... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
پزشکی ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - 9:14 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

انستیتو پاستور پاریس: سیگار کشیدن، اثرات مخربی بر”سیستم ایمنی بدن” دارد

در مورد سیگار کشیدن، تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که "پاسخ التهابی، که بلافاصله با عفونت با یک عامل بیماری‌زا ایجاد می‌شود، در افراد سیگاری تشدید می‌شود و علاوه بر این، فعالیت سلول‌های خاصی که در حافظه ایمنی نقش دارند، مختل می‌شود." به عبارت دیگر، این مطالعه نشان می دهد که سیگار نه تنها مکانیسم های ایمنی ذاتی، بلکه برخی مکانیسم های ایمنی سازگار را نیز مختل می کند.

سیاست شرق _ سیگار کشیدن، مانند سایر عواملی مانند سن، جنس و ژنتیک، تأثیر زیادی بر پاسخ های ایمنی بدن دارد. این یافته اخیراً توسط تیمی از دانشمندان در انستیتو پاستور پاریس، با استفاده از ۱۰۰۰ داوطلب سالم انجام شد، که برای فهمیدن تنوع در پاسخ های ایمنی ایجاد شده است. 

به نقل از “وبسایت انستیتو پاستور پاریس”، سیگار علاوه بر تاثیر کوتاه مدت بر سیستم ایمنی، پیامدهای بلندمدتی نیز دارد. برای سال‌ها پس از ترک این عادت، سیگاری‌ها بر برخی از مکانیسم‌های دفاعی بدن‌شان که در حین سیگار کشیدن به دست می‌آیند، تأثیر می‌گذارند. این یافته‌ها که برای اولین بار نشانه های بلندمدتی از اثرات سیگار بر ایمنی بدن انسان را آشکار می‌کند، در مجله Nature در ۱۴ فوریه ۲۰۲۴ منتشر شد.

سیستم ایمنی افراد از نظر نحوه واکنش موثر آنها به حملات میکروبی به طور قابل توجهی متفاوت است. اما چگونه می توان این تنوع را توضیح داد؟ چه عواملی باعث این تفاوت ها می شود؟ 

دراگ دافی، رئیس واحد ایمونولوژی ترجمه در انستیتو پاستور و آخرین نویسنده این مطالعه می‌گوید: «برای پاسخ به این سؤال کلیدی، ما گروهی را متشکل از ۱۰۰۰ فرد سالم ۲۰ تا ۷۰ ساله در سال ۲۰۱۱ را تشکیل دادیم . در حالی که مشخص شده است که عوامل خاصی مانند سن، جنس و ژنتیک تأثیر قابل توجهی بر سیستم ایمنی بدن دارند، هدف از این مطالعه جدید شناسایی عوامل دیگری بود که بیشترین تأثیر را داشتند.

دانشمندان نمونه های خون گرفته شده از افراد در گروه مورد را در معرض طیف گسترده ای از میکروب ها (ویروس ها، باکتری ها و غیره) قرار دادند و با اندازه گیری سطوح سیتوکین های ترشح شده، پاسخ ایمنی آنها را مشاهده کردند (۱) . با استفاده از مقادیر زیادی از داده های جمع آوری شده برای افراد در گروه، تیم سپس تعیین کرد که کدام یک از ۱۳۶ متغیر مورد بررسی (شاخص توده بدنی، سیگار کشیدن، تعداد ساعت خواب، ورزش، بیماری های دوران کودکی، واکسیناسیون، محیط زندگی و غیره) دارای کدام یک هستند. بیشترین تأثیر را روی پاسخ های ایمنی مورد مطالعه قرار داد. سه متغیر برجسته بودند: سیگار کشیدن، عفونت سیتومگالوویروس نهفته (۲) و شاخص توده بدن. دراگ دافی خاطرنشان می کند: «تأثیر این سه عامل بر برخی از پاسخ های ایمنی می تواند برابر با سن، جنس یا ژنتیک باشد.

در مورد سیگار کشیدن، تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که “پاسخ التهابی، که بلافاصله با عفونت با یک عامل بیماری‌زا ایجاد می‌شود، در افراد سیگاری تشدید می‌شود و علاوه بر این، فعالیت سلول‌های خاصی که در حافظه ایمنی نقش دارند، مختل می‌شود.” به عبارت دیگر، این مطالعه نشان می دهد که سیگار نه تنها مکانیسم های ایمنی ذاتی، بلکه برخی مکانیسم های ایمنی سازگار را نیز مختل می کند.

اساساً به نظر می رسد که سیستم ایمنی چیزی شبیه به حافظه بلندمدت از اثرات سیگار دارد. 

بیوانفورماتیک واحد ایمونولوژی انستیتو پاستور و اولین نویسنده مقاله می گوید: « وقتی متوجه شدیم که مشخصات افراد سیگاری و سیگاری های سابق مشابه است، بلافاصله مشکوک شدیم که فرآیندهای اپی ژنتیکی در حال انجام است (۳) . ما نشان دادیم که اثرات طولانی مدت سیگار بر پاسخ های ایمنی با تفاوت در متیلاسیون DNA (۴) – با پتانسیل تغییر بیان ژن های دخیل در متابولیسم سلول های ایمنی – بین سیگاری ها، سیگاری های سابق و غیر سیگاری ها مرتبط است. ” بنابراین به نظر می رسد که سیگار کشیدن می تواند از طریق مکانیسم های اپی ژنتیکی باعث ایجاد تغییرات مداوم در سیستم ایمنی بدن شود. 

(۱) پروتئین هایی که توسط تعداد زیادی از سلول های ایمنی ترشح می شوند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و در دفاع ایمنی شرکت کنند.

(۲) یک ویروس در خانواده تبخال که اغلب بدون علامت است، اما برای جنین خطرناک است.

(۳) تغییرات در DNA که بر نحوه واکنش ژن‌ها، یعنی نحوه استفاده از آنها توسط سلول‌ها تأثیر می‌گذارد.

(۴) متیلاسیون نوعی اصلاح شیمیایی است. گروه های متیل خود را روی DNA قرار می دهند و روش خواندن ژنوم در سلول را تغییر می دهند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »