال تسلیحات به اوکراین فشار می آورند. یکی از پیامدهای بسیار خطرناک عرضه کنترل نشده تسلیحات، خطر رسیدن آنها بدست تروریست ها است.

سیاست شرق _ دیپلمات های روسیه و آمریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد انتقال غیرقانونی تسلیحات بین المللی، از یکدیگر انتقاد کردند.

روسیه که ریاست دوره ای شورای امنیت را ماه جاری(آوریل) برعهده دارد، درخواست تشکیل نشستی در این شورا با موضوع “خطرات ناشی از نقض توافقنامه های تنظیم کننده صادرات تسلیحات و تجهیزات نظامی” شده بود.

این جلسه روز دوشنبه به وقت محلی تشکیل شد اما آمریکا با کنایه ای این جلسه را “تلاشی مخفیانه” برای جلوه دادن روسیه به عنوان بازیگری مسئول در کنترل تسلیحات توصیف کرد.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، کشورهای غربی را به انتقال گسترده تسلیحات و مهمات به مناطق مختلف از جمله خاورمیانه، بالکان و شمال آفریقا و در نتیجه گسترش بی رویه تسلیحات نظامی در سراسر جهان متهم کرد.

نبنزیا گفت: آمریکا و متحدانش بر کشورهای ثالث برای افزایش ارسال تسلیحات به اوکراین فشار می آورند. یکی از پیامدهای بسیار خطرناک عرضه کنترل نشده تسلیحات، خطر رسیدن آنها بدست تروریست ها است.

وی گفت که سیستم‌های دفاع هوایی قابل حمل و سیستم‌های ضد تانک “خطرات زیادی” برای حمل‌ونقل ریلی و هوانوردی غیرنظامی دارند.

رابرت وود، معاون سفیرآمریکا در سازمان ملل متحد، به همتای روسی خود گفت که اوکراین مورد حمله قرار گرفته است و این کشور حق دارد از خود دفاع کند و جامعه بین المللی حق دارد به دفاع اوکراین از خود کمک کند.

این دیپلمات آمریکایی، روسیه را به آنچه رجوع به “حکومت های سرکش برای دستیابی غیرقانونی به سلاح و تجهیزات” جهت حمایت از عملیات نظامی خود متهم کرد.

وود گفت: در نوامبر ۲۰۲۲، کره شمالی راکت و موشک‌ در اختیار گروه واگنر تحت حمایت کرملین قرار داد و ما می‌دانیم که روسیه فعالانه به دنبال دریافت مهمات بیشتر از کره شمالی است.

وی افزود: “این گونه انتقال تسلیحات از کره شمالی به روسیه مستقیماً قطعنامه های شورای امنیت را نقض می کند. این اقدامات، به ویژه توسط یکی از اعضای دائم شورای امنیت، عمیقاً نگران کننده است.”

وی همچنین با تکرار ادعاهای واشنگتن، روسیه را متهم کرد که برخلاف قطعنامه های سازمان ملل، پهپاد از ایران خریداری کرده است.

فرانسه، انگلیس و آلبانی در انتقاد از روسیه به آمریکا پیوستند و مسکو را به دلیل جنگ با اوکرین به نقض منشور سازمان ملل متحد متهم کردند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »